Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. podsumował rozwój infrastruktury w związku z jubileuszem 20-lecia Polski w Unii Europejskiej. W tym celu wymienił 20 najważniejszych inwestycji. Te dwie dekady miały zapewnić ogromny rozwój, dzięki funduszom unijnym z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz CEF Łącząc Europę.
Od 2014 roku jest rozwijane przedsięwzięcie, mające połączyć kilka państw Europy Wschodniej, aby zapewnić lepszy transport towarowy. Na modernizacji kolei państw nadbałtyckich szczególnie mają zyskać porty morskie, gdyż pozwoli to sprawniej wywozić ładunki z terminali, zapewniając tym samym wydajniejsze przeładunki. Istniej pilna potrzeba stworzenia nowoczesnej infrastruktury kolejowej o europejskim standardzie, która pomoże integracji krajów bałtyckich z europejską siecią transportową i rynkiem zachodnioeuropejskim.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły ponowne postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy dla zadania pn. Odcinek A - Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna - Somonino oraz nr 214 Somonino - Kartuzy realizowane w ramach projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, etap I".
Szanowni Państwo, stało się – żyjemy w ciekawych czasach. 2023 rok w gospodarce morskiej w Polsce obfitował w wydarzenia warte odnotowania, a nie brakowało również momentów, które są najzwyczajniej w świecie ważne. Zapraszamy do przeglądu najważniejszych i najciekawszych wydarzeń, jakie miały miejsce w 2023 roku w kraju.
Po rosyjskiej agresji Polska w naturalny sposób stała się dla wielu ukraińskich firm węzłem transportowym dla dostaw do krajów Unii Europejskiej. W łańcuchu logistycznym pojawiło się jednak wiele wyzwań. W opinii ukraińskich przedsiębiorstw, które są ważnym partnerem dla polskich portów i kolei, postęp następuje, ale w niektórych obszarach cały czas widać niewykorzystany potencjał.
Rok 2023 r. to drugi rok wojny w Ukrainie i sankcji nałożonych na Rosję. Ta sytuacja zupełnie zmieniła dotychczasowe łańcuchy dostaw i wymagała przemodelowania gospodarek, w tym także gospodarki naszego kraju. Kluczową rolę odegrały tu porty morskie, zwłaszcza największy polski port w Gdańsku. Zapewniły dostawy towarów z nowych kierunków.
Operator portowy Speed otworzył w Porcie Gdańsk magazyn do przeładunku zbóż o powierzchni 4 tys. m kw. wraz z placami składowymi i manewrowymi.
Kolosalny wzrost przeładunku paliw, pokaźne wzrosty przeładunków zbóż, węgla i koksu, a także bardzo poważne inwestycje, które w znaczny sposób zmienią port i miasto w ciągu najbliższych kilku-kilkunastu lat – tak wygląda 2023 rok w Porcie Gdynia.
Rozwój infrastruktury kolejowej gdyńskiego portu ma wpłynąć na wydajność transportu oraz poprawić bezpieczeństwo na jego obszarze. W obliczu rosnących przeładunków Portu Gdynia kluczowe dla gospodarki państwa stało się zapewnienie mu również właściwej przepustowości poprzez zwiększony udział kolei w transporcie lądowym.
Portowy aspekt wykorzystania kolei został omówiony podczas międzynarodowej konferencji organizowanej przez PLK S.A., TRAKO 2023. Głównym tematem tegorocznej edycji była rola zarządców infrastruktury kolejowej w obliczu wyzwań zmieniającego się świata.
Pomorskie branże kluczowe i inteligentne specjalizacje Pomorza. Bierzmy przykład z Danii [RELACJA]
Akcja ratownicza w usteckim porcie. Mężczyzna wpadł do wody, bo zagapił się w telefon
EKG: infrastruktura transportowa dla zrównoważonego rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa
100 lat polskiego żeglarstwa na wystawie w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku
Morska Jednostka Rakietowa bierze udział w estońskim ćwiczeniu "Spring Storm 24"
Postęp prac przy zawalonym moście w Baltimore. Zostanie otwarta wodna trasa dla jednostek rekreacyjnych