Turecki operator statków-elektrowni Karpowership produkuje już 1/4 energii elektrycznej, jaką zużywa cała Kuba.
Kuba od lat zmaga się z problemem zapewnienia przemysłowi i mieszkańcom stabilnej energii elektrycznej w odpowiednich ilościach. Nie pomagają w tym problemy gospodarcze, z jakimi boryka się kraj, dużym ciosem był także tragiczny olbrzymi pożar w porcie Matanzas, w terminalu paliw, stanowiącym podstawową drogę importu surowców do krajowych elektrowni. Niemniej jednak okazuje się, że rząd w Hawanie znalazł przynajmniej doraźny sposób na zaradzenie problemowi – w sukurs przyszły statki-elektrownie, których operatorem jest turecka firma Karpowership.
Pierwsze pływające elektrownie Kuba zakontraktowała z Karpowership jeszcze w 2018 roku. Były to trzy niewielkie jednostki, które produkują łącznie około 110 MW mocy. Obecnie takich elektrowni na Kubie jest już osiem. Odpowiadają za 770 MW mocy. Według wyliczeń, minimalne zapotrzebowanie Kuby na energię elektryczną wynosi około 3000 MW, więc Karpowership produkuje około 1/4 energii zużywanej na wyspie.
Media podają, że współpraca między Karpowership i Hawaną układa się dobrze. Kubańczykom bardzo pasuje, że statki-elektrownie mogą się pojawić u wybrzeży wyspy szybko i w relatywnie krótkim czasie rozpocząć produkcję energii. Dzięki temu kraj może wyłączać kolejne konwencjonalne lądowe elektrownie, z których większość wymaga znaczącego remontu. Energia z mobilnych elektrowni umożliwia dokonanie niezbędnych napraw w lądowej infrastrukturze, a ze względu na ograniczone możliwości finansowe oraz amerykańskie sankcje gospodarcze, te trwają.
Media sugerują jednak, że te same czynniki mogą stanąć na przeszkodzie dalszej współpracy Kuby z Karpowership – wyspiarski kraj ma po prostu nie mieć pieniędzy na opłacenie usług tureckiego operatora.
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries