• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Port Esbjerg wchodzi w kolejną erę zielonej transformacji krok w kierunku transportu kolejowego

zk

20.05.2023 12:48
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Esbjerg wchodzi w kolejną erę zielonej transformacji krok w kierunku transportu kolejowego

Partnerzy portalu

Zielona transformacja w Europie zależy od ekologicznych paliw i dekarbonizacji. Transport nowych paliw wymaga logistyki na najwyższym poziomie, a port Esbjerg będzie odgrywał kluczową rolę. DB Cargo i Port Esbjerg zacieśniają współpracę, ponieważ możliwości wykorzystania transportu kolejowego w nowej infrastrukturze są ogromne, a z uwagi na fakt, że jest on bardziej ekologiczny, transport kolejowy będzie korzystny dla transformacji ekologicznej.

Czy pociągi mogą być wykorzystywane do transportu CO2 w drodze do Morza Północnego? Czy pociągi mogą być wykorzystywane do transportu zielonego amoniaku z przemysłu nawozowego i zakładu PtX, który ma powstać w Esbjerg? Czy pociągi mogą być wykorzystywane do transportu wodoru?

Odpowiedź na te wszystkie pytania brzmi: stanowczo tak!

W nadchodzących latach zapotrzebowanie na paliwa ekologiczne i dekarbonizację znacznie wzrośnie, ponieważ kraje europejskie posuwają się do przodu z zieloną transformacją. Produkcja i dystrybucja zielonych paliw wymaga logistyki w postaci transportu morskiego, drogowego i kolejowego.

Port Esbjerg już teraz realizuje projekty związane z wodorem, zielonym amoniakiem, e-metanolem oraz wychwytywaniem i przechowywaniem węgla na Morzu Północnym. A Esbjerg pracuje nad tym, aby stać się tzw. węzłem dekarbonizacji.

Oznacza to, że Port Esbjerg jest w stanie zapewnić infrastrukturę dla zielonej transformacji, na przykład, aby umożliwić usunięcie gazów cieplarnianych z produkcji energii, a tym samym zmniejszyć lub usunąć ślad węglowy w celu zwalczania zmian klimatycznych.

Wspólny mianownik dla tych projektów może stanowić rola, jaką odegra kolej  w transporcie paliw i CO2 do i z Portu Esbjerg oraz dalej w całej Europie.


Fot. Przegląd niektórych możliwości zastosowania paliw ekologicznych w Porcie Esbjerg (źródło: Port Esbjerg)

- "The sky's the limit" - mówi Thomas Vestergaard, szef działu sprzedaży międzynarodowej Dania w DB Cargo w Skandynawii.

Jego entuzjazm podsyca nie tylko fakt, że sieci kolejowe w Europie są tak rozbudowane, że dostawy koleją są możliwe do niemal wszystkich zakątków Europy. Dlatego uważa, że rozszerzenie współpracy z portem Esbjerg ma ogromny potencjał, także dlatego, że ekologiczne paliwa i ekologiczny transport idą w parze.

Więcej znaczy lepiej i bardziej zielono

Do tej pory DB Cargo miało dwa połączenia tygodniowo do i z portu Esbjerg, łącząc go z resztą Europy za pośrednictwem kolei.

Usługi te łączą się z dwiema różnymi sieciami, jedna przez Taulov, skąd naczepy, kontenery i nadwozia wymienne mogą jechać do dowolnego miejsca w Europie. LEO Pharma w Esbjergu korzysta z tej sieci intermodalnej dla swoich surowców, które są transportowane w kontenerach zbiornikowych.

Po drugie, istnieje tzw. sieć jednowagonowa, wykorzystywana np. do załadunku bel odpadów do wagonów kolejowych we Włoszech i transportu do Energnist w Esbjerg, gdzie są one przetwarzane na energię. W tej sieci można również transportować CO2, amoniak i tym podobne surowce, w których obsłudze DB Cargo ma duże doświadczenie.

- Ten rodzaj transportu stanowi trzon naszej działalności w krajach takich jak Niemcy, Austria i Szwajcaria. Obszar ten kryje w sobie ogromny potencjał rozwoju - mówi Vestergaard z DB Cargo.

DB Cargo obsługuje pociągi do i z portu w Aalborg pięć razy w tygodniu, zwiększając częstotliwość do sześciu cotygodniowych usług po zakończeniu okresu wakacyjnego.

Zamierzeniem jest równie wysoka częstotliwość pociągów do Esbjerg, ale to wymaga dodatkowych transportów, w których ogromny potencjał mają paliwa ekologiczne.

Realizacja tych wielkich wizji będzie wymagała dodatkowych torów, rurociągów i systemów melioracyjnych.

"Wierzymy, że Port Esbjerg ma zdolność do wspierania i rozwijania bardziej zielonego transportu, a tym samym wspierania tego nowego przemysłu w ramach zielonej energii. Byliśmy pierwsi w przemyśle wiatrowym. W nadchodzących latach pojawi się zapotrzebowanie na transport zielonych paliw i jest oczywiste, że powinniśmy wykorzystać tę okazję, aby Esbjerg był graczem w tej kolejnej fazie - mówił Dennis Jul Pedersen, dyrektor generalny Port Esbjerg.

Ogromny potencjał dla transportu kolejowego

Według Jula Pedersena transport kolejowy ma nie tylko ogromny potencjał, jeśli chodzi o transport nowych paliw ekologicznych. Ogólnie rzecz biorąc, uważa on, że zielone opcje transportowe powinny być traktowane priorytetowo w odniesieniu do wszystkich ładunków, które obecnie są transportowane przez Europę.

- Transport kolejowy może brzmieć nieco ociężale, ale w ostatnich latach wiele się w tej dziedzinie wydarzyło - podkreślał dyrektor portu.

Jul Pedersen argumentuje, że intermodalne sieci transportu kolejowego poprawiły się w ostatnich latach, oferując dziś wydajny i przyjazny dla środowiska transport ładunków na duże odległości, ponieważ transport kolejowy emituje mniej CO2 aniżeli transport kołowy.

Jak zaznacza Vestergaard 80-procentową redukcję emisji CO2 można osiągnąć poprzez przejście z transportu drogowego na kolejowy.

- Nawet jeśli można załadować 3 000 ton bel odpadów na statek we Włoszech, a my możemy przewieźć tylko 60 ton w wagonie kolejowym, emisja dwutlenku węgla na tonę ładunku jest mniejsza w przypadku transportu kolejowego, ponieważ statek musiałby opłynąć Półwysep Iberyjski. Ogólnie rzecz biorąc, transport ładunków w Europie można uczynić bardziej ekologicznym i inteligentnym, jeśli połączy się środki transportu i zastosuje bardziej strategiczny sposób myślenia - uważa Vestergaard.

Intermodalna sieć kolejowa w Europie obejmuje różne typy pociągów i infrastruktury, które zostały zaprojektowane w celu zapewnienia wydajnego i niezawodnego transportu towarów i pasażerów na całym kontynencie. System obejmuje pociągi dużych prędkości, pociągi regionalne i podmiejskie, pociągi towarowe, promy i inne rodzaje transportu, które są ze sobą zintegrowane.

Podstawową formą intermodalnego transportu lądowego ładunków w Europie jest kolejowy transport kontenerów. Kontenery z ładunkiem są przewożone pomiędzy różnymi regionami i krajami w Europie, a następnie ładunek jest zazwyczaj przeładowywany na ciężarówki lub statki w celu odbycia ostatniego etapu podróży do odbiorcy. Takie podejście jest często również bardziej opłacalne.

- Wcześniej, aby przewieźć ładunek, trzeba było zarezerwować cały pociąg. Teraz można kupić tylko te wagony, które są potrzebne. Jeśli masz towary w Hamburgu, transport kolejowy może być dobrym pomysłem, chociaż transport drogowy byłby prawdopodobnie domyślnie najczęstszym wyborem - mówIł Jul Pedersen, którego opinię podziela Vestergaard.

- Cukier jest transportowany z Lolland do Włoch drogą lądową. Dlaczego nie załadować go do pociągu w Høje Taastrup i wysłać drogą morską z Esbjerg do Włoch? - pyta Vestergaard.


Źródło: DB Cargo, Port Esbjerg

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.