• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Jeden z najnowszych statków PŻM zacumował w Szczecinie

pc

06.06.2019 12:34 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Jeden z najnowszych statków PŻM zacumował w Szczecinie
Jeden z najnowszych statków PŻM zacumował w Szczecinie - GospodarkaMorska.pl

M/s Armia Krajowa w Szczecinie. Jeden z najnowszych statków Polskiej Żeglugi Morskiej zacumował w środę przy Nabrzeżu Ewa. 39-tysięcznik przypłynął po ładunek pszenicy.

Armia Krajowa wcześniej cumowała w Policach, gdzie przywiozła ładunek marokańskich fosforytów. Następnie popłynęła do Szczecina, gdzie załaduje 28 tys. t pszenicy. Kolejny przystanek na trasie polskiego statku to Świnoujście. Tam doładowane zostanie kolejne 11 tys. t tego zboża – informuje rzecznik Grupy PŻM.

– Załadunek podzielony jest ze względu na płytkość toru wodnego – w przyszłości, gdy tor wodny Świnoujście-Szczecin zostanie pogłębiony do 12,5 m, statki takie jak Armia Krajowa będą mogły dokonać całkowitego załadunku w Szczecinie – mówi Krzysztof Gogol, rzecznik Grupy PŻM.

Pszenica załadowana w Szczecinie i w Świnoujściu zostanie następnie przewieziona na polskim statku do portu Annaba w Algierii.

Masowiec m/s Armia Krajowa z serii Handysize 8/5 ma 179,99 m długości, 30 m szerokości, 25 278 GT oraz 39 085 t nośności. Jednostka została zbudowana w 2016 r. w stoczni Yangfan w Chinach według projektu fińskiej firmy Deltamarin. Oryginalny projekt został jednak nieco zmodyfikowany przez techników polskiego armatora, aby dostosować niektóre rozwiązania do oczekiwań służb eksploatacyjnych i technicznych PŻM. Matką chrzestną statku jest Jolanta Szyłkowska ze szczecińskiego oddziału Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej. Armia Krajowa pływa pod liberyjską banderą.

Masowiec może przewozić zboże, węgiel i rudy żelaza. Statek ma podwójne poszycie oraz 5 ładowni typu „box” o szerokich lukach ładunkowych. Wyposażony jest w 4 dźwigi ładunkowe wraz z chwytakami do ładunków sypkich.

Armia Krajowa to pierwsza jednostka z programu inwestycyjnego PŻM na lata 2015-2020. Statki z tej serii to rozwinięcie jednostek 38 000 DWT typu Kujawy, są jednak bardziej ekonomiczne w kwestii zużycia paliwa (nowocześniejsze silniki główne, zoptymalizowany kształt kadłuba, zainstalowane na rufie naprowadzające płetwy przedśrubowe).

Nazwa jednostki jest nawiązaniem do serii tzw. duńskich panamaxów, które były wybudowane dla PŻM na początku lat 90. i zostały wycofane z eksploatacji armatora w ostatnich latach.

Polska Żegluga Morska to największy polski armator oraz jeden z większych w Europie. Podstawową działalnością przedsiębiorstwa jest przewóz ładunków masowych.

Bollore Logistics
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38725,00 $ tona -0,80% 27 paź
 Cynk 3385,00 $ tona -2,03% 27 paź
 Aluminium 2703,00 $ tona -4,49% 27 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.