Mająca siedzibę w południowokoreańskim Geoje stocznia poinformowała, że po pół roku ukończyła serwis okrętu sił morskich USA, USNS Wally Schirra. Jednostka wyszła w morze, a jej powrót do służby ma być dowodem skuteczności usług w zakresie konserwacji, napraw i remontów (Maintenance, Repair, Overhaul, MRO). Firma liczy na dalsze zacieśnianie współpracy z amerykańskim przemysłem oraz US Navy.
Rozpoczęte w lipcu ub. r. prace obejmowały kompleksową konserwację, w tym naprawy kadłuba i napędu, kontrole techniczne, wymiany sprzętu oraz modernizacje systemów. Wyzwaniem miało tu być spełnienie rygorystycznych standardów technicznych amerykańskiej marynarki wojennej, niemniej cały zakres obowiązków miał zostać zrealizowany zgodnie z planem. Zdaniem południowokoreańskiej stoczni stanowi to element udanej współpracy i okazja do dalszego umacniania jej obecności w globalnym przemyśle obronnym.
Hanwha Ocean ogłosiła, że należący do Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych statek do przewozu ładunków suchych i amunicji, USNS Wally Schirra, pomyślnie zakończył prace konserwacyjne i wypłynął w morze. Jako pierwszy statek przyznany koreańskiej firmie na konserwację, naprawy i remonty (MRO), osiągnięcie to jest ważnym krokiem naprzód w krajowym przemyśle stoczniowym.
- To wielki zaszczyt pomagać Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych w tym projekcie. Opierając się na doświadczeniu zdobytym od Wally Schirra, będziemy nadal starać się wnosić większy wkład jako kluczowy partner - powiedział Dae-Sik Kim, dyrektor zarządzający działu MRO Hanwha Ocean.
- Dzisiejszy dzień jest wynikiem miesięcy ciężkiej pracy i poświęcenia zespołu Hanwha oraz mężczyzn i kobiet z Wally Schirra. Służy to jako przypomnienie bliskiego partnerstwa między naszymi dwoma krajami i możliwości, jakie mamy, aby nadal wzmacniać to partnerstwo - powiedział Patrick J. Moore, oficer dowodzący Military Sealift Command Office w Korei (MSCOK).
#HanwhaOcean completed the #USNavy #MRO project in just 6 months, impressing the Navy with its efficiency. The overhaul of Wally Schirra highlights Korean shipbuilding expertise, strengthening South Korea’s position in naval maintenance. #FastTrack #MissionReady #ShipOverhaul pic.twitter.com/LMmI124m2l
— Hwarang (@KDefenseInsight) March 18, 2025
Okręt wsparcia logistycznego typu Lewis and Clark, USNS Wally Schirra (T-AKE-8) był pierwszą jednostką US Navy, która trafiła na serwis do zakładu w Geoje, niedługo po oficjalnie przyznanej przez amerykańskie władze zgody na prowadzenie tego rodzaju prac dla Hanwha Ocean. Stocznia miała tu wykorzystać swoje doświadczenie w realizacji zleceń dla sił morskich Korei Południowej oraz podmiotów prywatnych, aby wskazać dodatkowo wcześniej niezidentyfikowane potrzeby konserwacyjne i zaproponować skuteczne rozwiązania w tym zakresie.
Wspomniany okręt należy do serii liczącej 14 okrętów. Zbudowany w latach 2008-2009 został nazwany na cześć kmdr. Wally'ego Schirry (1923–2007), jednego z astronautów misji Mercury Seven, którzy trzykrotnie odbywali loty kosmiczne w ramach Mercury 8 , Gemini 6A i Apollo 7. Ma 210 metrów długości, 32,3 metra szerokości i zanurzenie do 9,4 metra. Jego pełna wyporność to prawie 40 300 ton. Jako okręt pomocniczy, oznaczony jako USNS (Unitet States Naval Ship) posiada mieszaną załogę, w której skład wchodzi 49 wojskowych marynarzy i 123 cywilnych. Osiąga prędkość do 20 węzłów, a zasięg działania sięga 14 000 mil morskich. W skład napędu wchodzą silniki wysokoprężne FM/MAN B&W, jedna śruba o stałym skoku i dziobowy ster strumieniowy.
Choć to jednostka przeznaczona do działań zaopatrzeniowych, posiada uzbrojenie w postaci wyrzutni wabików Nulka, a także od dwóch do sześciu karabinów maszynowych 12,7 mm. Na pokładzie znajduje się hangar i lądowisko do obsługi dwóch śmigłowców, Sikorsky MH-60S Knighthawk lub Aerospatiale Puma. Z racji na swoją funkcję, okręt ten może transportować do 6 0005 ton suchego ładunku (22 000 m3), pięć zbiorników paliwa o pojemności 2900 m3 i dwa zbiorniki wody pitnej o pojemności 200 m3.
W
listopadzie ub. r. Hanwha Ocean uzyskała kolejny kontrakt na planową
konserwację zbiornikowca USNS Yukon, przydzielonego do 7. Floty US Navy.
Jak podkreśla firma, globalny rynek MRO nadal się rozwija i planuje
wykorzystać sukcesy i doświadczenie celem zwiększania swojej oferty i
stałego jej ulepszania.
Współpraca z amerykańskim podmiotem to także element polityki firmy, związany z wchodzeniem na amerykański rynek. W grudniu ub. r. koncern Hanwha sfinalizował zakup stoczni Philly Shipyard, mieszczącej się w Filadelfii. Ma to pozwolić na realizację ważnego etapu, jakim jest budowa zdolności stoczniowych i w ramach łańcucha dostaw w USA, także w zakresie budowy statków i okrętów, jak i usług MRO.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów