• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law

System common law, zbudowany na wielowiekowej tradycji orzeczeń sądowych – precedensów, jako wiążącego źródła prawa, absorbował do siebie niezwykle ciekawe instytucje, właściwe w zasadzie tylko dla tego systemu i trudne do właściwego zrozumienia dla osób nie osadzonych w tym systemie prawa.

07.11.2025, 10:38
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Wiatr ma znów napędzać żeglugę. W Chinach zbudowano pierwszy tankowiec Aframax z ożaglowaniem

W Chinach zbudowano pierwszy na świecie tankowiec Aframax z napędem wspomaganym wiatrem. Brands Hatch ma być innowacyjnym statkiem, posiadającym najnowsze rozwiązania technologiczne z myślą o oszczędności energii i paliwa. W zamierzeniu będzie wykorzystywany do krótko- i średniodystansowego transportu ropy naftowej.

16.07.2025, 16:19
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Kolejne kłopoty floty cieni. Jeden statek zrezygnował, drugi czeka

Załadowany rosyjskim LNG gazowiec East Energy czekał pięć miesięcy na chętnych na ładunek, ale się nie doczekał i popłynął się rozładować na Kamczatce. Z koeli wypełniony rosyjską ropą tankowiec Cordelia Moon biernie stoi u wybrzeży Indii i nie wiadomo, czy będzie mógł wpłynąć do portu. W obu sytuacjach najpewniej zadziałały sankcje.

12.02.2025, 12:54
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Z gazem przez oceany w 2025-2027. Będzie więcej gazu i zbiornikowców LNG

Drewry spodziewa się, że transport LNG będzie się dalej normalizował w 2025 r., ponieważ przyrost floty zbiornikowców będzie przewyższał podaż instalacji skraplających gaz. Według danych Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w latach 2025-2027 na oceany wypłynie z doków ponad 250 nowych statków. Jednak popyt na przewozy 124 mln ton rocznie dodatkowych zdolności skraplania gazu w tym samym okresie może wymagać tylko 171 dodatkowych zbiornikowców, przewiduje Argus.

16.01.2025, 20:34
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Nie ma chętnych na rosyjskie LNG? Tankowiec pływał przez 4 miesiące i wrócił z ładunkiem

Tankowiec z objętym sankcjami rosyjskim LNG przez cztery miesiące krążył po świecie, ale kupiec na ładunek się nie znalazł.

27.12.2024, 14:57
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Wielka Brytania walczy z rosyjską "flotą cieni". Sankcje na pięć statków

Władze Wielkiej Brytanii nałożyły w czwartek sankcje na pięć statków i dwa powiązane z nimi przedsiębiorstwa zaangażowane w transport rosyjskiego LNG, w tym z flagowego rosyjskiego projektu Arctic LNG 2.

26.09.2024, 15:13
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

15-lecie Westcon Design Poland. Największym sukcesem – ludzie

15 lat obecności na trudnym, zmiennym rynku, wymagającym niezwykłej elastyczności, nieustannego doskonalenia i aktualizacji wiedzy, to wyczyn. Tym bardziej, jeśli czas ten upływa nie na biernym trwaniu, a na rzeczywistym rozwoju. Takie właśnie półtorej dekady istnienia zanotowało szczecińskie biuro projektowe Westcon Design Poland. Jubileusz przypada na wrzesień.

22.09.2024, 23:50
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Allseas uzyskuje kontrakt dla morskiej farmy wiatrowej Gennaker na Morzu Bałtyckim

Allseas otrzymał kontrakt na transport i instalację dwóch głównych podstacji dla morskiej farmy wiatrowej Gennaker, leżącej na niemieckiej części Morza Bałtyckiego, opracowanej przez operatora przesyłowego 50Hertz.

29.04.2024, 16:29
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na podróż – okres ładowania w formule „sztywnej” [Część 1]

Zgodnie z orzeczeniem „Hulthen v Stewart” [1903] A.C. 389 – ustalony „zamkniętą formułą czasową” laytime musi być określony w sposób jasny i jednoznaczny (zob. „Van Liewen v Hollis” [1920] A.C. 239). Czy przyjęta formuła ujęta jest określoną liczbą dni, czy godzin, czy też precyzyjnie ustaloną, na przykład, dobową czy godzinową ratą załadunkową („Alexander v Aktieselskabet Hansa” [1920]; „Van Nievelt v Forslind” [1925] 30 Com. Cas. 263) nie ma to różnicy prawnej. W obu przypadkach mówimy o „zamkniętej” formule ustalenia lay-time.

29.03.2024, 14:07
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem

Firma Fortescue, we współpracy z Urzędem Morskim i Portowym Singapuru (MPA), agencjami rządowymi, instytutami badawczymi oraz partnerami branżowymi, przeprowadziła pierwsze na świecie bunkrowanie amoniakiem w połączeniu z olejem napędowym w procesie spalania jako paliwa żeglugowego na pokładzie statku Fortescue Green Pioneer pod banderą Singapuru.

17.03.2024, 15:32
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.