• <
BOTA_FILM_2021

Norweski Statkraft stanął w kolejce, by dostarczyć ekologiczny wodór na 88-metrowy bezemisyjny statek

zk

26.06.2021 10:02 Źródło: własne
Strona główna Energetyka Morska, Offshore Norweski Statkraft stanął w kolejce, by dostarczyć ekologiczny wodór na 88-metrowy bezemisyjny statek
Norweski Statkraft stanął w kolejce, by dostarczyć ekologiczny wodór na 88-metrowy bezemisyjny statek - GospodarkaMorska.pl
Fot. iStock

Wodór ma coraz szersze spektrum zastosowań, szczególnie w sektorach takich jak przemysł i transport. W ostatnim czasie ukształtował się szereg projektów skoncentrowanych na rozwoju statków napędzanych wodorem. 

Firma energetyczna Statkraft i jej spółka Skagerak Energi otrzymały kontrakt na dostawę tak zwanego zielonego wodoru do bezemisyjnego statku o długości 88 metrów, który ma pływać między lokalizacjami w Norwegii.

W środowym oświadczeniu Statkraft – będący własnością państwa norweskiego – stwierdził, że statek był „pierwszym na świecie statkiem towarowym napędzanym wodorem”.

Kontrakt został przyznany przez giganta cementowego HeidelbergCement i spółdzielnię rolniczą Felleskjøpet. Obie organizacje współpracują ze sobą nad rozwojem projektu.

Pomysł polega na tym, aby statek przewoził ziarno ze wschodniej Norwegii na zachód kraju, a w drodze powrotnej transportował żwir. Według norweskiej Ship Design zaangażowanej, w opracowanie koncepcji, może ona rozpocząć działalność już w 2024 roku.

Osoby stojące za norweską inicjatywą mogą opisać ją jako pierwszą na świecie, ale dziedzina, w której działają, staje się coraz bardziej powszechna.

W kwietniu wykonawcy projektu Flagships, który otrzymał finansowanie z programu badawczego UE „Horyzont 2020”, oznajmili, że „wdrożą pierwszy na świecie komercyjny statek transportowy działający na wodór”.

Towarowa śródlądowa jednostka będzie pływać po Sekwanie we Francji, a operacje komercyjne mają rozpocząć się w tym roku.

Choć do pełnej realizacji projektu z udziałem Statkraft jest jeszcze kilka lat, to są już jednostki wodorowe, które zostały oddane do użytku. 

To już działa 

Już w 2008 roku, w Niemczech  na jeziorze w Hamburgu został oddany do służby statek napędzany ogniwami paliwowymi, który mógł przewozić pasażerów.

W ostatnim czasie kształtuje się szereg projektów skoncentrowanych na rozwoju transportu morskiego napędzanego wodorem. Na początku tego miesiąca plany budowy pełnomorskiego promu napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi rozwinęły się po ogłoszeniu przyznania kontraktu komercyjnego na opracowanie projektu koncepcyjnego.

Dużo chętnych do wodorowego kawałka tortu

W marcu tego roku Linde – firma specjalizująca się w gazach inżynieryjnych i przemysłowych, poinformowała, że została wybrana przez norweską firmę Norled do dostarczenia ciekłego wodoru i powiązanej infrastruktury dla promu napędzanego wodorem. MF Hydra, jak wiadomo, będzie w stanie przewozić zarówno pasażerów, jak i samochody.

Opisywany przez Międzynarodową Agencję Energetyczną jako „wszechstronny nośnik energii”, wodór ma różnorodne zastosowania i może być wykorzystywany w takich sektorach jak przemysł i transport.

Można go wytwarzać na wiele sposobów. Główna metoda polega na zastosowaniu elektrolizy, w której pod wpływem prądu elektrycznego, dochodzi do podziału cząsteczki wody na kation wodoru i anion tlenu. Jeśli energia elektryczna wykorzystywana w procesie pochodzi z odnawialnego źródła, takiego jak wiatr lub słońce, niektórzy nazywają powstały produkt, zielonym lub odnawialnym wodorem.

Obecnie zdecydowana większość wytwarzania wodoru opiera się na paliwach kopalnych, a ekologiczny wodór jest nadal drogi w produkcji.

Podejmowane są jednak wysiłki w celu obniżenia tych kosztów. Amerykański Departament Energii uruchomił niedawno inicjatywę Energy Earthshots i oznajmił, że pierwsza z inicjatyw skupi się na obniżeniu kosztów „czystego” wodoru do 1 dolara za kilogram (2,2 funta) w ciągu najbliższej dekady.

Według DOE aktualnie wodór ze źródeł odnawialnych kosztuje około 5 dolarów za kilogram. 

–  Czysty wodór zmienia reguły gry – oznajmiła podczas swojego wystąpienia amerykańska sekretarz ds. energii Jennifer M. Granholm. 


GEOFUSION_790x140

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34750,00 $ tona 0,43% 22 lip
 Cynk 2920,00 $ tona -0,07% 22 lip
 Aluminium 2449,00 $ tona 0,70% 22 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.