PMK
Największy chiński przewoźnik – Cosco – ma zamiar zwiększyć podwójnie liczbę pasażerów odwiedzających grecki port w Pireusie. Pomóc ma w tym przygotowanie infrastruktury do obsługi dużych jednostek.
Przypomnijmy, że Cosco zakupiło 51 proc. akcji w greckim porcie za 280 mln euro w czasie jednej z największych prywatyzacji po kryzysie finansowym w 2009 roku. Rozwój terminali pasażerskich wydaje się logiczny, biorąc pod uwagę, że turystyka to główne koło napędowe greckiej gospodarki, odpowiadające za 17 proc wpływów do budżetu.
- Obecnie Pireus odwiedza ok. 1,1 mln pasażerów każdego roku. Chcemy w krótkim czasie zwiększyć tą liczbę do 1,5 a dalej do 3 mln – powiedział Xu Lirong podczas ceremonii otwarcia.
Cosco Shipping chce zwiększyć także obrót konterami w porcie Pireus i to o 35 proc. do 2018 roku. Dałoby to miejsce greckiemu portowi w pierwszej 30 największych tego typu obiektów na świecie. Chińczycy planuję inwestycje w swój nowy obiekt. Ich celem jest osiągnięcie w 2018 roku obrotów rzędu 5 mln TEU rocznie i uczynienie z Grecji wielkiego hubu transportowego dla handlu między Azją i Wschodnią Europą.
- Jeśli osiągniemy ten poziom, to Pireus spokojnie znajdzie się w 30 największych portów na świecie - powiedział nowy dyrektor zarządzający portu - Fu Cheng Qiu.
Planowana rozbudowa wysunęły by także Pireus na 5 miejsce na liście europejskich portów kontenerowych (obecnie 8. miejscie), wyprzedzając hiszpańskie Algeciras i Walencję. To nie pierwsze inwestycje Cosco w greckim porcie. Koncern od 2009 roku był właścicielem dwóch nabrzeż, w które zainwestował 3,3 mln TEU.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key