Seria fregat określanych jako obronno-interwencyjne (Frégate de Défense et d'Intervention, FDI), budowana przez Naval Group, powstaje dla Francji i Grecji. Pierwszy z tych krajów otrzymał już okręt, drugi najprawdopodobniej jeszcze w tym roku. Pojawiły się informacje, że zamówienie na trzy takie jednostki może złożyć Portugalia.
Koncern Navantia zaprezentował zdjęcia, na których drugi okręt podwodny serii S-80 (typ Isaac Peral), Narciso Monturiol, jest już na wodzie. Jednostka została zwodowana z wykorzystaniem doku pływającego i teraz czekają ją dalsze prace związane z doposażeniem, a także próby morskie.
Najnowszy hiszpański okręt podwodny serii S-80, Isaac Peral (S-81) wyruszył na swoją pierwszą misję w ramach NATO pk. „Sea Guardian”. Jej celem jest utrzymanie bezpieczeństwa morskiego na Morzu Śródziemnym, w ramach której są realizowane zadania związane z bezpieczeństwem morskim, czyli budowanie potencjału w tym zakresie, wspieranie świadomości sytuacji morskiej, zwalczanie terroryzmu na morzu, a także przeciwdziałaniu nielegalnej imigracji.
Hiszpański rząd zatwierdził procedurę związaną z projektem i budową dwóch nowych okrętów patrolowych dla sił morskich państwa (Armada Española). Powstaną one w stoczni koncernu Navantia. Zaplanowane jednostki mają dołączyć do sześciu już istniejących, celem wzmocnienia ich potencjału w zakresie nadzoru i bezpieczeństwa morskiego, a także utrzymania ciągłości działań operacyjnych, szczególnie w obliczu obecnych wyzwań wymagających stałego monitoringu krajowej domeny morskiej.
Posiedzenie rządu z dnia 17 września było wyjątkowe, jako że jednym z głównych tematów był stan prac nad pozyskaniem okrętów podwodnych nowego typu (OPNT) pk. „Orka”. Choć obrady nie przyniosły tak pokładanej nadziei w kwestii wyboru oferenta, który dostarczy wspomniane jednostki dla polskiej Marynarki Wojennej, jedynie potwierdzając zapowiedzi z zeszłego roku o „podjęciu ostatecznej decyzji”, tak wciąż pozostaje w entuzjastach iskierka nadziei, że w końcu dojdzie do przełomu.
Resort obrony Grecji zdecydował się na realizację opcji na zamówienie kolejnej fregaty, za której budowę będzie odpowiadać francuski koncern Naval Group. Czwarta jednostka serii określanej jako fregaty obronno-interwencyjne (Frégate de Défense et d'Intervention, FDI) zostanie nazwana Themistokles, na cześć starożytnego, ateńskiego polityka i wodza, który zasłynął przede wszystkim jako autor zwycięstwa greckiej floty nad perską w bitwie morskiej pod Salaminą w 480 roku p.n.e.
Choć Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach trwa jeszcze kilka dni, obfituje w wiele wydarzeń branżowych, w tym i spotkań oraz rozmów przedstawicieli firm z Polski i innych państw. Jest to też wyjątkowa okazja, by podmioty mogły podpisać porozumienia, umowy, czy kontrakty. Tak było też 3 września, gdy Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i koncern Naval Group podpisały umowę o współpracy przemysłowej (ICA) w sektorze morskim.
Niedawne ćwiczenia morskie z udziałem sił morskich Filipin i Indii wpisywały się w zacieśnianie więzi politycznych i gospodarczych obu tych państw Azji. Wśród wielu zagadnień związanych z współpracą, także na niwie bezpieczeństwa, pojawiła się idea zaangażowania indyjskiego przemysłu okrętowego w dostarczenie dla Marynarki Wojennej Filipin, pierwszy raz w jej historii, okrętów podwodnych. Wskazuje to na rosnące aspiracje New Delhi w zakresie budowy własnej pozycji międzynarodowej, jak i rozwoju krajowych stoczni.
W należącej do koncernu Fincantieri stoczni w Muggiano odbyła się wyjątkowa uroczystość. Ceremonia przekazania najnowszej fregaty typu Carlo Bergamini, ITS Emilio Bianchi (F589). Wydarzenie jest też klamrą zamykające dotychczasowe przedsięwzięcie, jakim było dostarczenie serii dziesięciu nowoczesnych okrętów dla Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare).
Francuski okręt podwodny z napędem jądrowym typu Suffren, Tourville (S637) osiągnął pełną gotowość operacyjną, do której przygotowywał się od momentu przekazania do sił morskich państwa (Marine nationale). Jest trzecią jednostką w swojej serii, stanowiącej rdzeń systemu odstraszania atomowego Francji.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem