• <
PGZ_baner_2025

SNMG-1 w wyjątkowym składzie. Okręty z Finlandii i Szwecji mają zapewnić nową jakość działań

27.01.2025 15:30 Źródło: MW Finlandii
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo SNMG-1 w wyjątkowym składzie. Okręty z Finlandii i Szwecji mają zapewnić nową jakość działań
Fot. MW Finlandii

Do elitarnego zgrupowania morskiego dołączył fiński kuter rakietowy typu Hamina, Pori (83). Wraz z korwetą rakietową HswMS Visby (K31) wchodzi w skład Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (Standing NATO Maritime Group 1). Ma to stanowić dowód zaangażowania sił morskich nowych członków sojuszu w bezpieczeństwo morskie i zapewnić im cenne doświadczenie w zakresie działania w wielonarodowym zespole morskim.

Resort obrony Finlandii podaje, że obecność okrętu sił morskich państwa (Merivoimat) w SNMG-1 stanowi o zaangażowaniu w ochronę transportu morskiego i infrastruktury podwodnej, w tym kabli światłowodowych i rurociągów. W związku z wypadkami i podejrzeniami sabotażu uszkodzenia m.in. EstLink 2 i Balticconnector rząd w Helsinkach zdaje sobie sprawę, jak istotne jest bezpieczeństwo morskie i czym grozi wrogie działanie wymierzone w przesył danych i energetykę. Jako że Finlandia jest członkiem NATO od kwietnia 2023 roku, wejście jej okrętu w skład zespołu morskiego jest potwierdzeniem zdolności i zaangażowania kraju w międzynarodowe bezpieczeństwo.

Czytaj więcej: Fiński lew dołącza do NATO. Sojusz zwiększa swoją siłę na Bałtyku

Od stycznia w skład natowskiego zespołu wchodzi po raz pierwszy w historii fiński okręt. Jest to Por, będący w służbie od 2006 roku kuter rakietowy typu Hamina. Jest czwartym i ostatnim okrętem ze swojej serii. Nie należy do jednostek dużych, jako że ma 50,8 metra długości i 8,3 metra szerokości, a wyporność maksymalna sięga 270 ton. Załoga liczy 20 marynarzy. Okręt osiąga prędkość do 32 węzłów, a zasięg działania to 500 mil morskich. Napęd tworzą dwa silniki wysokoprężne MTU o łącznej mocy 7510 KM oraz pędniki strugowodne. W wyposażeniu znajdują się m.in. system użycia broni (Multi Ammunition Soft-kill System, MASS), radarowy system ostrzegania Matilda, a także system Lacroix ATOS. Na uzbrojenie składają się armata morska Bofors 57 mm/70 SAK Mk3, cztery wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych RBS-15 Mk2 SSM, wyrzutnia pocisków przeciwlotniczych Umkhonto, a także dwa karabiny maszynowe 12,7mm i wyrzutnia min morskich. Ponadto okręt posiada system wyrzutni wabików.

W skład natowskiego zespołu wchodzą obecnie duński okręt zaopatrzeniowy HNoMS Maud i holenderska fregata typu De Zeven Provinciën, HNLMS Tromp (F803) i najnowszy „nabytek” szwedzka korweta rakietowa HswMS Visby (K31). Jako że zwykle w skład SNMG-1 i SNMG-2 wchodzą zwykle większe okręty, w tym głównie klasy fregata, może dziwić, że dołączyły do niego dwie stosunkowo nieduże jednostki (HswMS Visby jest nieco większy od Pori, mając 72,6 metra długości i 650 ton wyporności). Sam fakt, że ważną część zespołu tworzą okręty nowych członków NATO ma dowodzić ich zaangażowania w bezpieczeństwo na Bałtyku, acz może paść tu pytanie o zdolności tych okrętów do mierzenia się z szerokim wachlarzem zagrożeń i wykonywaniem trudnych zadań nie tylko na rodzimym akwenie, ale też na Morzu Północnym. Ich wejście w skład zespołu zbiega się jednak z intensyfikacją ochrony infrastruktury krytycznej, w tym energetycznej, na Morzu Bałtyckim, gdzie miały miejsce w ostatnim czasie nad wyraz częste akty sabotażu, szczególnie uszkodzenia podwodnych kabli przesyłowych.

Czytaj więcej: Szwedzka korweta pierwszy raz dołącza do zespołu okrętów NATO

W przyszłości zarówno Finlandia jak i Szwecja mają wzbogacić swoje siły morskie o nowe, duże korwety, stąd doświadczenie z działania w natowskim zespole wraz z fregatami będzie wyjątkowo cenne dla morskich kadr. Co istotne, w pierwszym z tych krajów trwają już intensywne prace związane z budową czterech korwet typu Pohjanmaa, które rozmiarami mają znacznie wykraczać poza typowe jednostki swojej klasy (117 metrów i wyporność do nawet 4 500 ton).

Czytaj więcej: Nadciąga „Miecznik” z północy. W Finlandii rozpoczęła się budowa drugiej korwety typu Pohjanmaa

W Szwecji jeszcze nie podano szczegółów dotyczących rodzimego projektu, jednakże zdaniem wielu komentatorów będzie on podobny do fińskiego, z racji na zaangażowanie wielu tych samych firm, w tym szwedzkiego Saab i norweskiego Kongsberga.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.