pc
Moduł największej w kraju turbiny już w Szczecinie. Przypłynął z Gdańska statkiem Saturn, a w weekend w Szczecińskim Parku Przemysłowym odbył się jego przeładunek. Teraz element turbiny popłynie Odrą do Opola.
Moduł średnioprężny turbiny dla Elektrowni Opole waży 167 t i ma prawie 11 m długości. Powstał w Zakładzie Turbin General Electric w Elblągu. Jego transport do Opola to skomplikowana operacja logistyczna. Najpierw moduł przewożony był samochodem ciężarowym z Elbląga, następnie został osadzony na barce, na której przypłynął do gdańskiego portu w minioną środę. Tam został załadowany na statek Saturn, którym popłynął do Szczecina. Wyładunek modułu ze statku odbył się w Szczecińskim Parku Przemysłowym. Stamtąd na barce popłynie już prosto do Elektrowni Opole. Spedycją nietypowego ładunku zajęła się firma Fracht FWO Polska.
Statek Saturn którym transportowano moduł średnioprężny, ma 55 m długości, 9 m szerokości oraz 7,1 m maksymalnego zanurzenia. Jego nośność to 772 t. Jednostka zbudowana w 1966 r. pływa pod duńską banderą.
Turbina parowa wyprodukowana przez Zakład Turbin General Electric w Elblągu jest największym takim urządzeniem w kraju. Ze względu na jej rozmiary podzielono ją na dwa elementy. Wspominany już moduł średnioprężny o wymiarach 10,63 m x 4,01 m x 5,00 m i wadze 166,8 t transportowany jest drogą morską. Moduł wysokoprężny natomiast o wymiarach 8,05 m x 2,87 m x 3,25m i wadze ponad 85 t przewożony jest specjalnym samochodem nadwoziowym z pilotem drogą lądową. Wszystkie elementy mają dotrzeć do Elektrowni Opole jeszcze w tym miesiącu. Turbina będzie miała moc 900 MW.
Koncern General Electric jest generalnym projektantem oraz dostawcą technologii dla Elektrowni Opole, w tym kluczowych urządzeń: turbin, generatorów oraz kotłów. Są one zbudowane według najbardziej na świecie zaawansowanych technologicznie rozwiązań dla energetyki węglowej, zapewniających bardzo niski poziom emisji w porównaniu do średniego globalnego poziomu.
Budowa energetycznych bloków nr 5 i 6 w Elektrowni Opole to największa tego typu inwestycja w Polsce po 1989 r. Ich łączna moc wyniesie 1 800 Mwe. Zaawansowanie prac przy budowie dwóch nowych bloków przekroczyło 70 %. Prace kontynuowane są zgodnie z harmonogramem i odbywają się w formule EPC (engineering, procurement, construction), czyli obejmują projektowanie, budowę i dostawę bloków „pod klucz”. Na placu budowy pracuje ponad 5 000 osób, a przy projekcie zatrudnionych jest ponad 300 firm.
Dwa nowe bloki będą opalane węglem kamiennym. Każdy z nich będzie miał 900 MWe mocy brutto. Rocznie będą zużywać łącznie ok. 4,1 mln ton węgla. Dzięki najnowszym technologiom blok uzyska ok. 46 % sprawności netto, a emisja na jednostkę wyprodukowanej energii zostanie ograniczona o ok. 20 %.
Rocznie nowe jednostki będą produkowały do 13,4 TWh energii elektrycznej, co stanowi około 8 % produkcji krajowej. Żywotność bloków przewidziano na 35 lat pracy, z rocznym wykorzystaniem do 8 000 godzin zainstalowanej mocy.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek