• <
CSL_790x140_2025

"Polskie jest lepsze, nawet jeśli jest droższe". Kongres Nowej Mobilności

Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas "Polskie jest lepsze, nawet jeśli jest droższe". Kongres Nowej Mobilności

Trzeba stawiać na polską produkcję i polski przemysł, to kwestia rozwoju Polski, a wręcz jej suwerenności. Takie przesłanie wybrzmiało z debaty przeprowadzonej podczas Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach. Wydawnictwo Gospodarka Morska jest partnerem tego wydarzenia. 

Debata poświęcona była politycznym aspektom wsparcia dla procesów związanych z transformacją energetyczną. Jednak jak na debatę z udziałem polityków była ona niezwykle... zgodna. Mateusz Morawiecki, były premier (PiS), przekonywał ze sceny, że podnoszenie jakości polskich produktów, rozwój technologiczny, inwestycje przekładają się nie tylko na siłę polskiej gospodarki, ale też na nasze bezpieczeństwo. W dłuższej perspektywie nowoczesność gospodarki, wartość dodana wytwarzana w lokalnym przemyśle będzie wręcz decydować o suwerenności państw.

Morawiecki podkreślał, że Unia Europejska popełnia szereg błędów w polityce energetycznej i restrykcjach nakładanych na przemysł. 

- Żyjemy w realiach, gdzie za pieniądze europejskich podatników powstały bardzo mocne 4 sektory gospodarki. Jest to przemysł turbin wiatrowych, paneli fotowoltaicznych, baterii oraz samochodów elektrycznych. Niestety, te 4 silne sektory zbudowano w Chinach, a nie Europie czy Polsce - przypominał premier Morawiecki. Przypominał też, że USA dominuje na rynku platform social media, Chiny na rynku przemysłowym. A Europa poprzez nadmierne regulacje została w tyle. Jednocześnie podkreślał, że już widać wśród europejskich elit przejawy zmian myślenia i odwrotu od zbyt restrykcyjnych rozwiązań. 

Morawiecki skrytykował także brak patriotyzmu gospodarczego, m.in. w naszym kraju. - Spotkałem się z przedstawicielami branży fotowoltaicznej, polskimi producentami i firmami usługowymi. I oni mówią, że przegrywają przetargi, nie mają zamówień, bo są o 3, 5% drożsi od dostawców z Chin. To są tak małe różnice. Więc jasno trzeba sobie powiedzieć. Skończmy z kupowaniem gdziekolwiek byle taniej. Kupujmy polskie, nawet jeśli jest odrobinę droższe - mówił były premier. 

W podobnym tonie wypowiadał się poseł Dariusz Wieczorek (Nowa Lewica), który zgadzał się z tezami Morawieckiego o potrzebie patriotyzmu gospodarczego. Wieczorek mocno wrócił do projektu Izera, czyli polskiego samochodu elektrycznego. Podkreślał, że budowa fabryki tego samochodu jest Polsce potrzebna i jako element rozwoju branży, ale też w odpowiedzi na zamykanie na Śląsku górnictwa i zwolnienia w kopalniach. - Fabryka Izery da miejsca pracy, złagodzi skutki zwolnień w kopalniach - przekonywał poseł Lewicy. Wieczorek nawiązał także do przykładu z "drogą polską fotowoltaiką". - Trwają prace nad budową polskiej fabryki półprzewodników, tak one będą droższe niż chińskie, ale my musimy je produkować i mieć kompetencje w tym zakresie - dodał Wieczorek. 

Z kolei senator Tadeusz Jarmuziewicz (Koalicja Obywatelska) namawiał do ponadpartyjnego wsparcia dla badań naukowych, elektromobilności i procesów rozwojowych. Potrzebna bowiem jest zgoda pozwalająca realizować projekty trwające dłużej niż 1 kadencję. - Takie projekty jak CPK czy Izera zostały zbyt brutalnie skrytykowane, dopiero teraz zastanawiamy się jak do nich wracać, jak je modyfikować. Natomiast zapomniano w pewnej chwili, że te projekty są potrzebne. Krytyka też musi być rozważna, a nie ślepa. Jako przykład takiego ponadpartyjnego porozumienia wskazywano Gazoport, który budowały zgodnie rządy PiS, a potem PO-PSL, nie akcentując politycznych różnic, tylko kierując się interesem państwa. 

MEWO_2024
PSEW_OWP_2025_390X150

Dziękujemy za wysłane grafiki.