Cztery dni po uroczystym przekazaniu armatorowi barki Zourite, w poniedziałek (28.03) na Zatoce Gdańskiej odbyła się operacja jej załadunku na ciężarowiec wpływny - flo-flo heavy-lift vessel - Hawk. Oprócz barki na pokład Hawka załadowano również barko-ponton NP-440 oraz holownik Sound Supplier.
W tej chwili ciężarowiec przebywa na kocowisku, rozpoczęcie rejsu przewidywane jest na 30 kwietnia. Zourite dotrze do miejsca docelowego w ciągu około dwóch miesięcy. Dodajmy, że ciężarowce wpływne są jednostkami półzanurzalnymi z własnym napędem, statki typu flo - flo. Na pokład najczęściej zabierają ciężkie moduły platform wiertniczych i innych instalacji górnictwa morskiego (offshore), całe platformy półzanurzalne, samopodnośne, statki, okręty, fabryki pływające.
Uroczyste przekazanie armatorowi barki Zourite odbyło się 24 marca w stoczni Crist. Natomiast 27 marca, w niedzielę wieczorem, jednostka opuściła stocznię i wyruszyła w drogę. Barka samopodnośna będzie służyła do budowy drogi wzdłuż francuskiej wyspy La Reunion na Oceanie Indyjskim.
Zadaniem barki o wymiarach 106 na 44 m będzie transportowanie i montaż w dnie morskim elementów, na których ma zostać wsparta droga. Charakterystycznym elementem jednostki są hydrauliczne nogi, które pozwalają jej oprzeć się o morskie dno i unieść 14 m nad powierzchnię wody. Dzięki temu Zourite będzie mogła pracować jak gigantyczny dźwig. Na pokładzie barki Zourite zainstalowana jest podwójna suwnica, której łączny udźwig wynosi 4800 ton. Za pomocą suwnicy przenoszone będą żelbetowe części nawodnych elementów autostrady. Jednym z bardziej istotnych rozwiązań zastosowanych na jednostce jest system dynamicznego pozycjonowania, który umożliwia bardzo precyzyjne ustawienie jednostki nawet na falującej wodzie. System ten ma tak duże znaczenie, ponieważ wszystkie elementy drogi muszą być zainstalowane w odpowiednich miejscach.
Kontrakt na budowę jednostki został podpisany pod koniec roku 2014, a już w lutym 2015 odbyło się cięcie blach, następnie miesiąc później położono stępkę. Na początku marca tego roku barka została wyholowana na próby morskie, podczas których sprawdzono m.in. manewrowość, prędkość i inne parametry techniczne.
Barka Zourite powstała na zamówienie konsorcjum Viaduct du Littoral, którego liderem jest francuska firma VINCI Construction. Jest czwartą barką samopodnośną, zbudowaną w stoczni Crist. Realizacja tego kontraktu umocniła pozycję spółki jako europejskiego lidera w budowie tego rodzaju konstrukcji. Wcześniej stocznia zrealizowała projekty budowy jednostek: Thor, Innovation i Vidar.
Kolejki na przeprawie promowej w Świnoujściu
Morza spotkały się w Gdańsku. Baltic and Black Sea Ports & Shipping 2023
Współpraca Portu Gdańsk i mieszkańców dzielnic miasta na rzecz poprawy jakości życia
Terminal LNG w Świnoujściu – kolejna dostawa gazu z USA i wizyta ambasadora
Horała: inwestycja w głębokowodne terminale przeładunkowe jest absolutnie kluczowa
Wkrótce ruszy przetarg na wykonawcę części hydrotechnicznej terminala offshore w Świnoujściu