W Meklemburgii – Pomorzu Przednim narasta niepokój wokół losów stoczni będących własnością koncernu z Hongkongu.
Pojawiły się spekulacje, że Genting, zarejestrowana w Hongkongu spółka macierzysta stoczni w Wismarze, Rostocku i Stralsundzie, dąży do ich sprzedaży do sektora publicznego. Podobno koncern złożył rządowi landowemu i federalnemu ofertę przejęcia 51 procent udziałów w zakładach.
Przed kilkoma dniami Genting zawiesił wszystkie płatności na rzecz wierzycieli i banków ze względu na spadek zysków związany z koronawirusem. Na razie nie będą też wypłacane odsetki od zaciągniętych kredytów. Najwyraźniej coraz większe trudności finansowe koncernu zaczynają zagrażać jego istnieniu. Kilkakrotnie ogłaszał on niedobory przychodów – tak zwane ostrzeżenia o zyskach, ostatnio 7 sierpnia. Jedna z podstawowych dziedzin działalności – rejsy wycieczkowe – jest prawie zupełnie zawieszona, zyski z gier hazardowych i parków rozrywki również spadają. Firma deklaruje kontynuację planu ratunkowego poprzez oszczędności i cięcia kosztów. Genting przyznaje, że nie wypełnił pewnych zobowiązań płatniczych: na przykład nie zapłacono 3,4 mln euro opłat bankowych w związku z budową „niektórych statków”. Według oficjalnych deklaracji Genting ma obecnie na koncie 3,4 miliarda dolarów.
Nie jest jasne, jak niepewna sytuacja w spółce macierzystej wpłynie na spółkę zależną, MV Werften i jej 3100 pracowników w Wismarze, Rostocku i Stralsundzie.
Oficjalnie władze landu i rząd w Berlinie koncentrują się zapewnieniu
stoczniom federalnego pakietu ratunkowego o wielkości około 570 mln
euro, który powinien zostać zatwierdzony do końca września, a następnie
zapewnić ciągłość działania do końca kwietnia 2021 roku. Pomoc
Federalnego Funduszu Stabilizacji Gospodarczej ma być zabezpieczeniem
dla finansowania wielomiliardowych kontraktów na budowę promów
przeznaczonych na azjatycki rynek wycieczkowy. Pomoc państwa wydaje się
jednak coraz bardziej wątpliwa w obliczu niepewności co do losów całego
koncernu.
Źródło: Tomasz Augustyn/Instytut Studiów Regionalnych
Ulstein przekazuje statek CSOV Olympic Boreas. W jego budowie brała udział stocznia CRIST
Indyjska branża okrętowa nie zwalnia tempa i woduje pierwszą fregatę
Mapa historycznej Stoczni Gdańskiej
Fincantieri podpisuje z Carnival Corporation umowę na trzy wielkie statki wycieczkowe
„Freedom & Solidarity” w Gdyni, w stoczni CRIST
Stawki frachtowe kontenerowców wróciły do szczytów z 2022 r.