PMK
Całkowite straty kadłubów w pierwszej połowie tego roku okazały się najniższe od 1996 roku – według danych The Nordic Association of Marine Insurers (Cefor).
Wypłaty odszkodowań z tego tytułu pozostały niskie w tym okresie, mimo jednego wpadnięcia statku na mieliznę kosztującego 25 mln dolarów. Cefor stwierdził, że przez ostatnie 8 lat rok w rok spada liczba poważnych wypadków morskich.
Koszty ubezpieczeń spadły średnio o 2,5 proc. w tym roku, w porównaniu do 5,8 proc. w 2017 i 7 proc. w 2016 roku. Liczba poważnych strat czy całkowicie zniszczonych statków pozostaje niska od 2016 roku. Do 30 czerwca zanotowano 3 takie straty, każda kosztująca ponad 10 mln dolarów. W całym zeszłym roku doszło do ośmiu takich wypadków, rok wcześniej aż 14.
Wciąż rośnie za to ryzyko akumulacji wartości potencjalnych strat w przypadku awarii statku w porcie lub na morzu. Do takich wniosków doszła Międzynarodowa Unia Ubezpieczycieli Morskich (IUMI).
Wynika to z coraz powszechniejszego wprowadzania do służby superkontenerowców, o ładowności ponad 20 tys. TEU. Powoduje to, że ewentualna strata po wypadku takiego statku może wynieść nawet miliard dolarów.
Ubezpieczyciele muszą się mierzyć więc z większym ryzykiem. Prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości zdecydują się oni na podwyższenie stawek. Podobnie zjawisko można zaobserwować w największych terminalach kontenerowych, gdzie wartość odprawianych towarów może osiągać nawet 1,6 miliardów dolarów dziennie. Tam też może dojść do wzrostu stawek ubezpieczeniowych.
IUMI w raporcie wspomina o eksplozji w porcie Tiencin w 2015 roku, który spowodował duże straty i równie duże odszkodowania, a mogło być znacznie gorzej. W wyniku wybuchu nie ucierpiał bowiem żaden z zacumowanych ówcześnie tam 754 statków, których towary wyceniono na 53 mld dolarów.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny