• <

Port Gdynia odpowiada ws. terminala promowego: priorytetem ciągłość działania

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdynia odpowiada ws. terminala promowego: priorytetem ciągłość działania
Fot. GospodarkaMorska.pl

Zarząd Morskiego Portu Gdynia opublikował oświadczenie w sprawie przetargu na korzystania z Publicznego Terminalu Promowego w odpowiedzi na protest konsorcjum Unity Line i Best Ferries Alliance 1, który odbił się echem w mediach. Jak podaje port, priorytetem jest zapewnienie ciągłości działania przewozów pasażerskich, a konsorcjum nie skorzystało z możliwości wnioskowania o zmianę warunków zamówienia.

Przypomnijmy: do przetargu na korzystanie z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia stanęło dwóch oferentów Stena Line (dotychczasowy użytkownik) oraz konsorcjum Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1. Zwycięzcą została Stena Line. Port podał, że oferta Unity Line i Best Ferries Alliance 1 została odrzucona ze względów formalnych. Konsorcjum jednak oprotestowało tę decyzję i poinformowało w oświadczeniu rozesłanym mediom, że rozważa wejście na drogę prawną. 

Dziś Zarząd Morskiego Portu Gdynia opublikował oświadczenie, w którym odnosi się do sytuacji i protestu konsorcjum Unity Line i Best Ferries Alliance 1. Port podał, że „procedura przewidywała możliwość zadawania pytań i wnioskowania o zmianę warunków zamówienia. Konsorcjum z tej możliwości nie skorzystało”. Ponadto Zarząd zaznacza, że cała procedura przetargowa odbyła się zgodnie z przepisami i wymogami wynikającymi z finansowania inwestycji ze środków unijnych.

Port przypomina też, że „to pierwsze od lat postępowanie na użytkowanie Publicznego Terminalu Promowego. W minionych latach Stena Line operowała na podstawie umowy bez przetargu. Nowa umowa, zawarta w wyniku przeprowadzonego postępowania, pozwoli zrezygnować z ulg i naliczać pełne opłaty wg taryfy. Zapewni to znaczący wzrost przychodów”. Dodaje jeszcze, że w przetargu nie była poddawana ocenie cena, bo ta wynika z taryfy, zaś „kluczowymi kryteriami była oferta przewozowa, w tym – termin rozpoczęcia przewozów”. Dla portu kluczowe było zapewnienie ciągłości działania terminalu od 1 stycznia 2026 roku. „Zarząd Portu Gdynia, działając w interesie publicznym i zgodnie z prawem europejskim, nie mógł dopuścić do rozwiązań generujących ryzyka finansowe i prawne, w tym potencjalny zwrot środków unijnych. Obowiązkiem ZMPG jest dbanie o stabilność i dochodowość Spółki oraz dalszy rozwój Portu Gdynia jako strategicznej infrastruktury państwa” – czytamy w oświadczeniu Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Stena Line to szwedzka grupa, w Polsce posiada swoją spółkę Stena Line Polska. Unity Line Limited jest zarejestrowana formalnie na Cyprze, choć de facto działa ze Szczecina, gdzie posiada spółkę Unity Line Limited Oddział w Polsce. Właścicielem Unity Line jest Żegluga Polska SA. Best Ferries Alliance 1 to z kolei nowy twór na polskiej mapie, docelowo złożony z Żeglugi Polskiej SA, Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (operator Polferries) oraz Hass Shipping. Ta ostatnia spółka jest elementem Hass Holding, również zarejestrowanego na Cyprze. W skład holdingu wchodzi m.in. Euroafrica, właściciel promów czarterowanych dla Unity Line, ale także m.in. Korporacja Budowlana Doraco. Unity Line, PŻB oraz Hass Shipping funkcjonują już razem pod marką PolSca.

Zgodnie z pierwotnym planem, z Publicznego Terminala Promowego w Gdyni miało operować dwóch armatorów. Przez cały czas korzysta z niego jednak tylko Stena Line. Przetarg na możliwość korzystania z obiektu jako drugi operator wygrał wcześniej także Polferries, jednak do przeprowadzki nigdy nie doszło.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.