PKP Polskie Linie Kolejowe informuje o zakończeniu prac mających na celu poprawę kolejowego dostępu do Portu Gdynia. Przedsięwzięcie o wartości 1,9 mld zł netto zapewnia sprawny i bezpieczny dowóz oraz odbiór większej ilości towarów koleją w krótszym czasie. Więcej ładunków jadących po torach ma oznaczać także mniej samochodów ciężarowych na drogach.
Zakończona w Gdyni strategiczna inwestycja ma znaczenie nie tylko dla rozwoju miejscowego portu i Pomorza, ale także dla gospodarki Polski i tej części Europy. Jest ona współfinansowane ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Wpisuje się w konsekwentne zwiększanie możliwości przewozu towarów koleją do portów morskich także w Gdańsku (prace zakończone w 2022 r.) oraz Szczecinie i Świnoujściu (zakończone zasadnicze prace budowlane). Zapewniliśmy lepszą przepustowość na trasach do nabrzeży najbardziej ekologicznym, wydajnym oraz coraz bezpieczniejszym środkiem transportu ładunków, jakim jest kolej. W porównaniu z 2015 rokiem, biorąc pod uwagę pozostałe linie przyportowe, prognozowany na 2030 r. ostateczny wzrost przepustowości na stacji Gdynia Port ma być dwukrotny.
Dzięki sfinalizowanym pracom stacja kolejowa Gdynia Port przyjmuje składy pociągów mające 750 metrów (wcześniej do 500 metrów) o nacisku 22,5 tonu na oś, które tym samym mogą przewieźć więcej towarów. Przyczyni się to w zamierzeniu do zmniejszenia liczby pojazdów ciężarowych na drogach. Zbudowano w tym celu blisko 115 km nowych torów i 359 rozjazdów, a ponadto dwa nowe wiadukty o długości 640 i 170 metrów poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Został również wyremontowany most na rzece Chylonce, a 13 podziemnych zbiorników retencyjnych, wraz z nową siecią kanalizacji, zapewni właściwe odwodnienie terenu. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów prowadzony jest z LCS Gdynia Port wspieranego przez dwie nowe nastawnie. Na terenie stacji Gdynia Port powstała największa głowica rozjazdowa w kraju, „spinająca” aż 39 torów. Aby uniknąć kolizji z napowietrzną linią wysokiego napięcia, kable energetyczne zostały ułożone pod ziemią, a ich łączna długość wynosi 20 km.
W momencie najbardziej zaawansowanych prac na placu budowy pracowało około 500 pracowników i nawet 200 maszyn. Co istotne dla funkcjonowania gdyńskiego portu, prace budowlane były prowadzone pod ciągłym ruchem pociągów. Wartość inwestycji pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" wyniosła prawie 1,9 mld zł netto. Prawie 43% tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny