Zielona transformacja w Europie zależy
od ekologicznych paliw i dekarbonizacji. Transport nowych paliw wymaga
logistyki na najwyższym poziomie, a port Esbjerg będzie odgrywał
kluczową rolę. DB Cargo i Port Esbjerg zacieśniają współpracę, ponieważ
możliwości wykorzystania transportu kolejowego w nowej infrastrukturze
są ogromne, a z uwagi na fakt, że jest on bardziej ekologiczny,
transport kolejowy będzie korzystny dla transformacji ekologicznej.
Czy
pociągi mogą być wykorzystywane do transportu CO2 w drodze do Morza Północnego? Czy pociągi mogą być wykorzystywane do transportu
zielonego amoniaku z przemysłu nawozowego i zakładu PtX, który ma
powstać w Esbjerg? Czy pociągi mogą być wykorzystywane do transportu
wodoru?
Odpowiedź na te wszystkie pytania brzmi: stanowczo tak!
W
nadchodzących latach zapotrzebowanie na paliwa ekologiczne i
dekarbonizację znacznie wzrośnie, ponieważ kraje europejskie posuwają
się do przodu z zieloną transformacją. Produkcja i dystrybucja zielonych
paliw wymaga logistyki w postaci transportu morskiego, drogowego i
kolejowego.
Port Esbjerg już teraz realizuje projekty związane z
wodorem, zielonym amoniakiem, e-metanolem oraz wychwytywaniem i
przechowywaniem węgla na Morzu Północnym. A Esbjerg pracuje nad tym, aby
stać się tzw. węzłem dekarbonizacji.
Oznacza to, że Port Esbjerg
jest w stanie zapewnić infrastrukturę dla zielonej transformacji, na
przykład, aby umożliwić usunięcie gazów cieplarnianych z produkcji
energii, a tym samym zmniejszyć lub usunąć ślad węglowy w celu
zwalczania zmian klimatycznych.
Wspólny mianownik dla tych
projektów może stanowić rola, jaką odegra kolej w transporcie paliw i
CO2 do i z Portu Esbjerg oraz dalej w całej Europie.
Fot. Przegląd niektórych możliwości zastosowania paliw ekologicznych w Porcie Esbjerg (źródło: Port Esbjerg)
- "The sky's the limit" - mówi Thomas Vestergaard, szef działu sprzedaży międzynarodowej Dania w DB Cargo w Skandynawii.
Jego
entuzjazm podsyca nie tylko fakt, że sieci kolejowe w Europie są tak
rozbudowane, że dostawy koleją są możliwe do niemal wszystkich zakątków
Europy. Dlatego uważa, że rozszerzenie współpracy z portem Esbjerg ma
ogromny potencjał, także dlatego, że ekologiczne paliwa i ekologiczny
transport idą w parze.
Więcej znaczy lepiej i bardziej zielono
Do tej pory DB Cargo miało dwa połączenia tygodniowo do i z portu Esbjerg, łącząc go z resztą Europy za pośrednictwem kolei.
Usługi
te łączą się z dwiema różnymi sieciami, jedna przez Taulov, skąd
naczepy, kontenery i nadwozia wymienne mogą jechać do dowolnego miejsca w
Europie. LEO Pharma w Esbjergu korzysta z tej sieci intermodalnej dla
swoich surowców, które są transportowane w kontenerach zbiornikowych.
Po
drugie, istnieje tzw. sieć jednowagonowa, wykorzystywana np. do
załadunku bel odpadów do wagonów kolejowych we Włoszech i transportu do
Energnist w Esbjerg, gdzie są one przetwarzane na energię. W tej sieci
można również transportować CO2, amoniak i tym podobne surowce, w
których obsłudze DB Cargo ma duże doświadczenie.
- Ten rodzaj
transportu stanowi trzon naszej działalności w krajach takich jak
Niemcy, Austria i Szwajcaria. Obszar ten kryje w sobie ogromny potencjał
rozwoju - mówi Vestergaard z DB Cargo.
DB Cargo obsługuje
pociągi do i z portu w Aalborg pięć razy w tygodniu, zwiększając
częstotliwość do sześciu cotygodniowych usług po zakończeniu okresu
wakacyjnego.
Zamierzeniem jest równie wysoka częstotliwość
pociągów do Esbjerg, ale to wymaga dodatkowych transportów, w których
ogromny potencjał mają paliwa ekologiczne.
