Wodór jest najobficiej występującą substancją we wszechświecie, ale nowe recenzowane badanie sugeruje, że używanie go do napędzania statków może powodować więcej problemów klimatycznych niż rozwiązuje.
Jaki jest główny problem z wykorzystaniem wodoru jako zielonej alternatywy dla oleju napędowego? Według nowego, recenzowanego badania, wodór jest pozyskiwany głównie z gazu ziemnego, procesu, który pochłania ogromne ilości energii i emituje duże ilości dwutlenku węgla. Produkcja gazu ziemnego emituje również metan, silny gaz cieplarniany.
Jednym z rozwiązań tego problemu jest wydobywanie „niebieskiego wodoru” z CO2, jednak twierdzenia, że jest on bezemisyjny, są mylące. Według nowych badań emisje z niebieskiego wodoru nadal przyczyniają się do zmian klimatycznych, po uwzględnieniu całego łańcucha dostaw.
- Nazywanie tego paliwem o zerowej emisji jest całkowicie błędne – powiedział New York Times, główny autor badania, Robert W. Howarth. - Odkryliśmy, że nie jest to nawet paliwo o niskiej emisji.
Howarth spodziewa się, że w przewidywalnej przyszłości większość paliwa wodorowego będzie wytwarzana z gazu ziemnego w procesie znanym jako reforming parowy. Jest to zanieczyszczający i energochłonny proces przekształcania metanu w wodór i dwutlenek węgla.
Najlepszym argumentem za wodorem jest wynalezienie nowych technologii w celu usprawnienia procesu wytwarzania wodoru. W takim przypadku wodór pochodzący z paliwa może nadal działać jako paliwo przejściowe. Najgorszym scenariuszem dla żeglugi jest to, że nigdy nie znajdzie się prawdziwie ekologicznej technologii produkcji wodoru, a nowe statki napędzane wodorem, które są budowane dzisiaj, jutro nie będą mogły wchodzić do portów.
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Kanał Dębicki i inne projekty inwestycyjne zapewnią Portowi Szczecin nowe możliwości działania
Kongres Polskie Porty 2030. Terminalom nie brakuje wyzwań
Nie powstanie trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta. Ministerstwo ma inną koncepcję
Aktywna Plaża z Portem Gdynia, czyli święto siatkówki plażowej za nami
190 tys. zł na zakup drona podwodnego dla Portu Gdańsk