• <
PGZ_baner_2025

Grecja zamawia czwartą fregatę serii FDI. Zostanie nazwana na cześć słynnego, ateńskiego dowódcy morskiego

17.09.2025 19:49 Źródło: Ministerstwo Obrony Grecji, z mediów
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Grecja zamawia czwartą fregatę serii FDI. Zostanie nazwana na cześć słynnego, ateńskiego dowódcy morskiego
Fot. Naval Group

Resort obrony Grecji zdecydował się na realizację opcji na zamówienie kolejnej fregaty, za której budowę będzie odpowiadać francuski koncern Naval Group. Czwarta jednostka serii określanej jako fregaty obronno-interwencyjne (Frégate de Défense et d'Intervention, FDI) zostanie nazwana Themistokles, na cześć starożytnego, ateńskiego polityka i wodza, który zasłynął przede wszystkim jako autor zwycięstwa greckiej floty nad perską w bitwie morskiej pod Salaminą w 480 roku p.n.e.

Decyzja o dokupieniu kolejnej fregaty miała miejsce niedługo po tym, jak stocznię w Lorient opuściła, po zakończeniu prób morskich, pierwsza jednostka FDI dla Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale), FS Amiral Ronarc'h (D660). 16 września weszła do portu w Brieście, który będzie jej miejscem zwyczajowego stacjonowania i niedługo wejdzie w skład floty i rozpocznie swoją regularną służbę. Dla francuskich sił morskich mają powstać jeszcze cztery takie jednostki, przy czym dwie są w zaawansowanym stanie budowy.

Czytaj więcej: Historyczny moment dla Naval Group. Pierwsza fregata serii FDI przekazana do sił morskich Francji

Dla Grecji aktualnie powstają trzy fregaty. Od maja tego roku trwają próby morskie pierwszej z nich, HS Kimon (F-601) zwodowaną w październiku 2023 roku. Co istotne, do końca tego roku ma zostać też przekazana zamawiającemu i rozpocząć swoją służbę pod grecką banderą. Oprócz tego trwają dalsze prace nad dwiema pozostałymi jednostkami. HS Nearchos (F-602) i HS Formion (F-603) zostały zwodowane odpowiednio w sierpniu 2024 roku i czerwcu br.

Naval Group podkreśla, że te okręty są budowane z silnym udziałem greckich podmiotów, z myślą o transferze technologii i serwisowaniu okrętów na miejscu, w ramach służby oraz późniejszej modernizacji, aby przez cały okres działalności były zdolne do wykonywania zadań zgodnie z przeznaczeniem. Firma wskazała, że architektura i infrastruktura cyfrowa gwarantują potencjał rozwojowy, zapewniając adaptację do przyszłych zagrożeń przez cały okres eksploatacji, biorąc pod uwagę przyrostowe aktualizacje postępujące non stop. Ma to zmienić podejście do modernizacji okrętu, patrząc na niego jako stale aktualizowane oprogramowanie. Stąd też fregata ma być jak najdłużej zdolna do skutecznego pełnienia obowiązków teraz, jak i za 5, 10, 15 i więcej lat, pozostając w zgodzie również z planami rozwojowymi marynarki wojennej, w której skład wchodzi. Francuski koncern wskazuje przy tym, że jednostki serii FDI to jej „towar eksportowy”.

Czytaj więcej: Trzecia fregata dla Grecji zwodowana. Naval Group prezentuje przyszły HS Formion

Wszystkie fregaty dla Marynarki Wojennej Grecji (Πολεμικό Ναυτικό) mają wejść do służby w latach 2025-2027. Biorąc pod uwagę zamówienie na czwarty okręt, jego budowa najprawdopodobniej ruszy w przyszłym roku i potrwa co najmniej do 2031 roku.

HS Kimon na próbach morskich, fot. Naval Group

Jednostki serii FDI dla Grecji mają 122 metry długości i 4 460 ton wyporności. Załoga będzie liczyć 110 osób, z możliwością dokooptowania dodatkowych 15 w zależności od misji. Napęd mają stanowić dieslowe silniki o mocy 32 000 kW działające w systemie CODAD (Combined diesel and diesel). Okręt ma osiągać prędkość maksymalnie 27 węzłów, a zachowując średnią 17 jego maksymalny zasięg wyniesie do 5 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu wyniesie do 45 dób. W wyposażeniu greckiej wersji okrętu znajdą się wielofunkcyjny radar Thales Sea Fire działający w paśmie S, sonar kadłubowy Kingklip Mark 1115, sonar holowany CAPTAS-4 oraz systemy odpalania wabików SYLENA Mk1 do wabików przeciwtorpedowych CANTO. Cechą charakterystyczną jednostki, a zarazem znakiem rozpoznawczym, jest wysoki i wydawałoby się cienki antenomaszt, który ma stanowić przykład wdrażanych innowacji technologicznych.

Uzbrojenie będzie się składać z automatycznej armaty morskiej Oto Melara 76 mm Super Rapid, dwóch armat Leonardo LIONFISH 20 mm, czterech ośmiokomorowych wyrzutni Sylver A50 dla 32 pocisków przeciwpowietrznych MBDA Aster 15/30, wyrzutni Mk31dla rakiet RAM Block 2B, ośmiu przeciwokrętowych rakiet Exocet MM40 B3C MBDA, dwie podwójne wyrzutnie torpedowe z torpedami EuroTorp MU90 Impact, a także śmigłowiec MH-60R Seahawk i bezzałogowy Schiebel Camcopter S-100.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.