• <
nauta_2024

Ograniczone możliwości pracy kapitanów żeglugi krajowej. Do resortu infrastruktury wpłynęło pismo

kw

06.06.2023 11:13
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Ograniczone możliwości pracy kapitanów żeglugi krajowej. Do resortu infrastruktury wpłynęło pismo

Partnerzy portalu

Kapitanowie żeglugi krajowej skarżą się na ograniczenie możliwości ich pracy. Niekorzystne zmiany rozporządzenia dotyczą m.in. wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich. Zmieniono  m.in. definicję żeglugi krajowej oraz ograniczono uprawnienia w żegludze krajowej. Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich Stanisław Trociuk zwrócił się w tej sprawie do wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka. 

Środowisko kapitanów z uprawnieniami szypra I klasy żeglugi krajowej zgłasza wątpliwości do nowelizacji rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z 23 kwietnia 2018 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich.

Postulują oni również dopisanie promów pasażersko-samochodowych do definicji morskiego statku handlowego – praktyka na takich jednostkach jest wymagana do uzyskania dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej.

Wskazano też, że rozporządzenie zmienia definicję żeglugi krajowej jako podróże po morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym RP. W poprzednim stanie prawnym żegluga ta była definiowana jako podróże po obszarach morskich RP.

Konsekwencją zmiany jest ograniczenie możliwości wykonywania pracy przez kapitanów z uprawnieniami szypra I klasy, żeglugi krajowej powyżej 12 mil morskich.

Wnioskodawca zwraca też uwagę, że w związku z planowanym otwarciem tunelu w Świnoujściu wiele osób zaczęło szukać pracy w sektorze offshore, a niektórzy już od paru lat pracują dorywczo przy pomiarach morskich, jak i na jednostkach CTV. W jego ocenie obecna definicja żeglugi krajowej jest niekorzystna dla kapitanów Żeglugi Świnoujskiej z uprawnieniami szypra I klasy.

Rozporządzenie zmienia też przepisy określające uprawnienia posiadacza dyplomu szypra I klasy żeglugi krajowej. W wyniku nowelizacji taki dyplom uprawniać będzie do zajmowania stanowiska kapitana na statku o pojemności brutto poniżej 2000 w żegludze krajowej. Wcześniej zajmowanie stanowiska kapitana na statkach innych niż pasażerskie w żegludze krajowej nie miało ograniczeń. Wnioskodawca obawia się, że dyplomy szypra I klasy żeglugi krajowej wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowają ważność tylko przez 5 lat od wejścia w życie rozporządzenia.

Dodatkowo, wnioskodawca postuluje o dopisanie promów pasażersko-samochodowych do definicji morskiego statku handlowego w rozporządzeniu - tak żeby nie było żadnych wątpliwości przy uznawaniu praktyki pływania. Wskazuje, że promy pasażersko-samochodowe, na których pracują kapitanowie z uprawnieniami szypra I klasy, żeglugi krajowej, nie spełniają wymogu pracy na statkach handlowych lub szkolnych.

Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.