• <

Kongres Polskie Porty 2030: Rola portów w transformacji energetycznej

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kongres Polskie Porty 2030: Rola portów w transformacji energetycznej
port gdansk

Bez Naftoportu, Gazoportu, terminali instalacyjnych offshore nie ma bezpieczeństwa energetycznego Polski. Dziś rola portów w transformacji energetycznej państwa jest kluczowa. 

Dziś można jasno zdefiniować sytuację. Polskie porty odgrywają niezastąpioną rolę w polskiej gospodarce, będąc kluczowym ogniwem w przeładunkach surowców energetycznych, takich jak gaz, ropa czy jej pochodne. Ich strategiczne położenie oraz rozwinięta infrastruktura zapewniają stabilność dostaw, co jest fundamentem bezpieczeństwa energetycznego kraju i podstawą rozwoju polskiej gospodarki. Porty w Gdańsku, Gdyni czy zespół Szczecin-Świnoujściu obsługują znaczną część importu LNG i ropy naftowej, wspierając nie tylko przemysł, ale i codzienne funkcjonowanie gospodarki.  

Kluczowymi elementami infrastruktury portowej mającymi wpływ na polskie bezpieczeństwo energetyczne są Gazoport w Świnoujściu, Naftoport w Gdańsku wraz z pobliską baza paliwową oraz baza PERN w Dębogórzu, na zapleczu portu Gdynia. Morską infrastrukturę energetyczną uzupełnia też gazociąg Baltic Pipe umożliwiający import gazu z Norwegii i Danii. 

Co istotne, prace nad rozbudową infrastruktury portowej związanej z energetyką są nadal prowadzone bardzo intensywnie, co będzie podnosiło rolę portów w systemie energetycznym.

Inwestować, inwestować, inwestować



W styczniu 2025 r. zakończyła się rozbudowa Gazoportu w Świnoujściu. Po rozbudowie terminala zdolność regazyfikacyjna terminalu wzrośnie z 6,1 mld m sześć. rocznie do 8,3 mld m sześć. 

Z inwestycjami nie pozostaje w tyle Naftoport. Szósty pirs przeładunkowy przeznaczony do obsługi największych jednostek zdolnych wchodzić na Morze Bałtyckie (o długości 300 metrów, szerokości 60 metrów i zanurzeniu 15 metrów) zostanie oddany do użytku na przełomie 2027 i 2028 roku.

W Gdańsku powstaje także należący do Orlenu Morski Terminal Przeładunkowy Produktów Ropopochodnych na Martwej Wiśle. Usprawni on dostawy biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesla), powstających w gdańskiej rafinerii. Jego docelowe moce przeładunkowe sięgną 2 mln ton produktów rocznie. Przy nabrzeżu mającym ok. 380 metrów będą mogły być obsługiwane dwa statki jednocześnie. Wartość inwestycji to ok. 500 mln zł, a jej zakończenie planowane jest w drugiej połowie 2025 r.

Z kolei Gaz-System realizuje kluczową inwestycję gazową. Na Zatoce Gdańskiej, w granicach Portu Gdańsk, trwa budowa pływającego terminalu FSRU, który będzie drugim w Polsce – po terminalu w Świnoujściu – obiektem przystosowanym do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG). GAZ-SYSTEM inwestor, zakłada, że przeładowywanych w Gdańsku będzie 6,1 mld m3 LNG rocznie, choć w planach jest opcja rozbudowy tych mocy do 10 mld m3. Pierwszy ładunek ma zostać obsłużony w 2028 r. 

Z kolei Baza Paliw w Dębogórzu (k. Gdyni) wzbogaci się o trzy nowe zbiorniki magazynowe o pojemności 50 tys. m³ każdy, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, przeznaczone do przechowywania produktów naftowych. Planowane przekazanie zbiorników do eksploatacji w IV kwartale 2025 roku pozwoli zwiększyć pojemność Bazy w Dębogórzu do ponad 500 tys. m³, dzięki czemu stanie się jedną z największych baz paliw w kraju.

Nie ma offshore bez polskich portów


Równie istotna jest rola portów w transformacji energetycznej i inwestycjach offshore. Polskie porty będą pełnić funkcję instalacyjną w procesie budowy morskich farm wiatrowych. W strategii energetycznej Polski to właśnie morska energetyka wiatrowa ma być kluczowa dla rozwoju odnawialnych źródeł energii. Porty instalacyjne w Gdańsku (PGE) i Szczecin-Świnoujście (Orlen) mają potencjał nie tylko obsłużenia inwestycji w polskim offshore, ale także, w przyszłości, eksportu usług w związku z innymi inwestycjami. 

Także mniejsze porty, jak Ustka czy Łeba, zyskują znaczenie jako centra operacyjno-serwisowe dla sektora offshore. Ich zaangażowanie w logistykę, transport komponentów oraz obsługę techniczną farm wiatrowych przyspiesza zieloną rewolucję. Inwestycje w infrastrukturę portową wzmacniają ich pozycję, przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju i realizacji celów klimatycznych Polski. Inwestycje te są prowadzone tu i teraz. W Łebie otwarto właśnie centrum operacyjno-serwisowe dla projektów offshore Orlenu. Kilak dni temu budowę  podobnego centrum w Ustce rozpoczęła PGE Baltica

Debata podczas kongresu

Jak bardzo energetyka i inwestycje z tej branży wpłyną na polskie porty? To kluczowe pytania na najbliższe dekady. Odpowiedzi na nie spróbujemy poszukać już 24 i 25 czerwca w Sopocie podczas kolejnej edycji Kongresu Polskie Porty. Rola portów w bezpieczeństwie energetycznym będzie jednym z naszych kluczowych tematów. Pierwszego dnia Kongresu odbędzie się panel związany z tą tematyką. Będzie to debata: "Bałtyk i porty kluczowym elementem w zakresie transformacji i bezpieczeństwa energetycznego Polski" (w dn. 24 czerwca).

Więcej informacji o Kongresie można znaleźć na stronie:  https://kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl/

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.