PMK
To był trudny rok dla światowej żeglugi, co widać po słabych wynikach w większości sektorów. Jednak nie wszyscy odczuli ten rok tak samo - niszowe sektory miały zdecydowanie mniej problemów.
ClarkSea Index, wskaźnik przedstawiający uśrednione zarobki tankowców, masowców, kontenerowców i gazowców, osiągnął w listopadzie tego roku wartość 10,574 dolarów dziennie, o 11 proc. mniej niż na początku 2009 roku, co ukazuje skalę kryzysu. Najgorzej wypadł sektor masowców. W szczególności jednostki capesizy zanotowały duży spadek zarobków - aż o 14 proc. od 2009 roku.
Nielepiej sobie radzą inne sektory żeglugi. Kryzys także było widać na rynku przewozów gazu LPG i LNG, ale eksperci twierdzą, że to najniższy punkt już za nimi. Samochodowce również zanotowały duży zjazd zarobków od 2009 roku, o 24 proc. O dwa procent więcej spadły zarobki kontenerowców.
Co ciekawe, sytuacja wygląda lepiej w niektórych niszowych sektorach przewozu drobnicy. Przykładem mogą być jednostki ro-ro, które zanotowały 43 proc. wzrost zarobków od 2009 roku. Równie dobrze wygląda sytuacja w przewozach promowych, które zanotowały 46 proc. wzrost zarobków, nie mówiąc już o światowej żegludzie wycieczkowej, która przeżywa prawdziwy boom.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny