mk
Senat poparł we wtorek jednogłośnie ustawę określającą zasady przeprowadzenia oceny zgodności wyposażenia morskiego, obowiązki firm, zasady i tryb autoryzacji jednostek oceniających zgodność tego wyposażenia, a także sposób notyfikacji tych jednostek, oraz zasady funkcjonowania systemu nadzoru rynku.
Za ustawą przygotowaną przez resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej głosowało 85 senatorów, nikt nie był przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu.
Senat nie zaproponował poprawek do ustawy.
Nowa ustawa jest ustawą techniczną, implementującą prawo europejskie - podkreślali podczas sejmowych prac nad ustawą przedstawiciele resortu gospodarki morskiej.
Przez termin - wyposażenie morskie – należy rozumieć wyroby umieszczone na statkach UE i które zgodnie z przepisami międzynarodowymi wymagają zatwierdzenia przez administrację państwa bandery, niezależnie od tego, czy statek znajduje się na terytorium Unii Europejskiej w czasie, gdy wyposażenie morskie jest na nim umieszczone.
Według wiceministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Pawła Brzezickiego przewidziany w ustawie sposób oznakowania wyposażenia morskiego nie różni się merytorycznie od dotychczas obowiązujących zasad.
"Obowiązki producenta dotyczyć będą przede wszystkim sporządzenia dokumentacji technicznej, przeprowadzenia procedury oceny zgodności i sporządzenia deklaracji zgodności UE oraz naniesienia na wyposażenie morskie znaku zgodności" - mówił wcześniej Brzezicki.
Z kolei deklaracja zgodności UE to oświadczenie producenta lub jego przedstawiciela, że wyposażenie morskie jest zgodne z wymaganiami – czytamy w ustawie.
Nowa ustawa przewiduje, że organami prowadzącymi kontrolę wyposażenia morskiego z urzędu lub na wniosek prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będą - podobnie jak teraz - dyrektorzy urzędów morskich. Obecnie funkcjonują dwie jednostki notyfikowane w zakresie dyrektywy, tj. Polski Rejestr Statków oraz Centrum Techniki Okrętowej. Szybkie wejście w życie nowych przepisów jest konieczne, aby mogły one dalej prowadzić swoją działalność.
Istotna zmiana - według resortu gospodarki morskiej - dotyczy natomiast sankcji za nieprzestrzeganie przepisów: dotychczasowa odpowiedzialność karna ma zostać zastąpiona karami administracyjnymi nakładanymi w drodze decyzji. Kary będą nakładane na podmiot gospodarczy, a ich wysokość została określona kwotowo; ustawa w zależności od czynu określa maksymalną wysokość kary na 100 tys. zł.
Nowe przepisy zastąpią dotychczas obowiązującą ustawę z 20 kwietnia 2004 r. o wyposażeniu morskim.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny