W Porcie Esbjerg przeprowadzono specjalne zadanie serwisowe z wykorzystaniem nowo opracowanego narzędzia do obróbki kołnierzy – BAUTA firmy CNC Onsite. Innowacyjna maszyna została użyta na pokładzie statku instalacyjnego do precyzyjnej obróbki zużytych elementów mocujących wieże turbin wiatrowych.
Statek, zacumowany i uniesiony w doku, był przygotowywany do nadchodzącej kampanii instalacyjnej – intensywnej operacji prowadzonej w trybie całodobowym, by jak najbardziej ograniczyć czas postoju w porcie.
Na pokładzie jednostki zlokalizowano trzy mocowania typu sea fastening, z czego dwa posiadały zużyte kołnierze, których parametry wykraczały poza dopuszczalne tolerancje i wymagały obróbki.
Każdy z kołnierzy miał średnicę około 8 metrów i musiał zostać obrobiony pod odpowiednim kątem z zachowaniem globalnej tolerancji płaskości poniżej 1 mm.
Jednym z głównych wyzwań podczas operacji była kompensacja rozszerzalności cieplnej materiału. Konstrukcja statku jako jednolity korpus stalowy narażona jest na działanie słońca i nagrzewanie, co może prowadzić do deformacji termicznych. Wymagało to stałego monitorowania temperatury i dynamicznego dostosowywania parametrów obróbki, by zachować pełną zgodność z wymogami technicznymi.
Zastosowanie BAUTA pozwoliło na precyzyjne i efektywne wykonanie zadania mimo trudnych warunków technicznych i operacyjnych.
CNC Onsite specjalizuje się w precyzyjnej obróbce mobilnej. Firma dysponuje elastycznym parkiem maszynowym, opartym na modułowych „klockach konstrukcyjnych”, które można dowolnie konfigurować w zależności od specyfiki zlecenia.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO