• <

Morskie akcenty na targach kolejowych TRAKO 2025 w AmberExpo

rk

23.09.2025 12:28 Źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdynia, TRAKO 2025, Ministerstwo Infrastruktury
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Morskie akcenty na targach kolejowych TRAKO 2025 w AmberExpo
Fot. PLK S.A.

W centrum AmberExpo w Gdańsku rozpoczęły 23 września 16. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO, największa targi kolejowe w Europie Środkowo-Wschodniej i drugich co do wielkości na kontynencie. Oczywiście nie mogło zabraknąć na nich przedstawicieli branży morskiej, w tym zarządu Portu Gdynia. Porty morskie oraz kolej są z sobą nierozerwalnie związane, biorąc pod uwagę przeładunki i rozwój transportu intermodalnego.

Wydarzenie poświęcone branży kolejowej odbywa się w dniach 23-26 września. Organizatorami są Grupa PKP oraz AmberExpo Międzynarodowe Targi Gdańskie S.A. Są to największe tego rodzaju targi w Europie Środkowo-Wschodniej i drugie co do wielkości na kontynencie. Swój udział w tegorocznej edycji zapowiedziało 695 wystawców z 29 krajów m.in. Austrii, Belgii, Chin, Chorwacji, Holandii, Niemiec, Litwy, Korei Południowej, Słowacji, Szwajcarii, Turcji, Wielkiej Brytanii i Włoch, na przestrzeni wystawienniczej 31 000m2. Podczas inauguracji premier Donald Tusk podkreślił, że rozwój kolei to priorytet dla Polski i fundament bezpieczeństwa.

– Polska może być wzorem w całej Europie, nowoczesnej, szybkiej sieci kolejowej. Od tego będzie zależała nasza przyszłość, nasze komunikacyjne bezpieczeństwo. Kolej to także nasze bezpieczeństwo energetyczne i transportowe – przekazał.

Na ceremonii otwarci targów był obecny minister Infrastruktury Dariusz Klimczak, który podkreślił znaczenie transportu kolejowego dla rozwoju państwa. Wskazał też na szereg inicjatyw i przedsięwzięć związanych z jego rozwojem.

Program merytoryczny targów obejmuje ponad 70 wydarzeń, debat, paneli dyskusyjnych i prezentacji. Wydarzenie otworzy debata inauguracyjna organizowana przez Radę Programową TRAKO, a zatytułowana „Konkurencyjność i finansowanie kolei w Unii Europejskiej”, podczas której zostaną omówione tezy dotyczące roli unijnego finansowania jako filaru zrównoważonego rozwoju,  znaczenia kolei w dekarbonizacji gospodarki, przyszłości finansowania infrastruktury w nowej perspektywie UE, oraz roli Polski jako kluczowego hubu logistycznego w odbudowie Ukrainy.


Fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

W wydarzeniu uczestniczą także przedstawiciele Portu Gdynia, m.in. prezes Zarządu Piotr Gorzeński oraz wiceprezeska Katarzyna Gruszecka-Spychała, podkreślając znaczenie synergii kolei i portów w rozwoju regionu i kraju. Przypomnijmy, że w 2024 roku zakończyły się prace mające na celu poprawę kolejowego dostępu do gdyńskiego portu. Koszt przedsięwzięcia wynosił 1,9 mld zł netto. Dzięki sfinalizowanym pracom stacja kolejowa Gdynia Port przyjmuje obecnie składy pociągów mające 750 metrów  (wcześniej do 500 metrów) o nacisku 22,5 tonu na oś, które tym samym mogą przewieźć więcej towarów. Przyczyni się to w zamierzeniu do zmniejszenia liczby pojazdów ciężarowych na drogach. Zbudowano w tym celu blisko 115 km nowych torów i 359 rozjazdów, a ponadto dwa nowe wiadukty o długości 640 i 170 metrów poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Został również wyremontowany most na rzece Chylonce, a 13 podziemnych zbiorników retencyjnych, wraz z nową siecią kanalizacji, zapewni właściwe odwodnienie terenu.

Czytaj więcej: Finał inwestycji w towarowy transport kolejowy o wartości 1,9 mld zł. Poprawi to dostęp do Portu Gdynia

Na terenie stacji Gdynia Port powstała największa głowica rozjazdowa w kraju, łącząca 39 torów. Aby uniknąć kolizji z napowietrzną linią wysokiego napięcia, kable energetyczne zostały ułożone pod ziemią, a ich łączna długość wynosi 20 km. Dzięki tej inwestycji zapewniono sprawny i bezpieczny dowóz, a także odbiór większej ilości towarów w krótszym czasie w ramach transportu kolejowego. Więcej ładunków jadących po torach ma oznaczać także mniej samochodów ciężarowych na drogach.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.