W duńskim porcie w Aarhus odbył się chrzest kolejnego statku duńskiej firmy, posiadającej napęd dwupaliwowy, w tym na ekologiczny metanol. Antonia Maersk jest trzecim dużym kontenerowcem w swojej serii, który rozpocznie niskoemisyjne rejsy.
Antonia Maersk (IMO: 9948762) to trzeci statek w składzie floty firmy z siedzibą w Danii, który jest napędzany ekologicznym metanolem. W myśl polityki giganta żeglugi celem ograniczenia emisji CO2 do zera w 2040 roku, a także realizując wymierne i ambitne wyzwania krótkoterminowe na rok 2030, aby zapewnić znaczny postęp w tym kierunku.
Matką chrzestną jednostki, która wypowiedziała formułę nadania nazwy, była Kirsten Andersen, żona prezesa firmy Vestas, Henrika Andersena. Kontenerowiec ma 351 metrów długości i 54 metry szerokości, dzięki czemu należy do elitarnego, niewielkiego grona największych, napędzanych metanolem.
📢 We are excited to introduce Antonia Mærsk, the 3rd large dual-fuel vessel in our fleet capable of sailing on green methanol🚢 The name was unveiled today in Aarhus, Denmark, and christened by its godmother Kirsten Andersen, spouse of @Vestas CEO Henrik Andersen🎉#maersk pic.twitter.com/pbWA3EqA1o
— Maersk (@Maersk) August 9, 2024
Pierwszy w historii firmy kontenerowiec napędzany metanolem to Laura Maersk (IMO: 9944546), który rozpoczął działalność we wrześniu 2023 roku i już październiku wszedł do Portu Gdynia. To mniejsza jednostka, mająca 172 metry długości i 31 metrów szerokości, posiadająca ładowność 2100 TEU.
Porównywalny z Antonią jest Ane Maersk (IMO: 9948748), będący pierwszym, dużym kontenerowcem z zaplanowanej serii 25, aktywny od lutego tego roku i realizujący rejsy między portami Europy i Azji. W kwietniu tego roku w porcie Jokohama ochrzczono Astrid Maersk (IMO: 9948750), również posiadający napęd dwupaliwowy, w tym na metanol.
Aby dostosować swoją flotę w związku z polityką dekarbonizacji żeglugi, Maersk kontynuuje zapoczątkowany w 2021 roku program ograniczania emisji CO2, co wiązało się z m.in. podpisywaniem umów na budowę nowych statków i czarteru jednostek dwupaliwowych, odpowiadających planowanemu tempu odnowy wynoszącemu około 160 000 TEU rocznie. Ogłoszony w ubiegłym roku plan zakładał wyposażenie 25 kontenerowców w charakterystycznym kolorze blue maersk w silniki dwupaliwowe, które będą mogły pływać na ekologicznym metanolu, zapewniających około 350 000 TEU pojemności. Aktualny portfel zamówień obejmuje nawet 60 statków dwupaliwowych, zarówno własnych, jak i czarterowanych, o łącznej pojemności 800 000 TEU. Około 300 000 TEU będzie własnością firmy, podczas gdy pozostałe 500 000 TEU jest planowane w ramach umów czarteru na czas.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów