PMK
Stawki frachtu kontenerowego na szlaku z Azji do Europy i Azji do Stanów Zjednoczonych są o 30 proc. niższe niż przed rokiem. W tym samym czasie cena bunkra wzrosła o 20 proc. Armatorom ciężko więc o osiągnięcie zysku.
Większość przewoźników twierdzi, że jest "zbyt wcześnie, aby powiedzieć", na jakim poziomie stawki się zatrzymają lub kiedy zaczną się poprawiać. Widać jednak pierwsze oznaki zmartwienia, że nie uda się powtórzyć wyniku z zeszłego roku, gdy branża uzyskała łącznie 7 miliardowy zysk.
Piątkowy Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) odnotował dalszy 10,1-procentowy spadek kursów spot w Europie Północnej do 633 dolarów za TEU - w porównaniu z 838 USD za rok temu.
W przypadku portów śródziemnomorskich wskaźnik SCFI spadł o 5,4% w porównaniu z poprzednim tygodniem, ale nadal jest o 36% niższy niż w tym samym tygodniu 2017 roku.
Mimo trwającej zapaści na rynku kontenerowym, przewoźnicy wciąż wstrzymują się przed zawieszaniem swoich serwisów.
Wcześniejsze raporty Drewry pokazywały, że armatorzy kontenerowi powiększą zysk na koniec tego roku. Ta prognoza brała jednak opierała się na tym, że przewoźnicy będą podejmowali racjonalne decyzje. Tymczasem zdecydowana większość z nich zrezygnowała ze swojego modus operandi, które dotychczas zakładało wycofywanie serwisów w czasie niskich stawek i niskiego sezonu.
- Takie działanie byłoby uzasadnione w momencie wysokiego popytu i wysokich stawek frachtu, ale obecne sytuacja rynkowa jest od tego daleka – czytamy w raporcie.
Ta sytuacja w szczególności dotyczy serwisów na szlaku Azja-Europa, gdzie konkurencja cenowa jest najostrzejsza.
- Po upadku Hanjin najwięksi armatorzy zawarli nieoficjalny rozejm, który zakładał nieobniżanie stawek. Rok po tym fakcie widać, że ten chwilowy pokój się chwieje – czytamy w raporcie Alphaliner.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego