Tak dużego kryzysu na rynku frachtowym nie było od lat. Stawki często spadają poniżej kosztów operacyjnych, przez co rekordowo rośnie złomowanie statków. Sytuacja jednak powinna się poprawić w drugim kwartale tego roku – przewiduje Herman Billung, prezes przedsiębiorstwa żeglugowego Golden Ocean.
Kryzys spowodowany jest słabnącym importem rudy żelaza przez Chiny i pojawianiem się coraz nowszych okrętów, na które nie ma popytu. Spowodowało to spadek wskaźnika BDI (Baltic Dry Index) do najniższych w historii 500 punktów. Przypomnijmy, że w lutym zeszłego roku ten wskaźnik plasował się na 1600 punktach.
- Rynek obecnie jest bardzo brutalny, ale pod wieloma względami to najlepszy lek dla tego sektora przemysłu – stwierdził dziś Billung dla agencji Reuters.
Przedstawiciele Golden Oceanu wiele razy radzili swoim rywalom, by złomowali więcej statków i zaprzestali zamawiania nowych. Wszystko po to, by rynek doszedł do równowagi.
- Jesteśmy świadkami największego złomowania frachtów w historii. Tylko w tym roku zniknęły z rynku aż 34 okręty typu capesize. To więcej niż w całym roku 2014, a my nie ukończyliśmy jeszcze pierwszego kwartału. Dzięki temu jest szansa, że zanotujemy lekki wzrost w drugim kwartale tego roku – przewiduje Herman Billung.
Na rynku żeglugowym w tej chwili nie opłaca się nikomu. Natomiast wszyscy grają na przetrwanie. W Polsce tą walkę kontynuuje Polska Żegluga Morska, która zakończyła poprzedni rok ze znaczącymi stratami. Powinna sobie poradzić, bo w przeciwieństwie do wielu armatorów, buduje statki dla siebie. Teraz pozostaje tylko czekanie na mającą się poprawić koniunkturę.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny