• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Armatorzy kontenerowi zaniepokojeni faktem, że ceny paliw przejadają ich zyski

PMK

03.04.2018 22:00 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Armatorzy kontenerowi zaniepokojeni faktem, że ceny paliw przejadają ich zyski

Partnerzy portalu

Armatorzy kontenerowi zaniepokojeni faktem, że ceny paliw przejadają ich zyski - GospodarkaMorska.pl

Stawki frachtu kontenerowego na szlaku z Azji do Europy i Azji do Stanów Zjednoczonych są o 30 proc. niższe niż przed rokiem. W tym samym czasie cena bunkra wzrosła o 20 proc. Armatorom ciężko więc o osiągnięcie zysku.

Większość przewoźników twierdzi, że jest "zbyt wcześnie, aby powiedzieć", na jakim poziomie stawki się zatrzymają lub  kiedy zaczną się poprawiać. Widać jednak pierwsze oznaki zmartwienia, że nie uda się powtórzyć wyniku z zeszłego roku, gdy branża uzyskała łącznie 7 miliardowy zysk.

Piątkowy Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) odnotował dalszy 10,1-procentowy spadek kursów spot w Europie Północnej do 633 dolarów za TEU - w porównaniu z 838 USD za rok temu.

W przypadku portów śródziemnomorskich wskaźnik SCFI spadł o 5,4% w porównaniu z poprzednim tygodniem, ale nadal jest o 36% niższy niż w tym samym tygodniu 2017 roku.

Mimo trwającej zapaści na rynku kontenerowym, przewoźnicy wciąż wstrzymują się przed zawieszaniem swoich serwisów.
Wcześniejsze raporty Drewry pokazywały, że armatorzy kontenerowi powiększą zysk na koniec tego roku. Ta prognoza brała jednak opierała się na tym, że przewoźnicy będą podejmowali racjonalne decyzje. Tymczasem zdecydowana większość z nich zrezygnowała ze swojego modus operandi, które dotychczas zakładało wycofywanie serwisów w czasie niskich stawek i niskiego sezonu.

- Takie działanie byłoby uzasadnione w momencie wysokiego popytu i wysokich stawek frachtu, ale obecne sytuacja rynkowa jest od tego daleka – czytamy w raporcie.

Ta sytuacja w szczególności dotyczy serwisów na szlaku Azja-Europa, gdzie konkurencja cenowa jest najostrzejsza.

- Po upadku Hanjin najwięksi armatorzy zawarli nieoficjalny rozejm, który zakładał nieobniżanie stawek. Rok po tym fakcie widać, że ten chwilowy pokój się chwieje – czytamy w raporcie Alphaliner.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.