Realizacja tych wielkich wizji będzie wymagała dodatkowych torów, rurociągów i systemów melioracyjnych.
"Wierzymy,
że Port Esbjerg ma zdolność do wspierania i rozwijania bardziej
zielonego transportu, a tym samym wspierania tego nowego przemysłu w
ramach zielonej energii. Byliśmy pierwsi w przemyśle wiatrowym. W
nadchodzących latach pojawi się zapotrzebowanie na transport zielonych
paliw i jest oczywiste, że powinniśmy wykorzystać tę okazję, aby Esbjerg
był graczem w tej kolejnej fazie - mówił Dennis Jul Pedersen, dyrektor
generalny Port Esbjerg.
Ogromny potencjał dla transportu kolejowego
Według
Jula Pedersena transport kolejowy ma nie tylko ogromny potencjał, jeśli
chodzi o transport nowych paliw ekologicznych. Ogólnie rzecz biorąc,
uważa on, że zielone opcje transportowe powinny być traktowane
priorytetowo w odniesieniu do wszystkich ładunków, które obecnie są
transportowane przez Europę.
- Transport kolejowy może brzmieć
nieco ociężale, ale w ostatnich latach wiele się w tej dziedzinie
wydarzyło - podkreślał dyrektor portu.
Jul Pedersen argumentuje,
że intermodalne sieci transportu kolejowego poprawiły się w ostatnich
latach, oferując dziś wydajny i przyjazny dla środowiska transport
ładunków na duże odległości, ponieważ transport kolejowy emituje mniej
CO2 aniżeli transport kołowy.
Jak zaznacza Vestergaard 80-procentową redukcję emisji CO2 można osiągnąć poprzez przejście z transportu drogowego na kolejowy.
-
Nawet jeśli można załadować 3 000 ton bel odpadów na statek we
Włoszech, a my możemy przewieźć tylko 60 ton w wagonie kolejowym, emisja
dwutlenku węgla na tonę ładunku jest mniejsza w przypadku transportu
kolejowego, ponieważ statek musiałby opłynąć Półwysep Iberyjski. Ogólnie
rzecz biorąc, transport ładunków w Europie można uczynić bardziej
ekologicznym i inteligentnym, jeśli połączy się środki transportu i
zastosuje bardziej strategiczny sposób myślenia - uważa Vestergaard.
Intermodalna
sieć kolejowa w Europie obejmuje różne typy pociągów i infrastruktury,
które zostały zaprojektowane w celu zapewnienia wydajnego i niezawodnego
transportu towarów i pasażerów na całym kontynencie. System obejmuje
pociągi dużych prędkości, pociągi regionalne i podmiejskie, pociągi
towarowe, promy i inne rodzaje transportu, które są ze sobą
zintegrowane.
Podstawową formą intermodalnego transportu lądowego
ładunków w Europie jest kolejowy transport kontenerów. Kontenery z
ładunkiem są przewożone pomiędzy różnymi regionami i krajami w Europie, a
następnie ładunek jest zazwyczaj przeładowywany na ciężarówki lub
statki w celu odbycia ostatniego etapu podróży do odbiorcy. Takie
podejście jest często również bardziej opłacalne.
- Wcześniej,
aby przewieźć ładunek, trzeba było zarezerwować cały pociąg. Teraz można
kupić tylko te wagony, które są potrzebne. Jeśli masz towary w
Hamburgu, transport kolejowy może być dobrym pomysłem, chociaż transport
drogowy byłby prawdopodobnie domyślnie najczęstszym wyborem - mówIł Jul
Pedersen, którego opinię podziela Vestergaard.
- Cukier jest
transportowany z Lolland do Włoch drogą lądową. Dlaczego nie załadować
go do pociągu w Høje Taastrup i wysłać drogą morską z Esbjerg do Włoch? -
pyta Vestergaard.
Źródło: DB Cargo, Port Esbjerg
Morza spotkały się w Gdańsku. Baltic and Black Sea Ports & Shipping 2023
Współpraca Portu Gdańsk i mieszkańców dzielnic miasta na rzecz poprawy jakości życia
Terminal LNG w Świnoujściu – kolejna dostawa gazu z USA i wizyta ambasadora
Horała: inwestycja w głębokowodne terminale przeładunkowe jest absolutnie kluczowa
Wkrótce ruszy przetarg na wykonawcę części hydrotechnicznej terminala offshore w Świnoujściu
Kenia będzie transportować uprawy do UE statkami