Damen Naval poinformował 20 grudnia, że podpisał umowę z firmą Neversbu w zakresie inżynierii platformowej dla fregaty przeznaczonej dla marynarki wojennej Kolumbii. Okręt oparty na platformie SIGMA 10515, określany jako Plataforma Estratégica de Superficie (PES) ma stanowić jakościowy skok morskiego rodzaju sił zbrojnych tego państwa.
Zaplanowana jednostka otrzyma nazwę ARC Almirante Padilla i ma zostać zbudowana w oparciu o projekt platformy SIGMA 10514 dostarczony przez Damen. Jej długość ma wynosić 105 metrów, a szerokość 14,02 metrów. Z kolei wyporność będzie sięgać ok. 2200-2500 ton. Załoga ma liczyć ok. 120 osób. W skład wyposażenia wejdzie lądowisko i hangar do obsługi śmigłowca. Będzie to pierwszy okręt tej klasy zbudowanej przez państwową stocznię COTECMAR (Corporación de Ciencia y Tecnología para el Desarrollo de la Industria Naval, Marítima y Fluvial) z siedzibą w kolumbijskiej Kartagenie, a także największy i najbardziej złożony, jaki powstał w kraju, co budzi skojarzenia z polskiem programem "Miecznik". Co istotne, program zakłada budowę i dostarczenie łącznie nawet pięciu fregat po 2030 roku.
Projekt okrętu ma zapewnić wszechstronne zdolności, dostosowane do specyficznych wymagań sił morskich Kolumbii. Ma stanowić także dowód rozwoju partnerstwa holenderskiej firmy Damen z kolumbijskimi podmiotami. Pierwsza fregata ma zostać dostarczona w 2030 roku i stanowić kamień milowy dla kolumbijskiego przemysłu stoczniowego, łącząc w sobie globalną wiedzę z lokalnym tworzeniem miejsc pracy i dzieleniem się wiedzą, torując drogę dla silniejszego, bardziej samowystarczalnego przemysłu stoczniowego i zbrojeniowego w kraju.
– Ten projekt podkreśla siłę współpracy w ramach Damen Shipyards Group, a zaawansowana architektura morska Nevesbu i możliwości integracji systemów platform odgrywają kluczową rolę. Dzięki naszej wspólnej wiedzy przyczyniamy się do rozwoju silnego, samowystarczalnego przemysłu obronnego w Kolumbii – wskazał Jasper Oreel, dyrektor projektu w Damen Naval.

Fot. Damen Naval
Zaangażowana w to przedsięwzięcie również firma Nevesbu, wyspecjalizowana w projektowaniu platform morskich i byciu integratorem systemów platformowych, ma wnosić bogate doświadczenie we wspieraniu projektów Damen Naval, płynnie integrując się z zespołem projektowym. Inżynierowie platformy Nevesbu ściśle współpracują z Damen Naval Procurement w celu oceny i zakontraktowania dostawców spełniających wymagania sprzętowe i serwisowe fregaty PES.
Nowa fregata ma zapewnić zwiększenie zdolności bojowych Marynarki Wojennej Kolumbii (Armada Nacional de la República de Colombia). Obecnie trzon sił stanowią zbudowane jeszcze w latach 80-tych X wieku w ówczesnych Niemczech Zachodnich fregaty, a także dostarczone w latach 2014-2020 dwie południowokoreańskie korwety, również zbudowane w latach 80-tych. Siły te uzupełniają, zbudowane przy współpracy z niemiecką branżą stoczniową, trzy patrolowce oparte na platformie Fassmer-80. Do tego dochodzą cztery okręty podwodne, dwa typu 209 i dwa typu 206, a także kilkadziesiąt mniejszych jednostek, w tym patrolowych, zwiadowczych, desantowych, szkolnych oraz pomocniczych.
W oparciu o projekt SIGMA 10514 powstało 10 jednostek, a zaplanowanych jest kolejnych osiem. Dostosowane projekty trafiły do wyposażenia sił morskich Indonezji (jako korwety i fregaty), Maroka, Wietnamu oraz Meksyku (jako fregaty).
Dramat na pokładzie Steny. Na ratunek wezwano śmigłowiec Marynarki Wojennej
4
Dwa niszczyciele min na Mierzei Wiślanej. Kanał dostępny dla okrętów
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?
Lotniskowiec Royal Navy i jego myśliwce oddane pod dowództwo NATO
Port w Noworosyjsku wznowił działanie po ataku ukraińskich dronów
NATO ćwiczyło zwalczanie okrętów podwodnych. „Playbook Merlin 25” na szwedzkich wodach