• <
HARTWIG SZCZECIN

Rejs Odrą ze Śląska nad Bałtyk - na rzecz promocji żeglugi śródlądowej

14.05.2016 13:15 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Rejs Odrą ze Śląska nad Bałtyk - na rzecz promocji żeglugi śródlądowej
Rejs Odrą ze Śląska nad Bałtyk - na rzecz promocji żeglugi śródlądowej - GospodarkaMorska.pl

Niemal 700 km z Gliwic do Świnoujścia przepłyną żeglarze ze Śląskiego Yacht Clubu. Start tego nietypowego rejsu po Odrzańskiej Drodze Rzecznej - jednym z najdłuższych w kraju szlaków rzecznych - zaplanowano na 18 czerwca. Ma on m.in. promować żeglugę śródlądową.

"Chcemy pokazać poprzez ten rejs, że rzeki są nadal drogami" - wyjaśniają cel wyprawy jej uczestnicy.

Podróżnik i kapitan Jacek Załuski przypomniał, że trasa rejsu o długości 687 km biegnie od Kanału Gliwickiego do Morza Bałtyckiego przez tzw. Odrzańską Drogę Rzeczną, która niegdyś stanowiła ważny szlak handlowy i transportowy. "Teraz Odra nie jest już tak dobrze wykorzystywana, co wynika z kilku dziesięcioleci zaniedbań" - powiedział PAP Załuski.

Dlatego Śląski Yacht Club poprzez swoją wyprawę chce m.in. promować żeglugę śródlądową jako środek transportu, czy komunikacji. "Transport rzeczny jest nawet kilkadziesiąt razy tańszy niż drogowy czy kolejowy, ale praktycznie w ogóle nie jest wykorzystywany. Przykładowo na barkę wejdzie nawet 20 kontenerów, więc ile samochodów musiałoby z takim ładunkiem pojechać, ile paliwa się zużyje" - wskazał Załuski.


Małe zainteresowanie wykorzystaniem dróg rzecznych w transporcie potwierdzają także dane Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z kwietnia. Wynika z nich, że jedynie 0,4 proc. transportu w Polsce odbywa się drogą wodną.

Trzytygodniowa wyprawa gliwickich żeglarzy rozpocznie się 18 czerwca w Porcie Gliwice. W wiosłowo-żaglowym, dwumasztowym jachcie typu dezeta popłynie jednorazowo maksymalnie 12 osób; trzyosobowa załoga będzie stała, a reszta będzie się zmieniać podczas postojów w marinach. Uczestnicy mogą liczyć na wsparcie lądowe w podążającym wzdłuż Odry samochodzie oraz wsparcie rzeczne z płynącej za nimi łodzi.

Te szczególne środki ostrożności wynikają z tego, że w wyprawie wezmą także udział harcerze z 12 Gliwickiej Drużyny Wodna Próbna oraz osoby niepełnosprawne z wadami wzroku. "Chcemy wspierać integrację międzypokoleniową z młodymi, którzy pierwszy raz wypłyną w rejs, i osobami niedowidzącymi w ramach projektu +Zobaczyć morze+, na który przeznaczymy też część naszych funduszy" - powiedział kapitan.


Co ciekawe, żeglarze popłyną na otwartej łodzi. "Na pewno nie ominą nas deszcze, palące słońce, komary i inne atrakcje, o których pewnie dowiemy się w trakcie rejsu. Ale nie byłoby przygody, gdyby wszystko dało się przewidzieć" - podkreślił. Samą trasę Załuski ocenił jako łatwą, choć wymagającą dla początkujących żeglarzy.

Obecnie trwają ostatnie przygotowania do rejsu, czyli prace nad doprecyzowaniem szczegółów trasy, postojów, zabezpieczenia i dalszym szukaniem sponsorów. "To dla nas olbrzymie przedsięwzięcie" - podsumował Załuski. Patronat nad rejsem objął prezydent Gliwic, skąd pochodzi większość załogi.
Kanał Gliwicki, skąd rozpocznie się wyprawa, to licząca ponad 41 km droga wodna o szerokości od 38 m do 41 m i głębokości do 3,5 m, która łączy Gliwice z portem na Odrze w Koźlu i dalej, poprzez Odrę, ze Szczecinem i siecią kanałów niemieckich. Pokonanie różnicy wysokości 43,6 m na początku i końcu kanału umożliwia kilka śluz.

Kanał przez lata uległ dekapitalizacji. Środki administratora nie wystarczały na większe remonty i modernizacje. W ramach Programu dla Odry 2006 udało się w latach 2004-2008 wyremontować południową komorę śluzy Kłodnica. Dopiero środki unijne umożliwiły rozpoczęcie gruntownych modernizacji. I tak w ub. r. zakończyły się kompleksowe remonty pierwszych śluz Kanału Gliwickiego - Rudzińca i Kłodnicy.


Z zobowiązań zawartych w tzw. białej księdze wobec Unii Europejskiej wynika, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu w Polsce (obecnie jest to zaledwie 0,4 proc.). W związku z tym ministerstwo zapowiedziało niedawno zainwestowanie do 2030 r. nawet 30,7 mld zł na Odrzańską Drogę Wodną i budowę kanału Śląskiego. Najwięcej, bo 11 mld zł będzie kosztować budowa kanału Śląskiego, który połączy Odrę z Wisłą. W założeniu strategii rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce Odra będzie w pełni żeglowna na całej długości już w ciągu czterech lat.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 39475,00 $ tona -1,13% 2 gru
 Cynk 3293,00 $ tona -0,06% 2 gru
 Aluminium 2654,00 $ tona -0,56% 2 gru
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.