Pięć zbiornikowców do przewozu LNG zakupi grecka spółka Dynagas. Jednostki mają być dostosowane do pracy w warunkach arktycznych. Ich koszt to 1,5 mld dolarów. Statki wybuduje koreańska stocznia Daewoo Shipbuilding & Engineering.
Zakup zbiornikowców to etap przygotowań do podpisania umowy z konsorcjum Novatek, Total i CNPC, które realizuje projekt „Jamał LNG”. Chodzi o budowę portu Sabetta i instalacji skraplania gazu o zdolności 16,5 mln ton. Nowe statki Dynagasu zasilą flotę 15 gazowców i wspólnie mają obsługiwać tę wielką inwestycję.
Dynagas to pionierzy w przewozach w rejonie Arktyki. 3 lata temu gazowiec „Ob River” jako pierwszy na świecie (w swojej klasie), przepłynął od Norwegii do Japonii drogą północną, czyli wzdłuż brzegów Rosji. Udało mu się to dzięki wzmocnionemu kadłubowi.
Oprócz Dynagas w projekcie Jamal brać będzie udział: japońska Teekay LNG Partners, działającym razem z China LNG Shipping i Mitsui OSK Lines (MOL). Wszystkie gazowce mają ok. 300 metrów długości i są zdolne do kruszenia lodu o grubości 2,1 metrów. Początkowa flota miała być wyłącznie własnością rosyjskiego armatora Swkomfłot, ale firma wycofała się transakcji.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny