• <
KONGSBERG_2023

ISR: Genting na krawędzi, więc niemieckie stocznie wrócą do państwa?

26.08.2020 13:28 Źródło: Instytut Studiów Regionalnych
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki ISR: Genting na krawędzi, więc niemieckie stocznie wrócą do państwa?

Partnerzy portalu

ISR: Genting na krawędzi, więc niemieckie stocznie wrócą do państwa? - GospodarkaMorska.pl
fot. Lloyd Werft

W Meklemburgii – Pomorzu Przednim narasta niepokój wokół losów stoczni będących własnością koncernu z Hongkongu.

Pojawiły się spekulacje, że Genting, zarejestrowana w Hongkongu spółka macierzysta stoczni w Wismarze, Rostocku i Stralsundzie, dąży do ich sprzedaży do sektora publicznego. Podobno koncern złożył rządowi landowemu i federalnemu ofertę przejęcia 51 procent udziałów w zakładach.

Przed kilkoma dniami Genting zawiesił wszystkie płatności na rzecz wierzycieli i banków ze względu na spadek zysków związany z koronawirusem. Na razie nie będą też wypłacane odsetki od zaciągniętych kredytów. Najwyraźniej coraz większe trudności finansowe koncernu zaczynają zagrażać jego istnieniu. Kilkakrotnie ogłaszał on niedobory przychodów – tak zwane ostrzeżenia o zyskach, ostatnio 7 sierpnia. Jedna z podstawowych dziedzin działalności – rejsy wycieczkowe – jest prawie zupełnie zawieszona, zyski z gier hazardowych i parków rozrywki również spadają. Firma deklaruje kontynuację planu ratunkowego poprzez oszczędności i cięcia kosztów. Genting przyznaje, że nie wypełnił pewnych zobowiązań płatniczych: na przykład nie zapłacono 3,4 mln euro opłat bankowych w związku z budową „niektórych statków”. Według oficjalnych deklaracji Genting ma obecnie na koncie 3,4 miliarda dolarów.

Nie jest jasne, jak niepewna sytuacja w spółce macierzystej wpłynie na spółkę zależną, MV Werften i jej 3100 pracowników w Wismarze, Rostocku i Stralsundzie.

Oficjalnie władze landu i rząd w Berlinie koncentrują się zapewnieniu stoczniom federalnego pakietu ratunkowego o wielkości około 570 mln euro, który powinien zostać zatwierdzony do końca września, a następnie zapewnić ciągłość działania do końca kwietnia 2021 roku. Pomoc Federalnego Funduszu Stabilizacji Gospodarczej ma być zabezpieczeniem dla finansowania wielomiliardowych kontraktów na budowę promów przeznaczonych na azjatycki rynek wycieczkowy. Pomoc państwa wydaje się jednak coraz bardziej wątpliwa w obliczu niepewności co do losów całego koncernu.

Źródło: Tomasz Augustyn/Instytut Studiów Regionalnych

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.