Na krótko przed końcem roku Stralsunder Ostseestaal GmbH & Co. KG i jej jednostka biznesowa Ampereship dostarczyły zgodnie z planem dwa elektryczne promy solarne na jezioro Iseo w pobliżu Bergamo w północnych Włoszech. Klientem był odpowiedzialny organ lokalny operatora Navigazione Lago d'Iseo. Dwa nowo zbudowane statki ze Stralsundu są pierwszymi w pełni elektrycznymi promami we Włoszech.
Promy Iseo o długości 26 metrów i szerokości 6,60 metra mają dwa napędy elektryczne o mocy wyjściowej 100 kilowatów (kW). Energia elektryczna jest dostarczana przez dwa banki akumulatorów o łącznej pojemności około 750 kWh. Są one ładowane z zasilania lądowego i przez moduły solarne podczas podróży - 75 procent powierzchni dachu pokładu solarnego jest pokryte modułami fotowoltaicznymi. Lekkie katamarany dla 140 pasażerów każdy zostały zoptymalizowane pod kątem prędkości 17 km/h, ale mogą osiągnąć prędkość maksymalną do 19 km/h.
Zostały zbudowane w zakładzie Ostseestaal w Stralsundzie pod technicznym kierownictwem Ampereship — jednostki biznesowej Ostseestaal, która specjalizuje się w statkach o zerowej emisji z pieczęcią „Made in Germany”. Ampereship integruje własne systemy napędowe, automatyzacyjne i zarządzania energią w nowych konstrukcjach. Cechą szczególną projektu Iseo jest to, że Ampereship dostarczał statki na miejsce w sekcjach i montował je na miejscu. Oznaczało to, że nie było większych problemów z transportem i nie była wymagana lokalna stocznia. Montaż każdego promu na brzegach jeziora Iseo zajął około czterech tygodni, zanim mogły one wyruszyć na rejsy testowe i są już w eksploatacji.
Dostawa do Lago d'Iseo jest już drugą dostawą do regionu alpejskiego. Wcześniej Ostseestaal i Ampereship dostarczyły już trzy identyczne elektryczne i solarne statki pasażerskie na Jezioro Zuryskie, gdzie z powodzeniem działają. Dirk Zademack, dyrektor generalny Ampereship, jest przekonany, że pojawią się kolejne zamówienia: „Flota statków pasażerskich w Europie jest bardzo przestarzała, a wiele statków będzie musiało zostać wymienionych w nadchodzących latach. Dlatego sensowne jest wybranie alternatyw bezemisyjnych, których proces budowy jest również niezwykle wydajny”.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów