Duński armator A.P. Moller – Maersk zdecydował się zainwestować w kalifornijski WasteFuel, start-up skupiający się na przekształcaniu odpadów w zrównoważone paliwo lotnicze, zielony biometanol i odnawialny gaz ziemny.
Inwestycja umożliwi WasteFuel rozwój biorafinerii wykorzystujących najskuteczniejsze dostępne technologie do produkcji zrównoważonych paliw z niemożliwych do odzyskania odpadów, które w przeciwnym razie uległyby degradacji i uwalnianiu metanu oraz innych szkodliwych emisji do atmosfery.
– Maersk jest przekonany, że ekologiczny biometanol jest jednym z obiecujących paliw przyszłości, ponieważ można go zwiększyć i odegrać ważną rolę w dekarbonizacji łańcuchów dostaw w ciągu najbliższych 10-15 lat. Dla każdego surowca i projektu oceniamy jego zrównoważony rozwój, a także redukcję emisji – poinformowała firma.
Informacja pojawiła się dwa tygodnie po tym, jak Maersk zamówił w sumie osiem dużych oceanicznych kontenerowców, które mogą być eksploatowane na neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla metanolu.
Statki zostaną zbudowane w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries (HHI), a dostawy mają rozpocząć się w pierwszym kwartale 2024 roku.
– Wiemy, że pozyskiwanie odpowiedniej ilości zielonego paliwa dla naszych statków napędzanych metanolem będzie bardzo trudne, ponieważ wymaga znacznego wzrostu produkcji na całym świecie – skomentował Morten Bo Christiansen, wiceprezes i kierownik ds. dekarbonizacji w A.P. Moller – Maersk.
WasteFuel rozwija również projekty w Azji i obu Amerykach, w tym biorafinerię w Manili na Filipinach, w celu produkcji paliw niskoemisyjnych.
– WasteFuel został uruchomiony, aby rozwiązać dwa problemy: kryzys odpadów, który wpływa na życie milionów ludzi na całym świecie oraz rosnące zapotrzebowanie na paliwa niskoemisyjne, które mogą zmniejszyć ogólne emisje powiedział Trevor Neilson, współzałożyciel, prezes i dyrektor generalny WasteFuel.
– Jesteśmy dumni, że nawiązaliśmy współpracę z firmą Maersk, aby zapoczątkować erę bardziej przyjaznego dla środowiska transportu morskiego. Naszym celem jest, aby firma WasteFuel zredukowała emisje gazów cieplarnianych w całym cyklu życia o 90% w porównaniu z paliwami kopalnymi – dodał.
Wraz z inwestycją Morten Bo Christiansen, wiceprezes i dyrektor ds. dekarbonizacji w A.P. Moller – Maersk, dołącza do zarządu WasteFuel.
Globalne łańcuchy dostaw mogą i muszą zostać zdekarbonizowane do 2050 roku. Według Maerska współpraca i inwestycje w innowacyjne projekty są jednym z najważniejszych sposobów osiągnięcia łańcucha wartości paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla.
W sierpniu Maersk ogłosił
również porozumienie w sprawie zaopatrzenia w e-metanol w Europie.
Nawiązał współpracę z REintegrate, spółką zależną duńskiej firmy
zajmującej się energią odnawialną, European Energy, w celu produkcji
ekologicznego paliwa do swojego pierwszego zasilanego metanolem statku
dostawczego.
Władze USA ogłaszają pięcioletni harmonogram dzierżaw morskich farm wiatrowych
H2POLAND: wodór jest wielką szansą, ale też zagadką
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
U brzegów Namibii odkryto jedno z największych złóż ropy naftowej
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Huti wrócili do ataków na żeglugę. Siły USA ponownie zneutralizowały pociski i drony bojowników