• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Budowa terminalu LNG w Świnoujściu motorem napędowym dla rozwoju regionu

25.05.2015 19:30 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Budowa terminalu LNG w Świnoujściu motorem napędowym dla rozwoju regionu
Budowa terminalu LNG w Świnoujściu motorem napędowym dla rozwoju regionu - GospodarkaMorska.pl

Budowa terminalu LNG w Świnoujściu to kluczowa inwestycja o znaczeniu strategicznym dla Polski. Powstanie gazoportu to także potężny impuls do rozwoju oraz ogrom korzyści dla województwa zachodniopomorskiego, w tym Świnoujścia i tamtejszego portu.

Wzrost regionalnego PKB, wzrost dochodów budżetowych (zgodnie z analizą dokonaną przez firmę audytorską Ernst & Young szacuje się, że w perspektywie do roku 2050 wpływy te mogą wynieść nawet 0,7 mld zł), nowe miejsca pracy (wg szacunków EY może powstać do 900 nowych etatów), powstawanie nowych podmiotów gospodarczych, rozwój branży chemicznej, dla której gaz ziemny jest znaczącym surowcem to tylko część profitów związanych z powstaniem terminalu LNG w Świnoujściu.

-  w skali województwa inwestycja ta przyczyni się do realizacji dodatkowych przedsięwzięć poprawiających stan infrastruktury (tłocznie oraz gazociągi przesyłowe) i dywersyfikujące źródła dostaw paliwa. Terminal LNG wychodzi także naprzeciw potrzebom takich firm jak Zakłady Chemiczne Police. To jeden z największych producentów nawozów na globalnym rynku, dla którego gaz jest jednym z podstawowych surowców. Inwestycja ta z pewnością będzie stanowić zabezpieczenie energetyczne – tłumaczy Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.

- W długofalowej perspektywie należy oczekiwać, że dzięki rozwojowi infrastruktury energetycznej w regionie poprawią się ogólne warunki prowadzenia działalności gospodarczej w województwie, a to docelowo przełoży się na poprawę atrakcyjności inwestycyjnej Pomorza Zachodniego i jego zdolności do konkurowania na globalnym rynku – dodaje marszałek.

Nowa jakość w świnoujskim porcie

Inwestycja stanowi olbrzymi impuls rozwoju oraz potężne wyzwane dla władz portu w Świnoujściu. Powstanie gazoportu oznacza bowiem obsługę nowego terminalu, statków przypływających do gazoportu oraz infrastruktury związanej z jego powstaniem.

- Budowa terminalu stworzyła nowe możliwości rozwoju naszego portu. To inwestycja strategiczna w naszym kraju, zapewniającą bezpieczeństwo energetyczne. Dlatego jestem zdania, że świnoujski port zyska na znaczeniu, tak w skali krajowej jak i międzynarodowej – tłumaczy dr Zbigniew Miklewicz, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA (ZMPSiŚ).

ZMPSiŚ brał czynny udział w powstaniu gazoportu. W 2012 roku ukończono tam budowę nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Zakres inwestycji obejmował budowę stanowiska dla statków z systemem bezpiecznego cumowania jednostki LNG, budowę estakady dla infrastruktury przesyłu LNG z części morskiej do części lądowej terminala, budowę platformy technologicznej oraz niezbędne roboty czerpalne, jak pogłębienie akwenu przy nabrzeżu. Przy wybudowanym nabrzeżu obsługiwane będą jednostki o maksymalnej długości 315 m, szerokości 50 m, dopuszczalnym zanurzeniu 12,5 m oraz pojemności od 120 do 216 tys. m.szesc.

- Port zewnętrzny to zupełnie nowa jakość. Rozważamy w tej chwili różne koncepcje jego wykorzystania – mówi dr Zbigniew Miklewicz. - Ale pamiętamy także o porcie wewnętrznym. Uzgodniliśmy z Urzędem Morskim w Szczecinie i spółką OT Port Świnoujście projekt pogłębienia toru wodnego właśnie w porcie wewnętrznym do 14,5 m. Będzie on realizowany w obecnej unijnej perspektywie finansowej. Dochodzi do tego także przystosowanie nabrzeży do większej głębokości. Wszystko to spowoduje, że port wewnętrzny zyska nową jakość jeśli chodzi o obsługę ładunków masowych. Planujemy również budowę małego terminalu do załadunku LNG na mniejsze statki, co umożliwi sprzedaż i przewóz płynnego LNG do mniejszych portów na Bałtyku – tłumaczy prezes portu.

Strefa rekreacyjna dla mieszkańców Świnoujścia w prezencie

Rozwój portu w Świnoujściu oznacza także szereg korzyści dla samego miasta, głównie finansowych.  Już teraz władze Świnoujścia przewidują, że działający gazoport przyniesie rocznie w podatkach od nieruchomości od 30 do 50 mln złotych, chociaż dokładną kwotę poznamy po oddaniu terminalu do eksploatacji . To duży zastrzyk gotówki na nowe inwestycje.

- Jako władze samorządu, ale też jako zwykli mieszkańcy, mieliśmy wielkie oczekiwania co do tej inwestycji. Rozwój naszego portu, nowe miejsca pracy, więcej pieniędzy z podatków – to wszystko cieszy naszych obywateli – mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.

Pierwsze korzyści z budowy terminalu LNG już widać w Świnoujściu. Podczas tegorocznej majówki uroczyście otwarto w świnoujskiej dzielnicy Warszów strefę rekreacyjną, całkowicie sfinansowaną (za ok. milion złotych) przez spółkę Polskie LNG, zarządzającą powstaniem gazoportu. Scena z zadaszeniem i widownią, model statku, w którym będą się mogły bawić dzieci, urządzenia linowe – to niektóre z elementów tej inwestycji. Na terenie strefy rekreacyjnej znajdują się tablice edukacyjne poświęcone historii Świnoujścia i dzielnicy Warszów.

Strefa rekreacyjna to nie jedyny projekt towarzyszący powstawaniu terminalu LNG. Spółka Polskie LNG wybuduje i wyposaży na własny koszt także nowoczesną Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą Państwowej Straży Pożarnej za około 20 mln zł. Nowa jednostka, zlokalizowana w bezpośrednim sąsiedztwie gazoportu - niecałe trzy minuty drogi od niej, zapewni bezpieczeństwo przeciwpożarowe mieszkańców i terminalu. Dodatkowo, inwestor terminalu LNG ma w planach remont ulicy Ku Morzu wraz z budową parkingu, a także modernizację zejścia na plażę na prawobrzeżu Świnoujścia.

- Budowa terminalu daje naszemu miastu wiele profitów. Jako jeden z nielicznych samorządów w Polsce nie mamy zadłużenia, dostajemy dodatkowy zastrzyk pieniędzy, a więc nasz rozwój będzie teraz zwiększony – mówi prezydent. - Co prawda, część naszych mieszkańców martwiła się, że nowa inwestycja odstraszy turystów. Ale moim zdaniem możliwość obejrzenia obiektu o takiej wielkości to atrakcja sama w sobie. – dodaje.

-------

Terminal LNG to instalacja do odbioru i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego (ang. LNG - Liquefied Natural Gas). Proces regazyfikacji polega na przywróceniu gazu z postaci skroplonej do postaci gazowej. W takiej postaci gaz jest przesyłany siecią gazociągów do odbiorców. Obiekt wzmocni znacząco bezpieczeństwo energetyczne i wpłynie na warunki importu gazu przez Polskę. Uruchomienie terminalu LNG pozwoli na dywersyfikację dostaw gazu ziemnego do Polski i kontraktowanie gazu pochodzącego od dostawców z różnych rejonów świata. Może się także przyczynić do obniżenia cen gazu ziemnego w regionie.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 38847,00 $ tona -0,20% 22 paź
 Cynk 3494,00 $ tona -2,51% 22 paź
 Aluminium 2945,00 $ tona -2,26% 22 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.