• <
PGZ_baner_2025

Holenderska wizyta w Porcie Gdańsk. Przybyła fregata HNLMS Tromp

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Holenderska wizyta w Porcie Gdańsk. Przybyła fregata HNLMS Tromp
Fot. GospodarkaMorska.pl

11 lutego przed godziną 10.00 do gdańskiego portu weszła fregata Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine), HNLMS Tromp. Okręt działa aktualnie w ramach Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (Standing NATO Maritime Group 1, SNMG-1).

Wizyta holenderskiej fregaty ma charakter roboczy i służy uzupełnieniu zapasów, usunięciu nieczystości oraz odpoczynkowi załogi. Dziś, 14 lutego okręt wypłynął z Polski. Z racji na zaangażowanie państw NATO w bezpieczeństwo na Morzu Bałtyckim w ramach Baltic Sentry, można się spodziewać powrotu częstych wizyt okrętów sojuszu w polskich portach.

Obecność tego okrętu na Bałtyku ma być dowodem zaangażowania Holandii w międzynarodowe bezpieczeństwo i wsparcie sojuszników. Choć kraj nie ma fizycznie dostępu do tego akwenu, jednocześnie wspiera państwa partnerskie w ramach ochrony tzw. wschodniej flanki NATO, a także chroni swoje interesy, jako że holenderskie statki kursują także do bałtyckich portów.

Czytaj więcej: Holandia wesprze działania obronne NATO na Bałtyku z morza i z powietrza

HNLMS Tromp (F803) to fregata typu De Zeven Provinciën, która jest w służbie od 2003 roku. Ma 144,24 metra długości i 6 050 ton wyporności. Załoga liczy 174 osoby, z możliwością zwiększenia do 202 w zależności od celów misji, np. okrętując na niej międzynarodowy sztab. Osiąga prędkość do 30 węzłów. Napęd stanowi CODOG (Combined diesel or gas) czyli zasilanie na paliwo konwencjonalne i gaz, w ramach którego wchodzą dwa silniki wysokoprężne Wärtsilä 16 V26 o mocy 6800 KM każdy, dwie turbiny turbiny gazowe Rolls-Royce Marine Spey SM 1C o mocy 26100 KM każda, dwa wały napędowe i pięciołopatowa śruba o regulowanym skoku.

W wyposażeniu okręt posiada radar dalekiego zasięgu Thales Nederland SMART-L do obserwacji powietrza i powierzchni wody, radar Thales Nederland APAR do przeszukiwania, śledzenia i naprowadzania w powietrzu i na powierzchni (I pasmo), radar nawigacyjny DECCA NAV, radar do przeszukiwania/nawigacji powierzchniowej Thales Nederland Scout (niskie prawdopodobieństwo przechwycenia), system monitorowania i śledzenia na podczerwień dalekiego zasięgu Thales Nederland Sirius IRST, optyczny system nadzoru i śledzenia Thales Nederland Mirador, sonar montowany na kadłubie Atlas Elektronik DSQS-24C, a także system MK XII IFF.

Uzbrojenie stanowią armata morska Oto Melara 127 mm, dwa automatyczne systemy obrony bezpośredniej (CIWS) do 4 karabinów maszynowych Browning M2 12,7 mm, do 6 karabinów maszynowych FN MAG 7,62 mm. Do tego dochodzą 40-komorowy system pionowego odpalania (VLS) Mk 41, 32 rakiety ziemia-powietrze SM-2 IIIA i 32 pociski SeaSparrow, osiem rakiet przeciwokrętowych Harpoon oraz dwie podwójne wyrzutnie torped Mk 32 Mod 9 z torpedami Mk 46 Mod 5.

Wspomniana fregata należy do mocno zapracowanych w siłach morskich Holandii. W ubiegłym roku spędziła ponad miesiąc na Morzu Czerwonym, od marca do kwietnia, działając w ramach misji "Prosperity Guardian" pod egidą USA, chroniąc międzynarodową żeglugę i zwalczając zagrożenie w postaci pocisków i dronów jemeńskich bojowników Huti, atakujących statki i okręty.

Czytaj więcej: Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman

Aktualnie holenderski okręt jest częścią SNMG-1, wspierając bezpieczeństwo na Morzu Bałtyckim w obliczu szeregu sabotaży wymierzonych w podwodną infrastrukturę krytyczną, a także kontrole podejrzanych jednostek morskich, szczególnie zaangażowanych w działalność rosyjskiej „floty cieni”. W ten sposób angażuje się w misję NATO „Baltic Sentry”.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.