Główny port Litwy kończy swój pierwszy projekt elektryfikacji nabrzeża. Lądowa stacja zasilania została już zainstalowana w Bazie Flotowej i zostanie przetestowana do końca roku. Będzie ona dostarczać energię elektryczną do nowego statku do zbiórki odpadów, napędzanego wodorem i energią elektryczną, który przypłynie do Kłajpedy jeszcze w tym roku.
Finnlines rozszerza swoją usługę na Morzu Północnym, aby wzmocnić połączenia w Europie Północnej i Zachodniej. Dzięki dodaniu Portu Gdynia do swojej cotygodniowej rotacji, firma zwiększa zasięg swojej sieci i zapewnia nowe możliwości wydajnego, zrównoważonego transportu ładunków.
Od archiwalnych zdjęć sprzed trzech dekad, prezentujących prom Lion Queen po raz pierwszy zawijający do Gdyni, przez analizy ekonomiczne obrazujące aktualną sytuację na rynku bałtyckim, po plany rozwojowe linii Stena Line w Polsce – goście zebrani na konferencji Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025 mieli okazję prześledzić dynamiczny rozwój trasy promowej Gdynia – Karlskrona i jej operatora.
Trwają prace nad strategią dla Polskich Linii Oceanicznych, dotyczącą projektów żeglugowych, które mają wzmocnić obecną ofertę spółki i umożliwić jej ekspansję w nowych segmentach rynku - poinformowała PAP Agencja Rozwoju Przemysłu. Dodała, że mogą skorzystać na tym polskie stocznie.
A.P. Moller – Maersk od 1996 uczestniczy w programie udostępniania statków amerykańskiej administracji do transportu sprzętu wojskowego. Firmy żeglugowe zarabiają na tym duże pieniądze. Obecnie w programie znajdują się 23 statki powiązane z Maerskiem.
Hiszpańska firma bound4blue poinformowała o zakończeniu instalacji czterech największych na świecie żagli ssących eSAILs zainstalowanych operacyjnie na statku handlowym – M/V Atlantic Orchard, czarterowanym przez Louis Dreyfus Company (LDC). Innowacyjne rozwiązanie wspierające napęd wiatrowy zostało zamontowane podczas planowego postoju dokowego w stoczni Astander w Santander, w ramach 10-letniego przeglądu klasy jednostki.
Polityka prezydenta Donalda Trumpa przeciwko operatorom statków wyprodukowanych w ChRL może sprawić, że do doków stoczni Republiki Korei napłyną nowe zamówienia. Analitycy VesselsValue ustalili, że do marca 2025 r., wartość zamówień przemysłu stoczniowego Korei Południowej przekroczyła już 138 mld dolarów. Dominują statki z sektor LNG. Wartość portfela zamówień oszacowano na 71,3 mld dolarów. Jest to około 52% całkowitej wartości zamówień Korei Południowej.
Port w Kłajpedzie startuje z projektem implementacji technologii lądowego zasilania statków (onshore power supply) na nabrzeżach obsługujących statki Ro-Ro. Przetarg został już rozstrzygnięty, prace mają ruszyć zaraz po podpisaniu umowy.
Od czasu opublikowania w 2024 r. przez Vessel Value rankingu flot świata wiele się zmieniło w łańcuchach dostaw i modernizacji flot. Niewiele się zmieniło na czołowych miejscach rankingu. Chiny wciąż wyprzedzają Japonię. Armatorzy tego kraju zapewniły swojemu państwu pozycję lidera z flotą o imponującej wartości 255 mld USD, wyprzedzając Japonię, której flota osiągnęła wartość prawie 231,4 mld USD. W raporcie zwraca się uwagę na znaczące transformacje wartości aktywów i dynamiczne zmiany na rynku własności w 2024 roku.
2 stycznia 2025 roku Polskie Linie Oceaniczne S.A. (Polish Ocean Lines Inc.) podpisały list intencyjny z norweskim partnerem, Northshore AS. Ma to tworzyć nowe możliwości rozwoju w dynamicznie rozwijającym się sektorze transportu w rejonach polarnych.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”