• <
nauta_2024

Wartość zamówień Korei Południowej przekracza 138 mld dolarów. Tu powstają zbiornikowce LNG dla Polski

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Wartość zamówień Korei Południowej przekracza 138 mld dolarów. Tu powstają zbiornikowce LNG dla Polski
Fot. Orlen

Polityka prezydenta Donalda Trumpa przeciwko operatorom statków wyprodukowanych w ChRL może sprawić, że do doków stoczni Republiki Korei napłyną nowe zamówienia. Analitycy VesselsValue ustalili, że do marca 2025 r., wartość zamówień przemysłu stoczniowego Korei Południowej przekroczyła już 138 mld dolarów. Dominują statki z sektor LNG. Wartość portfela zamówień oszacowano na 71,3 mld dolarów. Jest to około 52% całkowitej wartości zamówień Korei Południowej. 

W Hyundai Heavy Industries budowane są gazowce, które już dostarczają będą zapewniały dostawy gazu skroplonego do Polski. Pierwsze dwa zbiornikowce LNG wybudowane w Korei Płd. weszły do eksploatacji na rzecz Orlenu z końcem 2022 r. Następne dwa zostały ochrzczone w br. Pierwsze transporty gazu dostarczone przez statki działające na zleceniu Orlenu dotarły do terminalu w Świnoujściu w 2023 r. W 2025 r. do eksploatacji powinny wejść 4 kolejne zbiornikowce LNG, których czarter opłacany jest przez ORLEN. W 2024 r. do floty weszły dwa nowe statki do transportu skroplonego gazu ziemnego LNG. W stoczni Hyundai Samho Heavy Industries w Mokpo w Korei Płd. statki otrzymały nazwy: „Józef Piłsudski” i „Ignacy Paderewski”. Orlen zaznacza, że dwa nowe gazowce zapewnią spółce większą elastyczność w zabezpieczaniu dostaw gazu płynnego do polski drogą morską. Okres czarteru zbiornikowców wynosi 10 lat. Kontrakt przewiduje możliwość przedłużenia dzierżawy. 

Zamówiony zbiornikowiec może załadować około 70 tys. ton LNG. Odpowiada to  około 100 mln m3 gazu ziemnego w stanie lotnym. - To tyle, ile średnio w ciągu tygodnia zużywają wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce. Taka wielkość zamówionych statków zapewnia ich uniwersalność i możliwość odbioru oraz dostaw gazu w niemal wszystkich terminalach LNG na świecie  – informuje Orlen. Zbiornikowce mają zintegrowane zarządzanie poborem energii elektrycznej. Wyposażone są w system ponownego skraplania, pozwalający na odzyskanie gazu, który w czasie transportu ulega naturalnemu odparowaniu.

Źródło: PGNIG


W stoczniach Korei Południowej operatorzy ulokowali zamówienia na 276 statków do transportu LNG – obliczyli eksperci  Veson Nautical wykorzystując dane VesselsValue.  Kontenerowce zajmują drugie miejsce z kontraktami o wartości rynkowej 35,6 mld dolarów. Stanowi to  około 26% koreańskiego portfela zamówień. W dokach zbudowanych zostanie 184 kontenerowców. Zbiornikowce LPG zajmują trzecie miejsce ze 129 zamówionymi statkami i wartością kontraktów  14,9 mld dolarów. Portfel stoczni koreańskich obejmuje 185 zbiornikowców, którego wartość wynosi 14,7 mld dolarów. Marginalną rolę na rynku  odgrywa portfel zamówień ośmioma zamówionymi statkami r-ro. Samochodowce zajmują piąte miejsce w portfelu kontraktów z wartością 929 mld dolarów. 


Źródło: VesselsValue

Francuski łącznik 


Czołowe miejsce wśród kontrahentów zajmuje operator europejski. CMA CGM zajmuje pierwsze miejsce z kontraktami na kwotę 8,09 mld USD.  W portfelu zamówień jest wyłącznie 38 statków kontenerowych. Francuski armator skoncentrował się na zakupach ULCV, New Panamax i Post Panamax. CMA CGM Group z flotą 666 statków o pojemności 3,9 mln TEU zajmuje 3. miejsce na liście top 100 Alhaliner.  

Na drugim miejscu, istotnym zamawiającym jest NYK. Jego kontrakty w stoczniach koreańskich opiewają na  łączną kwotę 7,21 mld USD. W stoczniach Korei NYK buduje 26 dużych statków LNG o pojemności 174 tys. CBM i trzy VLAC o pojemności 88 tys. CBM. Operator NYK SHIPMANAGEMENT (NYKSM) obecnie posiada 204 statki, z których p[onad 70 to zbiornikowce LNG/LPG. Jest to podmiot zarządzający statkami w NYK Group. Założony w 2001 r. NYKSM jest spółką zależną w całości należącą do NYK i działa w Singapurze. 

NYKSM świadczy usługi zarządzania technicznego i zarządzania załogami na statkach NYK Group. Świadczy również usługi operatorskie dla armatorów samochodowców, masowców, kontenerowców, zbiornikowców i gazowców itp. Oprócz statków zamówionych w Korei Południowej, NYK ma kontrakty na 56 statków budowanych w stoczniach chińskich, japońskich i niemieckich. Są wśród nich zamówienia na zbiornikowce LNG, LPG, masowce i zbiornikowce.


Źródło: NYK

Katar z gazowym portfelem


Qatar Gas Transport zajmuje trzecie miejsce w portfelu kontraktowym stoczni koreańskich. Na tej pozycji plasują go zamówienia  o wartości 6,9 mld USD. Stoczniowcy Korei Południowej pozyskali od tego operatora zamówienia na 29 statków do transportu LNG. W portfelu zamówień znajdują się również  Qmax. Qatar Gas Transport Co jest obecnie wiodącą firmą Gulf Cooperation Council (GCC) pod względem finansowym. Operator dysponuje flotą  o wartości 11,9 mld dolarów, z których znaczna część znajduje się  w eksploatacji, a część w portfelach zamówień - informuje Rebecca Galanopoulos z Veson Nautical, w komunikacie. 

Operator informuje, że w tej chwili zarządza 24 zbiornikowcami LNG konwencjonalnymi  (140 tys. –  170 tys. m3), 31 statków Q-Flex (210 tys. – 217 tys. m3), 14 statków Q-Max  (263 tys. – 266 tys. m3). Qatar Gas Transport złożył rok temu zamówienie na budowę 15 dużych zbiornikowców LNG, które mają zostać zbudowane w Samsung. Kontrakt opiewa na 230 milionów dolarów za każdy zbiornikowiec. Jest to kontrakt o najwyższej wartości złożony w ostatnim czasie w stoczniach koreańskich. 

Qatar Energy zajmuje czwarte miejsce z wartością zamówienia wynoszącą 6,52 mld USD. Obejmuje ono 25 dużych statków LNG o pojemności 174 tys.–175 tys. m3. Z całkowitą wartością zamówienia wynoszącą 6,38 mld USD, Evergreen Marine Corporation zajmuje piąte miejsce. W stoczniach koreańskich armator ten złożył na 28 statków. Będą to nowe kontenerowce Panamax o pojemności od 15 372 do 15 500 TEU oraz ULCV o pojemności 24 000 TEU. Kolejne miejsce zajmuje MOL z wartością zamówienia wynoszącą 5,62 mld USD. W stoczniach koreańskich zbudowanych zostanie łącznie 26 statków. 

Wśród statków zamówionych w Korei Południowej około 37% jest wyposażonych w silniki umożliwiające stosowanie dwóch rodzajów paliwa. To zamówienia łącznie o wartości rynkowej 71,4 mld USD. Oprócz zbiornikowców LNG, są to głównie statki ro-ro  i samochodowce. Operatorzy kontenerowców to druga grupa statków z napędem dual fuel. W tym sektorze zakontraktowano 148 statków dwupaliwowych, co stanowi około 80% portfela zamówień. Około 50% portfela zamówień na zbiornikowce LPG, czyli 64 statki, zostanie zbudowanych jako statki, które posiadać będą silniki dwupaliwowe. Oszacowano, że wartość kontraktów osiągnęła 7,5 miliarda dolarów.


Źródłu: VessealsValue

Koreańscy armatorzy odmładzają flotę


Biorąc pod uwagę wartość floty i portfela zamówień, koreański armator HMM zajmuje czołowe miejsce – wynika z wyliczeń VessealsValue.  Ma on flotę 112 statków o wartości 11,9 mld dolarów Obok 84 masowców o nośności ponad 922,4 tys. TEU, operator zarządza też flotą masowców, zbiornikowców ropy i  LNG i samochodowców. Jest to stosunkowo nowoczesna, a średni wiek statków szacowany jest na około osiem lat. H Line Shipping zajmuje drugie miejsce z wartością floty 6,09 miliarda dolarów i 62 statkami. 

Pan Ocean zajmuje trzecie miejsce z wartością floty 5,73 miliarda dolarów, zajmując drugie miejsce pod względem największej floty, z 126 statkami, wśród których 60% to masowce. Sinokor Merchant Marine CO., LTD. (SMM), który zajmuje czwarte miejsce na liście flot koreańskich pod względem wartości dysponuje  największą flotę pod względem wolumenu z 134 statkami. Ale jej wartość VessealsValu szacuje się na 5,73 mld dolarów. Średni wiek floty SMM jest nieco starszy niż innych flot koreańskich. Średni wiek statków SMM określa się na 11 lat. 


Źródło: Pan Ocean

Ponad połowa floty SMM to  kontenerowce. Operator ma 75 statków do przewozu kontenerów o łącznej pojemności prawie 142 tys. TEU, a także zbiornikowce, masowce i zbiornikowce LNG. Sinokor Merchant Marine wyróżnia się tym, że uruchomił pierwszą koreańsko-chińską linię kontenerową w 1989 roku, trzy lata przed nawiązaniem oficjalnych stosunków dyplomatycznych między Koreą i Chinami. Nazwa firmy „Sinokor Company Ltd” została zatwierdzona przez urząd rejestrowy firm w Hongkongu, a bezpośrednia trasa przewozu kontenerów między Koreą a Chinami została zatwierdzona przez oba rządy w 1989 r. 

Korea Południowa w 2025 r.  roku zajmuje  szóstą pozycję wśród flot świata. Jej wartość VessealsValue oszacowało na 69,6 mld USD. To oznacza wzrost o prawie 2 mld USD od ubiegłego roku. Wysoka wartość floty wynika ze znacznej ilości nowych statków. Dlatego  Korea Południowa znajduje się poza pierwszą dziesiątką pod względem liczby statków. Kraj ten wyprzedzony został w zeszłym roku przez nowicjuszy, w tym m.in. przez armatorów z ZEA. Inwestycje Korei Południowej w transport LNG nadal się opłacają. Wartość  tego sektora pozycjonuje flotę Korei Południowej na czwartej pozycji z wyceną 17,2 mld USD. Korea Południowa utrzymała kluczową rolę jako globalny eksporter samochodów. Flota samochodowców o wartości ponad 8,9 mld USD zapewnia istotne wsparcie dla tego biznesu. 

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.