Holenderski gigant stoczniowy ogłosił wprowadzenie nowej serii okrętów wsparcia dla sił morskich, która wchodzi do międzynarodowego portfolio firmy. W zamierzeniu nowe jednostki mają odgrywać ważną rolę w rozszerzaniu zasięgu operacyjnego sił morskich, umożliwiając trwałe rozmieszczenie jednostek nawodnych i zwiększając możliwości wsparcia logistycznego floty danego państwa.
Zdaniem Grupy Damen specjalistyczne okręty marynarki wojennej we współczesnych realiach mają odgrywać ważną rolę w zwiększaniu możliwości uzupełniania zapasów i zdolności logistycznych. Dowodem tego są prowadzone prace nad choćby nowym okrętem wsparcia bojowego (CSS) dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii, HNLMS Den Helder. Jest on największym, jaki ma znajdować się pod holenderską banderą.
Czytaj więcej: Przyszły HNLMS Den Helder przybył po raz pierwszy na holenderskie wybrzeże. To największy okręt w historii kraju
Proponowane przez Damen projekty okrętów to jednostki wsparcia logistycznego (LSS), oznaczone jako LSS 9000 i LSS 11000, o długości odpowiednio 127 i 140 metrów. Zostały one zaprojektowane tak, by spełniały różnorodne potrzeby nowoczesnej marynarki wojennej. Stąd należy brać także pod uwagę dostosowanie do potrzeb i wymagań danego klienta, zapewniających tym samym elastyczność pod względem wyposażenia. Co też istotne, okręty mają zostać wyposażone wyposażone w standardową dla NATO technologię uzupełniania zapasów na morzu (RAS), możliwości ro-ro i znaczną pojemność transportową. Zostaną one wyposażone także w nowoczesne systemy nawigacyjne i komunikacyjne, aby zapewnić bezpieczną i wydajną działalność, szczególnie we współpracy z innymi jednostkami nawodnymi, a także powietrznymi. W tym ostatnim przypadku trzeba wziąć pod uwagę także obsługę bezzałogowych pojazdów latających i pływających.
3619.jpg)
Zdaniem Damen okręty klasy LSS znacząco ułatwią efektywny transfer i transport paliwa, amunicji, prowiantu, personelu i innych niezbędnych dostaw, stanowiąc tym samym trzon logistyki marynarki wojennej, umożliwiając flotom pozostanie w gotowości operacyjnej z dala od portu macierzystego podczas przedłużonego rozmieszczenia, zwiększając tym samym autonomiczność okrętów tj, zdolność do działania na pełnym morzu. Szczególnie istotne ma być zapewnienie marynarce wojennej koniecznych we współczesnych realiach zdolności do projekcji siły i utrzymania obecności na kluczowych obszarach morskich.
3620.jpg)
W 2024 roku w kilku krajach państw NATO trwały intensywne prace związane z budową i dostarczaniem okrętów wsparcia logistycznego, wyróżniających się znacznymi rozmiarami i wypornością. Zdaniem wielu komentatorów tego rodzaju jednostki są istotne dla dalszego rozwoju sił morskich, uzupełniając się z ich potencjałem stricte bojowym. W Kanadzie odbyła się ceremonia chrztu i wodowania HMCS Protecteur, z kolei we Francji w styczniu ub. r. rozpoczęły się próby morskie pierwszego z czterech okrętów wsparcia logistycznego (LSS) znanych jako BRF (Bâtiment ravitailleur de forces), Jacques Chevallier (A725). Także US Navy wzbogaca się o duże okręty wsparcia, czego przykładem jest niedawno przekazany przez General Dynamics NASSCO USNS Robert F. Kennedy (T-AO 208), jednostka typu John Lewis.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów