jk
Ostatni nieodnowiony fragment Wiedenki, czyli linii kolejowej nr 1 z Warszawy do Katowic, wyremontuje do 2020 r. zarządca kolejowej infrastruktury. Umowę ws. remontu odcinka Częstochowa - Zawiercie PKP PLK podpisały w czwartek. W efekcie skróci się przejazd ze stolicy przez Częstochowę, w kierunku Katowic. Modernizacja ostatniego odcinka Wiedenki ma też poprawić warunki do przewozu towarów.
Liczący 44 km odcinek jest ostatnim z przeznaczonych do modernizacji części linii kolejowej nr 1. W poprzednich latach wykonano na niej prace za ponad 3 mld zł brutto; m.in. w latach 2014-2015 zrewitalizowano odcinek Koluszki – Częstochowa, a w 2014 r. zakończyła się modernizacja trasy między Zawierciem a Dąbrową Górniczą Ząbkowicami.
Przetarg na wykonanie prac między Częstochową a Zawierciem PLK prowadziła od końca listopada 2016 r. Przygotowany pod tym kątem unijny projekt opiewa na 503,1 mln zł (w tym 384,9 mln zł wsparcia z POIiŚ). W przetargu wygrała spółka ZUE – z ceną 371 mln zł. Na prace (przewidziane w formule projektuj i buduj) ma ona od czwartku trzy lata i trzy dni.
Umowę podpisano w czwartek w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach. Jak mówił członek zarządu PLK Arnold Bresch, linia nr 1 między Częstochową a Zawierciem zostanie kompleksowo zmodernizowana. W praktyce oznacza to rozebranie istniejącej infrastruktury i zbudowanie jej od nowa.
Remont obejmie wymianę torów i sieci trakcyjnej na 44-km odcinku linii kolejowej. Wymienione zostaną rozjazdy i urządzenia sygnalizacji ruchu kolejowego. Wyremontowane i przebudowane będą obiekty inżynieryjne, m.in. 18 mostów. Zmodernizowane zostaną też istniejące przejazdy kolejowo–drogowe.
W Częstochowie w miejscu jednopoziomowego przejazdu kolejowo-drogowego, w którym linię nr 1 przecina droga krajowa nr 46, powstać ma nowy wiadukt. „Takie rozwiązanie usprawni komunikację i ograniczy korki na (przebiegającej w pobliżu – PAP) drodze krajowej nr 1” - zasygnalizowały PLK w czwartkowym komunikacie nt. umowy.
Przebudowane zostaną też perony na 10 stacjach i przystankach (stacje Myszków oraz Poraj i przystanki: Zawiercie Borowe Pole, Myszków Mrzygłód, Myszków Światowit, Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko, Masłońskie Natalin, Korwinów i Częstochowa Raków). Na przystankach Myszków Mrzygłód i Żarki Letnisko kładki nad torami zastąpią przejścia podziemne.
Zaplanowana na lata 2017-2020 inwestycja jest ważna dla ruchu pasażerskiego. Jej efektem będzie dalsze skrócenie czasu przejazdu z Warszawy przez Częstochowę, w kierunku Katowic, a także większy komfort i lepszy dostęp do kolei podróżujących na regionalnej trasie Częstochowa – Katowice.
Modernizacja ostatniego odcinka Wiedenki ma też poprawić warunki do przewozu towarów. Trasa i mosty zostaną przystosowane do nacisku 225 kN/oś. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły tamtędy jeździć z prędkością rozkładową do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.
Modernizacja zostanie przeprowadzona w formule „projektuj i buduj”. Jak powiedział PAP w czwartek dyrektor regionu śląskiego PLK Jerzy Dul, kontrakt z ZUE przewiduje zaprojektowanie inwestycji w osiem miesięcy. W najbliższym czasie wykonawca przedstawi też harmonogram zamknięć. Trasa cały czas pozostanie jednak przejezdna – przy ograniczonej przepustowości.
Podpisany w czwartek kontrakt jest objęty organizowanym przez Komisję Europejską pilotażowym programem „Pakt uczciwości”, który ma zapewniać jak najwyższe standardy przygotowania i realizacji zamówienia publicznego. Obserwatorem społecznym w ramach tego programu jest Fundacja Batorego.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie” zawarty jest w Krajowym Programie Kolejowym. Jak przypomniał w czwartek wiceprezes Bresch, KPK zakłada zainwestowanie do 2023 r. w infrastrukturę ok. 67 mld zł. „Prawie 10 mld zł z tej kwoty zostanie zainwestowane w polską infrastrukturę kolejową w woj. śląskim” - podkreślił Bresch.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie