Gospodarka morska musi być oparta na współpracy i profesjonalizmie - ocenił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podczas inauguracji Kongresu Polskie Porty 2030 w Sopocie. W trakcie wydarzenia podpisano m.in. porozumienie o współpracy polskich portów morskich.
W Sopocie rozpoczęła się we wtorek trzecia edycja Kongresu Polskie Porty 2030. Podczas przemówienia otwierającego wydarzenie wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił znaczenie współpracy i profesjonalizmu w rozwoju gospodarki morskiej.
"Gospodarka morska ma możliwość najlepszego rozwoju, gdy zarówno firmy publiczne, jak i prywatne ze sobą współpracują. Kiedy spotkaliśmy się tutaj rok temu i rozmawialiśmy o największych wyzwaniach mówiłem, że najważniejsze jest to, aby gospodarka morska była w rękach fachowców. Dzisiaj mogę z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że są tego efekty"- dodał
Zaznaczył, że polskie porty odnotowują rekordowe wyniki – w ubiegłym roku ich łączny zysk netto przekroczył 550 mln zł (wzrost o 26 proc. r/r), a przeładunki kontenerów osiągnęły historyczny poziom 3,3 mln TEU. Dodał, że w 2024 roku wartość naliczonych w polskich portach przychodów z ceł, VAT i akcyzy wyniosła 56 mld zł.
Wiceminister mówił też o inwestycjach w rozwój infrastruktury portowej. Wśród kluczowych projektów wymienił m.in. terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych w Gdańsku, terminal FSRU, terminal zewnętrzny w Gdyni, a także budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu, który ma przyjmować największe jednostki na świecie od 2029 r.
Wiceminister podkreślił także znaczenie inwestycji w mniejsze porty, które mają wspierać rozwój morskiej energetyki wiatrowej.
Podczas kongresu podpisano porozumienie między portami w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, mające na celu wspólne działania na rzecz zwiększenia konkurencyjności, wdrażania inowacji i opracowania programu rozwoju Polskich Portów Morskich do 2035 roku.
"Po raz pierwszy w historii przedstawiciele zarządów Portu Gdańsk, Portu Gdynia oraz Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpiszą ze sobą porozumienie po to, żeby wspólnie budować siłę pod marką polskie porty. To porozumienie mówi o realizacji działań, które będą służyć rozwiązywaniu najważniejszym wspólnych spraw tych portów, wzmocnieniu ich pozycji konkurencyjnej względem portów zagranicznych. Dążymy do wzajemnego wykorzystania wiedzy i doświadczeń, planowania oraz wdrażania innowacyjnych technologii zgodnie ze światowymi trendami. Chodzi też o prowadzenie wspólnych działań zmierzających do uzyskania korzystniejszych warunków wsparcia i finansowania rozwoju polskich portów morskich. Jednym z celów tego porozumienia będzie program rozwoju Polskich Portów Morskich do roku 2035" - wyjaśnił Marchewka.
Wiceminister poinformował również o podpisaniu listu intencyjnego dotyczącego współpracy przy rozwoju współpracy przy rozwoju floty dla offshore wind w Polsce przez stocznię CRIST, PGE Baltica, Wike S.A. i Grupę Przemysłową Baltic. "To konkretne działanie wpisujące się w repolonizację gospodarki i w projekt Polskie Morze" – zaznaczył.
Wiceminister mówił też o programie odbudowy floty promowej dla polskich armatorów. "Przeznaczymy na ten cel blisko 1,3 mld złotych. Po to, aby polscy armatorzy mogli odbudowywać swoją pozycję konkurencyjną i odzyskiwać pozycję na rynku, na Bałtyku. To jest nasz priorytet" - powiedział i dodał, że pierwsza jednostka ma być gotowa jeszcze w tym roku.
Marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk podczas swojego wystąpienia zwrócił uwagę na rosnące znaczenie polskich portów morskich w kontekście globalnych wyzwań gospodarczych, energetycznych i geopolitycznych. Podkreślił, że branża portowa generuje istotne wpływy do budżetu państwa i dodał, że tylko w 2023 roku porty w Gdańsku i Gdyni wygenerowały ponad 8,5 mld zł wpływu do skarbu państwa z tytułu cła, vat i akcyzy. Przypomniał również, że gospodarka morska w województwie pomorskim odpowiada za blisko 50 tys. miejsc pracy, co stanowi ok. 8 proc. zatrudnienia w regionie.
Marszałek zaznaczył, że polskie porty – mimo zawirowań, takich jak np. pandemia czy wojna w Ukrainie – odnotowują stały wzrost przeładunków. Wskazał na sukcesy inwestycyjne, takie jak niedawne otwarcie terminalu kontenerowego T3 w Baltic Hubie, ale również zaapelował o przyspieszenie kluczowych projektów infrastrukturalnych, w tym budowy drogi czerwonej do Portu Gdynia, terminala zewnętrznego w gdyńskim Porcie i modernizacji linii kolejowej nr 201.
Struk odniósł się także do wyzwań związanych z bezpieczeństwem narodowym, cyberatakami oraz zagrożeniami hybrydowymi w regionie Morza Bałtyckiego. Zaznaczył strategiczne położenie polskich portów i baz wojskowych na wschodniej flance NATO, podkreślając konieczność odpowiedzialnego i skoordynowanego działania na poziomie regionalnym i krajowym.
Kończąc, marszałek wyraził nadzieję, że kongres stanie się forum realnych działań na rzecz dalszego rozwoju morskiej infrastruktury, przemysłu stoczniowego i energetyki wiatrowej. "Porty morskie to nie tylko brama na świat, ale fundament rozwoju Pomorza i całego kraju" – zaznaczył Struk. (PAP)
anm/ drag/
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął