Wodór jest najobficiej występującą substancją we wszechświecie, ale nowe recenzowane badanie sugeruje, że używanie go do napędzania statków może powodować więcej problemów klimatycznych niż rozwiązuje.
Jaki jest główny problem z wykorzystaniem wodoru jako zielonej alternatywy dla oleju napędowego? Według nowego, recenzowanego badania, wodór jest pozyskiwany głównie z gazu ziemnego, procesu, który pochłania ogromne ilości energii i emituje duże ilości dwutlenku węgla. Produkcja gazu ziemnego emituje również metan, silny gaz cieplarniany.
Jednym z rozwiązań tego problemu jest wydobywanie „niebieskiego wodoru” z CO2, jednak twierdzenia, że jest on bezemisyjny, są mylące. Według nowych badań emisje z niebieskiego wodoru nadal przyczyniają się do zmian klimatycznych, po uwzględnieniu całego łańcucha dostaw.
- Nazywanie tego paliwem o zerowej emisji jest całkowicie błędne – powiedział New York Times, główny autor badania, Robert W. Howarth. - Odkryliśmy, że nie jest to nawet paliwo o niskiej emisji.
Howarth spodziewa się, że w przewidywalnej przyszłości większość paliwa wodorowego będzie wytwarzana z gazu ziemnego w procesie znanym jako reforming parowy. Jest to zanieczyszczający i energochłonny proces przekształcania metanu w wodór i dwutlenek węgla.
Najlepszym argumentem za wodorem jest wynalezienie nowych technologii w celu usprawnienia procesu wytwarzania wodoru. W takim przypadku wodór pochodzący z paliwa może nadal działać jako paliwo przejściowe. Najgorszym scenariuszem dla żeglugi jest to, że nigdy nie znajdzie się prawdziwie ekologicznej technologii produkcji wodoru, a nowe statki napędzane wodorem, które są budowane dzisiaj, jutro nie będą mogły wchodzić do portów.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny