Pięć zbiornikowców do przewozu LNG zakupi grecka spółka Dynagas. Jednostki mają być dostosowane do pracy w warunkach arktycznych. Ich koszt to 1,5 mld dolarów. Statki wybuduje koreańska stocznia Daewoo Shipbuilding & Engineering.
Zakup zbiornikowców to etap przygotowań do podpisania umowy z konsorcjum Novatek, Total i CNPC, które realizuje projekt „Jamał LNG”. Chodzi o budowę portu Sabetta i instalacji skraplania gazu o zdolności 16,5 mln ton. Nowe statki Dynagasu zasilą flotę 15 gazowców i wspólnie mają obsługiwać tę wielką inwestycję.
Dynagas to pionierzy w przewozach w rejonie Arktyki. 3 lata temu gazowiec „Ob River” jako pierwszy na świecie (w swojej klasie), przepłynął od Norwegii do Japonii drogą północną, czyli wzdłuż brzegów Rosji. Udało mu się to dzięki wzmocnionemu kadłubowi.
Oprócz Dynagas w projekcie Jamal brać będzie udział: japońska Teekay LNG Partners, działającym razem z China LNG Shipping i Mitsui OSK Lines (MOL). Wszystkie gazowce mają ok. 300 metrów długości i są zdolne do kruszenia lodu o grubości 2,1 metrów. Początkowa flota miała być wyłącznie własnością rosyjskiego armatora Swkomfłot, ale firma wycofała się transakcji.
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key
Śmiertelny wypadek na terenie portu w Gdyni