Maersk wchodzi do gry w offshore wind z konkretnie określonym zamiarem podkręcenia tempa rozwoju branży. Stawka jest wysoka – redukcja czasu instalacji turbin o 30%.
Jesteśmy świadkami boomu na globalnym rynku morskiej energetyki wiatrowej. Cele Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych zakładają osiągnięcie co najmniej 90 GW mocy w tej technologii do 2030 r. i ponad 400 GW do 2050 r. Coraz bardziej jasne staje się, że sprostanie tym oczekiwaniom wymaga znaczącego przyspieszenia budowy infrastruktury planowanych farm. Maersk ma pomysł, jak to zrobić.
Duński gigant żeglugowy uruchomił w swoich strukturach firmę Maersk Offshore Wind, która będzie oferowała usługi montażu morskich turbin wiatrowych, wykorzystując nowoczesny projekt statku instalacyjnego. Proponowane rozwiązanie ma skrócić czas operacji o 30% w porównaniu do dotychczas stosowanych metod, co przyspieszy dostawy energii i obniży całkowite koszty inwestycji, poprawiając ich rentowność.
Maersk Offshore Wind to jednostka zależna A.P. Moller Holding, wyrosła ze spółki Maersk Supply Service, która opatentowała projekt statku Maersk WIV i promuje go od 2018 roku. Nowa firma zatrudnia ok. 40 osób i ma siedzibę w Danii. Na jej czele stanął Michael Reimer Mortensen, który wcześniej zajmował stanowisko dyrektora handlowego w Maersk Supply Service i wnosi ponad 20 lat doświadczenia w zarządzaniu logistyką morską oraz obsługą klientów sektora energetycznego.
Przewidywany wzrost wydajności operacyjnej opiera się na innowacyjnym projekcie Maersk WIV (Wind Installation Vessel). Koncepcja jest następująca – statek instalacyjny stacjonuje na miejscu montażu, podczas gdy specjalnie skonstruowane holowniki i barki transportują komponenty turbin z portu wyładunkowego. Zarówno Maersk WIV, jak i jednostki pomocnicze będą wyposażone w nową technologię blokowania i stabilizacji, co umożliwi bezpieczną pracę nawet w najbardziej wymagających warunkach.
Proces składa się z kilku etapów:
To rozwiązanie, wykorzystujące jednostki feederowe, pozwala na operowanie nawet w małych, płytkich portach z ograniczonym dostępem, co eliminuje logistyczne wąskie gardła i zapewnia pełną elastyczność przy wyborze preferowanej lokalizacji.
Pierwszy egzemplarz Maersk WIV jest obecnie budowany w Singapurze i ma zostać dostarczony w połowie przyszłego roku, by wesprzeć instalację projektu Empire Wind, rozwijanego w Nowym Jorku przez Equinor.
Najwięksi producenci turbin wiatrowych w 2021 roku. Zobacz ranking
Vattenfall po 25 latach zamyka przybrzeżną farmę wiatrową Irene Vorrink w Holandii
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Ruszyła ogólnopolska kampania na rzecz offshore – Moc z Bałtyku
Inwestycje wokół offshore mogą sięgnąć ok. 900 miliardów złotych - to trzykrotność całego projektu CPK
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki