Marek Nowak
Otwarcie kopert w przetargu publicznym dotyczącym sprzedaży 30% akcji spółki Luka Bar będącej właścicielem portu w Barze (Czarnogóra) okazało się dobrą wiadmością dla OT Logistics. Złożona przez szczecińską spółkę oferta nabycia jest jedyną w przetargu. Wcześniejsze komunikaty mówiły o zainteresowaniu firm z Włoch i Turcji.
Choć docelowym zamierzeniem rządu w Czarnogórze jest całkowita prywatyzacja spółki Luka Bar, tym razem przedmiotem przetargu była sprzedaż 30% akcji. Przy spełnieniu określonych warunków na OT Logistics przeniesione zostaną jednak także uprawnienia zarządcze z możliwością pozyskania dodatkowego pakietu akcji w drodze podwyższenia kapitału zakładowego Luka Bar lub sprzedaży kolejnych akcji po takiej samej cenie jak te nabywane w ramach przetargu.
Warto jednak zaznaczyć, że otwarcie kopert stanowi jedynie wstępny etap procesu, w ramach którego zostanie następnie przeprowadzona weryfikacja złożonej oferty pod kątem formalnym i w przypadku pozytywnego wyniku przystąpienie Spółki do negocjacji ze Skarbem Państwa Czarnogóry odnośnie zawarcia umowy na wyłączne zarządzanie portem oraz przejęcie kontroli operacyjnej i finansowej.
Zgodnie ze złożoną przez Spółkę ofertą łączna cena nabycia ww. akcji została określona na 7,1 mln euro. Dodatkowo oferta Spółki zawiera program inwestycyjny dotyczący Luka Bar przewidujący w okresie 3 lat od daty nabycia akcji dokonanie przez Spółkę nakładów inwestycyjnych w wysokości 17,1 mln euro.
Luka Bar jest spółką zajmującą się przeładunkami portowymi a także magazynowaniem i składowaniem wszystkich typów towarów. Spółka świadczy także pełen zakres usług dodatkowych związanych z działalnością portową. Korzystna lokalizacja portu oraz integracja z siecią kolejową oraz drogową, a także umiejscowienie w korytarzu Bałtyk - Adriatyk pozycjonuje port jako ważny punkt w łańcuchu transportu intermodalnego. Potencjał przeładunkowy portu wynosi ok. 5 mln ton rocznie. Przychody ze sprzedaży za rok 2015 wyniosły ok. 8,5 mln euro, a EBITDA ok. 1,8 mln euro. Nabycie akcji Luka Bar związane jest z realizacją przez Spółkę strategii osiągnięcia pozycji lidera w obsłudze produktów agro w basenie Morza Bałtyckiego i Morza Adriatyckiego.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych