DP World i CDC Group nawiązały współpracę w celu rozwoju portów w Afryce i zobowiązały się do wydania 1,72 miliarda dolarów na infrastrukturę w ciągu najbliższych kilku lat.
DP World z siedzibą w Dubaju i jeden z największych operatorów portów na świecie zainwestuje miliard dolarów w obiekty, w tym w Dakarze w Senegalu, Ain Sokhna w Egipcie i Berberze w Somalii. CDC, brytyjska grupa zajmująca się finansowaniem rozwoju, początkowo przekaże 320 mln dolarów i przeznaczy dodatkowe 400 mln dolarów w ciągu najbliższych kilku lat.
Oczekuje się, że partnerstwo, wraz z modernizacją i rozbudową portów, zwiększy handel na trzech terytoriach, a także w głębi lądu w Mali w Afryce Zachodniej i Etiopii w Rogu Afryki, poinformowały firmy we wtorek. Na sam port w Dakarze zamierzają wydać około 1 miliarda dolarów.
Handel, eksport
Port w Dakarze jest wyłącznie portem kontenerowym, który może przeładować 900 000 TEU rocznie. Sokhna, główny port w Egipcie na Morzu Czerwonym i brama do reszty Afryki, oraz Berbera są wykorzystywane głównie do transportu kontenerów, ale mają obiekty do przewozu towarów masowych, a ich roczna pojemność wynosi odpowiednio 950 000 TEU i 150 000 TEU. Dla porównania, największy port kontenerowy na kontynencie w południowoafrykańskim mieście Durban może przetworzyć 3,6 miliona TEU rocznie.
Oprócz budowy nowego obiektu w Ndayane, niedaleko Dakaru, firmy planują poprawić logistykę w Berbera i znacznie zwiększyć przepustowość w Sokhna, która jest w trakcie rozbudowy.
Handel w portach ma stworzyć 5 milionów miejsc pracy w dotkniętych gospodarkach, 138 000 miejsc pracy w fazie ekspansji i poprawić dostęp do towarów dla 35 milionów ludzi, podały firmy w oświadczeniu.
- CDC będzie właścicielem mniejszościowego udziału w strukturze operacyjnej trzech portów - powiedział O'Donohoe, odmawiając bardziej szczegółowego określenia partnerstwa.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych