W Porcie Esbjerg przeprowadzono specjalne zadanie serwisowe z wykorzystaniem nowo opracowanego narzędzia do obróbki kołnierzy – BAUTA firmy CNC Onsite. Innowacyjna maszyna została użyta na pokładzie statku instalacyjnego do precyzyjnej obróbki zużytych elementów mocujących wieże turbin wiatrowych.
Statek, zacumowany i uniesiony w doku, był przygotowywany do nadchodzącej kampanii instalacyjnej – intensywnej operacji prowadzonej w trybie całodobowym, by jak najbardziej ograniczyć czas postoju w porcie.
Na pokładzie jednostki zlokalizowano trzy mocowania typu sea fastening, z czego dwa posiadały zużyte kołnierze, których parametry wykraczały poza dopuszczalne tolerancje i wymagały obróbki.
Każdy z kołnierzy miał średnicę około 8 metrów i musiał zostać obrobiony pod odpowiednim kątem z zachowaniem globalnej tolerancji płaskości poniżej 1 mm.
Jednym z głównych wyzwań podczas operacji była kompensacja rozszerzalności cieplnej materiału. Konstrukcja statku jako jednolity korpus stalowy narażona jest na działanie słońca i nagrzewanie, co może prowadzić do deformacji termicznych. Wymagało to stałego monitorowania temperatury i dynamicznego dostosowywania parametrów obróbki, by zachować pełną zgodność z wymogami technicznymi.
Zastosowanie BAUTA pozwoliło na precyzyjne i efektywne wykonanie zadania mimo trudnych warunków technicznych i operacyjnych.
CNC Onsite specjalizuje się w precyzyjnej obróbce mobilnej. Firma dysponuje elastycznym parkiem maszynowym, opartym na modułowych „klockach konstrukcyjnych”, które można dowolnie konfigurować w zależności od specyfiki zlecenia.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów