Dziś o godzinie 9:30 w Sopocie rozpoczyna się tegoroczna edycja Kongresu Polskie Porty 2030. W wydarzeniu weźmie udział ponad 800 reprezentantów branży morskiej, którzy omawiać będą najważniejsze zagadnienia, jakimi żyje sektor. Poniżej relacjonujemy wydarzenie na żywo.
18:03
Pierwszy dzień Kongresu Polskie Porty 2030 został oficjalnie zakończony. Wieczorem odbędzie się specjalna gala, podczas której wręczone zostaną nagrody Latarnie Gospodarki Morskiej. Jutro od rana uczestnicy natomiast ponownie spotkają się w sali konferencyjnej hotelu Radisson Blu w Sopocie na kolejnych dyskusjach i prezentacjach drugiego dnia wydarzenia.
17:51
Rafał Zahorski z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście tłumaczy, że współpraca między zarządami portów a innymi interesariuszami, w tym Radami Interesariuszy portów, jest niezbędna i w Szczecinie i Świnoujściu odbywa się stale.
"Jesteśmy w stanie w Szczecinie w jednym pomieszczeniu zebrać wszystkich biorących udział w procesie planowania i wydawania pozwoleń, bez pisania głupich pism ustalamy wszystko na przysłowiową gębę, a potem realizujemy dokumenty. Nie ma problemu, żeby to zrealizować". Dodaje, że nie ma konkurencji między portami, a celem Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście jest wypełnienie luki intermodalnej w zachodniej Polsce.
Zwrócił też uwagę, że nikt jeszcze nie skorzystał z prawa pierwokupu i jest ono martwe.
Marcin Kamola z Baltic Hub opowiada skąd decyzja o budowie terminala T3: "Żeby gospodarka miała oddech. Żeby wzmacniać swój potencjał". Kamola upatruje dla polskich portów i terminali szans w rosnących rynkach u naszych południowych sąsiadów - Czechów, Słowaków, ale także Ukraińców. "Operatorzy mówią, że jak wojna się skończy to pamięć logistyczna zostanie, za dużo zostało zainwestowane w ciągi logistyczne z Ukrainy żeby to porzucić".
Dodał, że podobnie jak wspomniane na początku porty zachodnie Baltic Hub inwestuje w nową infrastrukturę dopiero wtedy, kiedy inwestycje w usprawnienie procesów nie dają odpowiedniej stopy zwrotu.

Z kolei firma Balticon zainwestowała w utworzenie intermodalnego terminala kolejowego. Opowiedział o tym Michał Magdziarz. Terminal funkcjonuje już od dwóch lat, a w tym roku oddana zostanie dodatkowa powierzchnia ok. 2,5 ha.
Magdziarz stwierdził także, że "słowem charakteryzującym lata 2000 jest kongestia". Dlatego firma zdecydowała się na rozwijanie biznesu również za granicami. Opowiedział także o projekcie informatyzacji, za który odpowiada wewnętrzna spółka w grupie.
17:39
Bartosz Hauser z OTCF SA zapytany o to, czego z perspektywy importera brakuje w transporcie morskim wymienił przede wszystkim integrację wszystkich źródeł informacji. "Chcielibyśmy mieć jeden punkt informacji, z którego możemy wyciągać wnioski, analizować dane i dokonywać odpraw szybciej."
Michał Kużajczyk natomiast opowiedział o systemie INCOS, zaimplementowanym w BCT, który zebrał w jednym miejscu wszystkie kwestie dotyczące obsługi pociągów. System może być zaimplementowany do PCS.
17:44
Zdaniem Daniela Saara z DB Port Szczecin dobrym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie budżetu portowego, z którego mogłyby czerpać nie tylko porty i operatorzy, ale również miasta. Miasta mają swoje obowiązki, trudno je przekonać do tego, żeby inwestowały duże fundusze w porcie. Gdyby miały taki budżet, powstający przy konsultacji polityk rozwojowych portu i miasta, byłoby łatwiej.
17:21
W ostatnim panelu pierwszego dnia Kongresu Polskie Porty 2030 "Terminale i logistyka kontenerowa - jak rozwijać rynek i budować przewagi konkurencyjne" Felix Czerny z Conroo zwrócił uwagę, że w zachodnich portach powoli odchodzi się od budowy nowej infrastruktury, a więcej uwagi poświęca się wykorzystaniu nowoczesnych technologii i digitalizacji do wykorzystania istniejącej infrastruktury w bardziej efektywny sposób.
Filip Chajęcki dodaje na podstawie współpracy z portem w Rotterdamie, że od Samskip oczekuje od terminali portowych multifunkcjonalności.
17:15
Piotr Pawłowski. Przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia
Operatorzy nie obawiają się zmienności, ale niestabilności strategii i nieprzewidywalności włodarzy. Należy zwrócić sytuację, że największe wyzwania i trudności pojawiają się nie z zewnątrz, jak mogłoby się wydawać ale jednak z wewnątrz.
17:10
Tomasz Pietrewicz - Prezes Zarządu, HES Gdynia Bulk Terminal
Czasami jesteśmy zaskakiwani nową strategią portów i musimy dostosowywać się do nowej sytuacji, co wpływa na nasze plany. Mamy nadzieję, że porozumienie zarządów portów wpłynie pozytywnie na dialog z operatorami i terminalami.
17:05
Michał Trojanowski - Dyrektor Handlowy, Port Gdański Eksploatacja
Z jednej strony infrastruktura wumaga nakładów związanych z jej utrzymaniem. Z drugiej strony istnieje cykl planowania inwestycji. Chciałoby się to wyważyć, że zmiany są wprowadzane w trakcie roku. Dialog z kontrachentami i praca z nimi przyszłość pozwoli przykryć zmiany związane z opłatami i innymi wyzwaniami, pozwalając tym samym na lepszą współpracę i utrzymanie się na rynku.
17:00
Łukasz Greinke - Prezes Zarządu, Enola Logistics
Elastyczność, którą powinny posiadać terminale i zarząd portu, jest istotna. Opieraliśmy się na towarach masowych, organizujemy też przeładunki cargo, współpracujemy też z innymi terminalami. Staramy się słuchać operatorów portowych i dążymy do dostosowania się do sytuacji rynkowej, by lepiej współpracować z np. firmami logistycznymi. Wyzwaniem jest dostosowanie się do zmian rynkowych. Doskonałym przykładem radzenia sobie było wsparcie Ukrainy i tranzyt jej zboża, niemniej polityka i pewne decyzje negatywnie wpłynęły na możliwości zacieśniania współpracy, co stanowi pewną nauczkę. Jest wiele rzeczy, które trzeba poprawić.
16:50
Tomasz Pietrewicz - Prezes Zarządu, HES Gdynia Bulk Terminal
Patrząc przez pryzmat ostatnich lat widać zdecydowania wahania w przeładunkach różnych towarów. Mając korzenie w rejonie przeładunków węglowych, w których przypadku zmienność rynkowa wygląda szczególnie dynamicznie, trzeba być elastycznym. To trudne, gdyż wymaga to technologii, odpowiednich procesów i kompetencji. Trzeba utrzymać kompetencje, pracowników, aby te przedsięwzięcia stale wykonywać. Patrzymy na nasz terminal nie będąc rynku podobnych firm, ale patrząc na rynki naszych kierunków, lepiej ich rozumieć. To pozwala nam spełniać oczekiwania, pozostawać elastycznym i lepiej realizować przedsięwzięcia we współpracy z nimi.
16:45
Paweł Zastawny - Prezes Zarządu, Speed
- Nasza strategia od początku zakładała wielofunkcyjność, uniwersalność. Świat jest bardzo nieprzewidywalny, dlatego staramy się jak najszybciej dostosowywać. Służy temu odpowiednie zaprojektowania terminala i sprzęt przeładunkowy. Wyzwaniem jest, że inwestując na ziemi Zarządu Portów musimy wykorzystywać zastawy pod inwestycję, by pozyskać kredyty od banków. Do tego dochodzi patrzenie na umowę 30-letniej dzierżawy z 2017 roku, niemniej dopiero trzy lata temu przeszliśmy do realizacji inwestycji w praktyce. W tej sytuacji wielofunkcyjność i zdolność obsługi różnych towarów jest dla nas cenną zdolnością.
16:40
Maciej Grabowicz - Dyrektor, Alfa Terminal Szczecin
- Nie da się szybko przystosować do zmian. Jeśli nie zaplanujemy inwestycji do przodu to nie zrealizujemy zleceń, choćby przerzucając się na inne produkty czy towary. Staramy się planować strategicznie. Jesteśmy obecnie liderem w przeładunkach metanolu oraz drobnicowych. Trzeba mieć otwartą głowę na nowe pomysły, biznes, a także innowacyjną kadrę. Kluczowe są też inwestycje, o dzięki nim terminal może realizować różne przeładunki i dostosowywać się do nowej sytuacji i trendów.
16:30
Michał Trojanowski - Dyrektor Handlowy, Port Gdański Eksploatacja
- Proszę zwrócić uwagę, jesteśmy spółką w ramach Portu Gdańsk. Oczekuje się od nas maksymalizacji zysku przy funkcjonowaniu wedle pewnych przepisów instytucji państwowych i jednocześnie wymogu konkurowania z terminalami w pełni komercyjnymi, funkcjonującymi w Porcie Gdańsk. Jesteśmy tym operatorem który ze swojej wszechstronności czyni swoje motto. Oprócz surowców jak śruta, zboże pojawiają się transporty project cargo. Jako operator mający 5 km nabrzeży możemy je porozmieszczać i w razie potrzeby też przeorganizować konkretne place składowe. Mamy doświadczoną kadrą, która może być przerzucona z jednego nabrzeża na drugie, a dzięki elastyczności nadrabia kwestie mocy przerobowych - wskazał.
16:15
M. Magierowski: Bałtyk stał się drażliwym miejscem z powodu znaczenia dostaw surowców. Jest kluczowy dla interesów polskich władz. Nowoczesne technologie docierają do kraju drogą morską. Aby zabezpieczyć dostawy trzeba zabezpieczać ruch morski oraz modernizować porty morskie.
16:10
M. Magierowski: Grono polityków i ekspertów uważa, że w ramach NATO doszło do podziałów w kwestii rozumienia zagrożenia ze strony Rosji. Największe głos i krytyka działań Kremla pochodzi z państw leżących w basenie Morza Bałtyckiego i jest dla nich tożsama. Podobny stosunek wyraża też Wielka Brytania. To sprzyja zacieśnianiu relacji gospodarczych i współpracy na niwie wojskowej.
16:00
Marek Magierowski, dyrektor programu "Strategia dla Polski" w Instytucie Wolności, Senior Fellow w Atlantic Council, były wiceminister spraw zagranicznych (2017-18), ambasador RP w Izraelu (2018-21) oraz w USA (2021-24) miał wystąpienie pt. "Polskie interesy w Waszyngtonie w obliczu radykalnych w polityce zagranicznej USA". Wspomniał o rozmowach z amerykańskimi politykami, gdy starał się wytłumaczyć perspektywę Polski i ogólnie Europy Środkowo-Wschodniej na agresję Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku, a także polską rację stanu.
– Prezydentowi Trumpowi zależy, by państwa Europy zwiększyły wydatki na obronność i odciążyć siły amerykańskie. Mimo jego kontrowersyjnego zachowania i opinii członkowie NATO zwiększyli fundusze na siły zbrojne. Istotne jest, by Polska zaznaczała, że zwiększa budżet na wojsko, stając się w tej kwestii liderem w Europie, że jednocześnie nie chce ograniczania obecności USA w Europie, tak militarnej politycznej jak i gospodarczej – wskazał.
15:20
Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, przedstawiła perspektywę inwestora publicznego, wskazując, że realizacja inwestycji portowych postępuje, ale boryka się z istotnymi ograniczeniami czasowymi i systemowymi.
– Z mojego punktu widzenia inwestycje idą nieźle, ale mamy za mało czasu na ich przygotowanie. Często projekt nie ma jeszcze decyzji środowiskowych, a już trzeba go realizować. Skraca się czas przeznaczony dla wykonawców, co wpływa na jakość i efektywność procesu.
15:15
Wojciech Zdanowicz, Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie: Zawsze pojawia się napięcie wynikające z ograniczonego czasu – to nieuniknione. Sprawy środowiskowe są absolutnie kluczowe i nie chodzi tu o opóźnienia po stronie organów. Każda inwestycja musi być zatwierdzona, a ten etap po prostu trwa – zanim przejdzie się do realizacji. Na ten moment można powiedzieć, że wyszliśmy na prostą. To już nie jest pytanie, czy będziemy inwestować, ale jak utrzymać założone terminy.
15:00
Jakub Długoszek, Dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego w firmie BUDIMEX: Patrząc z punktu widzenia przedsiębiorcy, to co dzieje się teraz – dzieje się za późno. Moim zadaniem jest patrzeć do przodu, w wieloletniej perspektywie. Tymczasem brakuje długofalowej wizji inwestycji – zarówno w ludzi, jak i w specjalistyczny sprzęt. Bywały gorsze lata, nie jest źle, ale nadal nie widzimy konkretnej perspektywy na przyszłość.
14:45
Rozpoczął się trzeci panel dyskusyjny zatytułowany „Jak skutecznie budować fundamenty rozwoju Polski? – Projekty infrastrukturalne w portach i energetyce morskiej”, moderowany przez Jakuba Milszewskiego, redaktora portalu GospodarkaMorska.pl.
Angelika Cieślowska, Prezes Zarządu Grupy DORACO: Spodziewaliśmy się, że będzie lepiej, że projekty będą realizowane szybciej i byliśmy przygotowani na większy potencjał. Tymczasem to nie brak pieniędzy jest największą barierą. Najwięcej czasu zajmuje pozyskanie dokumentów formalno-prawnych, w tym decyzji środowiskowych. To właśnie ten etap ogranicza rozwój i opóźnia start inwestycji.
13:55
Grzegorz Starybrat - Prezes Zarządu, Apator Powogaz: Lepiej rozwijamy się na rynkach zagranicznych niż na krajowym. W Polsce jesteśmy naiwni. Do przetargów można się zgłaszać z urządzeniami o niejasnym pochodzeniu, w tych urządzeniach mogą być nawet elementy szpiegujące. I dopiero teraz pojawia się świadomość tych zagrożeń.
13:40
Piotr Dziubałtowski - Wiceprezes ds. Operacyjnych, PGE Baltica: Tu i teraz jest pytania - ile my, jako inwestorzy możemy zrobić dla lokalnej gospodarki. Jesteśmy teraz w zupełnie innym stanie wiedzy i kompetencji niż przed I fazą. Musimy zmierzyć się z wyzwaniami - takimi właśnie jak optymalizacja terminów i właśnie local content. Poprzednio mówiliśmy, że jest potrzebny local content, teraz naprawdę to robimy i teraz nad tym pracujemy. W strategii PGE 150 mld zł ma być przeznaczone na local content. My już gramy w kolejna grę, szykujemy się do kolejnego rozdania.
13:30
Lena Grupińska - Pełnomocnik Zarządu, Orlen Neptun przeanalizowała sposoby wykorzystania terminalu offshore w Świnoujściu, na potrzeby projektów Grupy Orlen: - Z początkiem czerwca terminal osiągnął gotowość operacyjną. To jedna z najnowocześniejszych instalacji tego typu w Europie i pierwszy w Polsce. Kluczowa inwestycja dla całej Grupy Orlen. Grupa do 2035 chce mieć ponad 4 GW z offshore. Obecnie są 3 koncepcje komercjalizacji i wykorzystania - po pierwsze, jako typowy instalacyjny. Druga ta przeładunki i składowanie materiałów dotyczących offshore, czyli funkcje cargo. A trzecie zastosowanie, to charakter terminala serwisowego dla części naszych projektów na Ławicy Odrzańskiej.
13:10
Rozpoczyna się kolejny panel dyskusyjny. BAŁTYK I PORTY KLUCZOWYM ELEMENTEM W ZAKRESIE TRANSFORMACJI I BEZPIECZEŃSTWA ENERGETYCZNEGO POLSKI.
Inwestycja w FSRU w Gdańsku jest jedną z ostatnich inwestycji zmierzających do bezpieczeństwa energetycznego kraju. To 20-letni proces, który właśnie powoli dobiega końca. Zaczęło się od Gazoportu w Świnoujściu, teraz mamy dopięcie tego procesu poprzez inwestycję w Gdańsku. Jak ten system działa czy jest skuteczny? Po przerwaniu dostaw ze wschodu w 2022 r. nie mieliśmy ani jednego dnia przerwy w dostawach gazu dla polskich firm i gospodarstw domowych - podkreśla przedstawiciel GAZ-SYSTEM Olgierd Hurka, dyrektor Pionu Realizacji FSRU.
- W ciągu 4 lat zwiększyliśmy przeładunki ropy naftowej i paliw 3-krotnie. W tej chwili zaspokajamy 100% zapotrzebowania polskich rafinerii i w znacznej części zapotrzebowanie 2 niemieckich rafinerii. A w innym kontekście - 39 mln ton przeładunków Naftoportu to 28% przeładunków we wszystkich polskich portach - przypominał Daniel Betke, prezes Naftoportu.

12:25
Piotr Kuczyński, analityk finansowy, przedstawia prognozy gospodarcze dla świata i Polski. Podkreśla w swoim wystąpieniu, że Polska jest w wyjątkowo dobrej sytuacji gospodarczej, choć świat odczuwa różne oblicza kryzysu. "W XXI wieku rynki finansowe kręcą wszystkim". Zdaniem analityka wielkim wyzwaniem dla Unii Europejskiej jest wojna rosyjsko-ukraińska. Może się bowiem okazać, że ten konflikt będzie długotrwały i wymusi na UE nieustające wydatki finansowe. 
11:45
"Jesteśmy przed dużym cyklem inwestycyjnym. Dotyczy on transformacji energetycznej, budowy elektrowni jądrowej, infrastruktury kolejowej, CPK, branży zbrojeniowej. Te wszystkie inwestycje będą zrobione z tej samej ilości żelastwa, betonu, kabli. Nagle nie wyprodukuje się ich trzy razy więcej. Możliwe, że znowu okaże się, że wszystko kupimy żeby zrealizować te inwestycje, znowu nasze pieniądze wydamy w innych miejscach, bo nie jesteśmy w stanie tego wyprodukować w naszym kraju" - mówi Artur Kucia.
11:37
Elisabeth Lonne, Chief Commercial Officer w Stena Line podkreśliła, że Polska rozwija się w sposób znaczący, ale kluczowa pozostaje współpraca wszystkich zaangażowanych stron. "Potrzeba, żeby wszystkie porty były mocne, żeby cała infrastruktura była niezawodna".
Z kolei Artur Kucia z PKO Banku Polskiego stwierdza, że z perspektywy finansisty 8 mld zł zainwestowanych w portach w ciągu 20 lat to nie są duże pieniądze. "Można powiedzieć, że rośniemy mimo wszystko, a nie dzięki inwestycjom" - mówi.
11:30
Jan Jarmakowski, dyrektor zarządzający GCT Gdynia wspomina o możliwym przejęciu grupy Hutchison Ports przez Blackrock. "Jeżeli to dojdzie do skutku to port zyska potężnego inwestora, który ma mocne kompetencje branżowe w obszarach, w których Hutchison Ports ich nie ma."
11:19
Michał Śmigielski z Morskiej Agencji Gdynia mówi, że perspektywa przedsiębiorstwa prywatnego jest inna - w ciągu pierwszej dekady naszej obecności w Unii Europejskiej funkcjonowanie MAG się nie zmieniło, choć firma obserwowała zachodzące w portach zmiany. Duża ewolucja nastąpiła jednak w ostatniej dekadzie - m.in. dynamiczna konteneryzacja, wzrost przeładunku turbin wiatrowych.
11:05
Prezes Portu Gdynia Piotr Gorzeński ocenia, że kluczowym czynnikiem w rozwoju portów było wejście Polski do Unii Europejskiej. Umożliwiło nie tylko zwiększenie wymiany handlowej, ale także dostęp do środków finansowych. Pośród najważniejszych inwestycji wykonanych w porcie prezes wymienia jego pogłębienie, które jest ważnym krokiem do budowy Portu Zewnętrznego.
Jarosław Siergiej, prezes portów Szczecin-Świnoujście, również docenia wagę obecności Polski w UE.

"Port jest dużym beneficjentem środków unijnych, jak i możliwości wzrostu organicznego. W ciągu 20 lat zrealizowaliśmy 20 projektów. Średnie dofinansowanie jest na poziomie 65-70%. Skonsumowaliśmy ponad 2 mld zł. Rocznie była to średnio 1 inwestycja o wartości średnio 100 mln zł. Takich środków nie mogliśmy się spodziewać przed wejściem do Unii Europejskiej."
10:48
Trwa pierwszy panel dyskusyjny pt. "Polskie Porty w Unii Europejskiej - dwie dekady rozwoju, dzisiejsza pozycja i najważniejsze postulaty w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE".

Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk postuluje rozwój portów przez trzy "i": innowacje, inwestycje, integrację. "Przez inwestycje w Porcie Gdańsk staramy się budować odporność, korzystając z całego dorobku, który jest wynikiem prac wielu, wielu ludzi. Ważne jest, żebyśmy w tych trudnych czasach utrzymali ciągłość działania, integrowali się, żebyśmy byli jak najbardziej odporni na różne ryzyka"
10:25
Dr hab. Maciej Matczak, prof. UMG, rozpoczyna prelekcję na temat tego, co wydarzyło się w ciągu dwóch ostatnich dekad w polskich portach.

10:15
Kolejny ważny nie tylko dla branży, ale dla całej gospodarki dokument podpisany na scenie Kongresu Polskie Porty 2030: list intencyjny dotyczący współpracy przy rozwoju floty dla offshore wind. Sygnują: Piotr Dziubałtowski - wiceprezes PGE Baltica, Ireneusz Ćwirko - prezes Stoczni CRIST, Wojciech Kąkol - prezes WIKE, Adam Kowalski - prezes Grupy Przemysłowej Baltic.

10:10
Prezesi zarządów polskich portów o strategicznym znaczeniu dla gospodarki morskiej - Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście podpisują porozumienie o współpracy między portami. To ważny moment - po raz pierwszy polskie porty oficjalnie sygnują porozumienie, które stanie się fundamentem strategicznej kooperacji na rzecz wzmocnienia pozycji Polski na światowych szlakach logistycznych, ale także wzmocni konkurencyjność i bezpieczeństwo.

10:05
Mateusz Kowalewski ze sceny dziękuje wszystkim zaangażowanym w Kongres Polskie Porty 2030 partnerom. "W 2023 roku, kiedy organizowaliśmy Kongres po raz pierwszy, miałem poważne wątpliwości, czy dotrwamy do 2030. Dzisiaj jestem przekonany, że to jest w naszym zasięgu."

10:03
Beata Rutkiewicz, wojewoda pomorska: "Warto zwrócić uwagę, że nasze porty to też ośrodki, które tworzą nasze lokalne społeczności, które je wspomagają, a które w ostatnim czasie odwróciły się twarzą do swoich gmin, miast, i próbują w konsensusie z wielką uwagą wspierać społeczności lokalne."

10:00
Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego: "W 2023 roku w Gdańsku i Gdyni oba porty wygenerowały 8,5 mld zł wpływu do Skarbu Państwa – cła, VAT, akcyza. To dowód na to, że porty mają olbrzymi wpływ na polską gospodarkę. To także silniki rozwoju regionalnego."

9:48
Wiceminister Arkadiusz Marchewka zapowiada, że podczas Kongresu po raz pierwszy w historii polskie porty o strategicznym znaczeniu dla gospodarki kraju podpiszą porozumienie o współpracy.
"Jednym z celów będzie Program Rozwoju Polskich Portów do roku 2035" - mówi minister.
Arkadiusz Marchewka zapowiada też podpisanie umowy między Stocznią CRIST, PGE Balticą i Grupą Przemysłową Baltic w sprawie budowy floty offshore.
9:37
Prowadząca Kongres Jaśmina Zwierz oficjalnie rozpoczyna wydarzenie.
Wiceminister infrastruktury ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Arkadiusz Marchewka: "Widać, że wydarzenie staje się coraz istotniejsze dla branży morskiej. To bardzo istotne, że ludzie związani z gospodarką morską spotykają się w jednym miejscu. Dziękuję organizatorom, ma ono niezwykle istotne znaczenie dla rozwoju gospodarki morskiej, szczególnie portów morskich".

9:15
Trwa rejestracja uczestników Kongresu Polskie Porty 2030. Konferencja rozpocznie się o godzinie 9:30.

W agendzie tegorocznego Kongresu znalazło się aż 10 paneli dyskusyjnych, które odbędą się na głównej scenie. W planie jest też uroczyste podpisanie kilku ważnych dla branży umów, a także szereg prelekcji oraz odbywające się w osobnej przestrzeni warsztaty.
Agenda wydarzenia dostępna jest na: kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl

00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął
TransLogistica Poland 2025. Polskie porty pod wspólną marką Ports of Poland