Damen Shipyards Group wraz z partnerami, w tym Atal Solutions, zakończyła modernizację czterech masowców dla BAM Shipping. Projekt obejmował integrację szeregu technologii zwiększających wydajność i oczekuje się, że znacznie obniży zużycie paliwa i emisję spalin przez statki.
Modernizacja ta jest pierwszym przypadkiem wykorzystania wszystkich rozwiązań w ramach jednego projektu. Dążąc do zmniejszenia zużycia paliwa, projekt utrzymał pięć głównych punktów ciężkości: opór w wodzie, optymalizacja wykorzystania mocy, poprawa napędu, redukcja emisji i systemy smarowania.
Początkowo plan zakładał instalację rozwiązań obejmujących system smarowania morskiego Damen Air Cavity System (DACS), rozwiązanie Damen Triton IoT, farbę przeciwporostową o niskim współczynniku tarcia, napędy o zmiennej częstotliwości, łączność z zasilaniem z lądu, lampy LED, kanał wyrównawczy przed i po zawirowaniu, systemy wychwytywania CO2 i technologię smarowania DEX QM.
Łącznie partnerzy projektu przewidywali, że środki te zmniejszą zużycie paliwa o 20-25%, przy redukcji emisji o około 90%. Jednak w trakcie trwania projektu zakres został jeszcze bardziej rozszerzony o cztery kolejne rozwiązania zwiększające wydajność.
Były to dodatki do paliwa, dodatki do oleju smarowego, powłoka śmigła Hempel oraz zastosowanie nano EFX. Roztwór ten rozpylany jest na wlot powietrza do silnika, jonizując wilgoć i zapewniając optymalne spalanie paliwa, minimalizując zużycie, emisje i osady węglowe.
W nadchodzących tygodniach statki zostaną zweryfikowane przez towarzystwo klasyfikacyjne RINA, po czym potwierdzona zostanie całkowita wielkość oszczędności paliwa. Jednak dwa z tych statków już działają po wstępnych działaniach modernizacyjnych i wykazują oznaki osiągnięcia zakładanych celów w zakresie wydajności. Oszczędności paliwa dodatkowo znacznie zmniejszą koszty operacyjne statków.
Projekt przygotowuje cztery masowce do eksploatacji zgodnie z najnowszymi przepisami, w tym wskaźnikiem intensywności emisji dwutlenku węgla (CII) i wskaźnikiem efektywności energetycznej istniejącego statku (EEXI). Podjęte prace wydłużą również okres eksploatacji statków o oczekiwane dwanaście lat.
Podczas gdy Damen przeprowadził modernizację statków, Atal Solutions zorganizował finansowanie projektu w wysokości 123,7 mln USD. Atal zapewnił kredyt dostawcy w wysokości 105,2 mln USD, wymagając od właścicieli statków zapewnienia zaledwie 15% kapitału własnego i mając 12-letni okres spłaty przy konkurencyjnych stopach procentowych.
- To był bardzo ekscytujący projekt. To, czego tu dokonaliśmy, integrując tak wiele różnych rozwiązań w celu osiągnięcia połączonego rezultatu, jest bezprecedensowe. Oczywiście po drodze pojawiły się wyzwania, ale wynik był pomyślny i pokazuje, że z odpowiednimi ludźmi i właściwym nastawieniem można przejść długą drogę. Lekcje, których nauczyliśmy się przy tym projekcie, będą nieocenione, gdy będziemy nadal dążyć do naszego celu, jakim jest stanie się najbardziej zrównoważonym dostawcą rozwiązań morskich - powiedział menedżer ds. rozwoju biznesu w Damen, Rutger van Dam.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni ze wstępnych wyników tego projektu i z niecierpliwością czekamy na weryfikację klasy w nadchodzących tygodniach. W tym momencie uzyskamy jasny obraz tego, jak znaczące były oszczędności paliwa wynikające z tych środków. Sądząc po wynikach już działających statków, spodziewamy się pozytywnych rezultatów. Jest to w dużej mierze zasługa podejścia Damen. Podczas modernizacji wielokrotnie zwracaliśmy się do Damen z nowymi pomysłami i sugestiami. Za każdym razem słuchali tego, co mieliśmy do powiedzenia i znajdowali sposób, aby to zrealizować - powiedział Edwin Sieswerda, CEO/założyciel Atal Solutions.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów