Koncern HII, jeden z czołowych dostawców okrętów dla sił morskich USA, poinformował 2 lipca o zwodowaniu na rzece James w stanie Wirginia kolejnego okrętu podwodnego z napędem jądrowym. Przyszły USS Arkansas (SSN 800) jest 27. jednostką w swojej serii i 13. , jaką dostarczy stocznia Newport News Shipbuilding (NNS).
Z racji na swoją specyfikę i rozmiary prace nad tego rodzaju okrętem zawsze stanowią wyzwanie, wymagając innego podejścia niż w przypadku nawodnych. Podobne dywagacje zawsze dotyczyły też tego, co nazywać w przypadku jednostek podwodnych stępką, czy też ile mają one pokładów. W ramach prac związanych z wodowaniem stoczniowcy mieli przed sobą zadanie wyprowadzenie kadłuba z zakładu konstrukcyjnego do pływającego doku, w którym po napełnieniu go wodą miało miejsce odholowanie budowanej jednostki na pomost dla okrętów podwodnych w stoczni w celu ostatecznego wyposażenia, przeprowadzenia testów i certyfikacji załogi.
– Jesteśmy zobowiązani do zwiększenia tempa budowy okrętów podwodnych i przepustowości dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. Okręty podwodne napędzane energią jądrową mają kluczowe znaczenie dla naszego bezpieczeństwa narodowego i jesteśmy dumni, że Arkansas jest w wodzie – powiedział Bryan Caccavale, wiceprezes ds. programów Marynarki Wojennej w NNS.
We’re excited to announce that Virginia-class submarine Arkansas (#SSN800) was recently launched into the James River at our #NewportNewsShipbuilding division. Job well done to all involved! Learn more about it here: https://t.co/qHPnwu2z16 pic.twitter.com/lD6lSZZmMk
— HII (@WeAreHII) July 2, 2025
Wszelkiego rodzaju próby będą stanowiły wielkie wyzwanie dla
budowniczych, biorąc pod uwagę rygorystyczne testy wyposażenia, a przede
wszystkim realizacji procedur zanurzania i wynurzania. Choć stoczniowcy
zbudowali już wiele takich podobnych jednostek, w tym przypadku
wszelkie błędy mogą skończyć się w skrajnej sytuacji zatopieniem okrętu.
Arkansas został ochrzczony w grudniu 2024 roku i wyróżnia go, że ma aż sześć matek chrzestnych. W dodatku są one członkiniami grupy „Little Rock Nine”, liczącej dziewięć osób, trzech mężczyzn i sześć kobiet. Byli to pierwsi afroamerykańscy uczniowie, którzy uczęszczali do całkowicie białego Central High School w Little Rock w Arkansas podczas procesu desegregacji. Stocznia Newport News Shipbuilding oraz amerykańskie władze uhonorowały wszystkie osoby z tamtej grupy, podkreślając znaczenie tego ważnego epizodu z historii USA podczas walki z rasizmem i uprzedzeniami.


Okręty podwodne typu Virginia posiadają
zaawansowane możliwości działania, przystające do współczesnego pola
walki, wyróżniając się przy tym siłą ognia, manewrowością i
niewykrywalnością. Dzięki temu mają stanowić trudny cel dla próbujących
je odszukać sił nawodnych i podwodnych potencjalnego przeciwnika.
Jednocześnie mają za zadanie zapewnić zdolności odstraszania oraz
skutecznie chronić interesy państwa. Aktualnie w służbie są 24 jednostki
tej serii, budowanej od lat 90-tych XX wieku. W planach jest
dostarczenie 42 kolejnych okrętów, za których budowę, obok Huntington
Ingalls Industries, odpowiada General Dynamics Electric Boat. Aktualnie
trwa budowa 10 jednostek, a cztery kolejne znajdują się na liście
zamówień.
Przyszły USS Arkansas (SSN-800) jest piątym okrętem US Navy nazwanym na cześć stanu USA. To także 27 atomowy okręt podwodny typu Virginia, zaprojektowany z myślą o pełnym zakresie wymagań misji XXI wieku, w tym działaniach przeciw okrętom podwodnym i nawodnym oraz wsparciu operacji specjalnych. Należy do dużej, obliczonej na 66 jednostek serii, której budowa jest rozłożona na wiele lat, zapewniając źródło pracy dla branży stoczniowej i zbrojeniowej. Okręt należy do podserii okrętów określanej jako Blok IV, mających wyporność wynoszącą 7 900 ton (jednostki Bloku V mają wyporność do 10 200 ton). Długość przyszłego USS Arkansas wynosi 115 metrów, a załoga ma liczyć 135 osób. Ma osiągać prędkość 25 węzłów, a głębokość zanurzenia testowego wynosi 244 metry. Wyposażenie okrętu oraz pojemność mają pozwolić mu utrzymać ciągłość działania pod wodą przez trzy miesiące. Napęd stanowi reaktor jądrowy S9G, a także silnik wysokoprężny diesla. Na uzbrojenie składa się 12 wyrzutni VLS, cztery wyrzutnie torped 530 mm dla torped Mk-48, a także taktyczne pociski manewrujące BGM-109 Tomahawk.

Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii