Do ponad 20 mld USD do 2035 r. wzrośnie globalny rynek transportu morskiego w kontenerach chłodniach. Głównymi beneficjentami dynamicznie rozwijające się rynku globalnego są operatorzy z UE. Armatorzy europejscy zwiększają więc zdolności transportowe statków o miejsca na pokładach, ilość przyłączy dla kontenerów chłodni oraz oczywiście moc urządzeń zasilających. Również terminale kontenerowe wciąż zwiększają swoje zdolności obrotu kontenerami chłodniami.
Współczesna geopolityka energetyczna rzadko oferuje tak wyraźne okna możliwości, jak to, które otworzyło się obecnie przed Polską. Dane, fakty i, co najważniejsze, twardy popyt rynkowy wskazują jednoznacznie: polska transformacja w regionalny hub gazowy przestaje być tylko ambicją. Mateusz Kubuszek, Originator w MET Polska, ekspert ds. tradingu gazu, podkreśla, że nasz kraj staje się nowym punktem odniesienia na mapie dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej.
Opublikowany właśnie raport firmy DNV wskazuje, że rosnące wymagania środowiskowe oraz zakładany cel zerowej emisji netto w sektorze morskim ponownie przyciągają uwagę do napędu jądrowego – mimo że od ponad 40 lat nie powstał komercyjny statek handlowy z takim napędem. Technologia jądrowa może stać się jednym z elementów transformacji energetycznej w żegludze. Koszt rocznego leasingu średniej wielkości reaktora szacowany jest na ponad 16 mln USD.
Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody (IUCN) zmieniła status żółwi zielonych (Chelonia mydas) z kategorii „zagrożony” (endangered) na „niski stopień ryzyka” (least concern). To rezultat dekad skoordynowanych wysiłków konserwacyjnych, które odwróciły dramatyczny spadek populacji tych morskich gadów.
"Rola infrastruktury krytycznej w kontekście bezpieczeństwa morskiego i energetycznego" to jeden z paneli, który odbył się podczas 5. rejsu Gospodarki morskiej. Eksperci podkreślali, że zapewnienie bezpieczeństwa zależy od wyposażenia, współpracy między służbami, dobrych procedur. Potrzebna jest też zmiana regulacji prawnych dotyczących funkcjonariuszy na służbie.
Światowa moc energii odnawialnej podwoi się do 2030 roku, przy czym fotowoltaika będzie odpowiadać za blisko 80% wzrostu. Nowy raport Międzynarodowej Agencji Energetycznej ujawnia niepokojący paradoks: pomimo rekordowej ekspansji, świat nie jest na właściwej drodze do osiągnięcia kluczowych celów klimatycznych, a producenci technologii OZE notują miliardowe straty.
„Port i miasto czy port kontra miasto? Współzależność mogąca być motorem rozwoju czy też barierami hamującymi rozwój obojga” to tytuł panelu na Forum Gospodarki Morskiej, który miał rozgrzać dyskusję. Nie rozgrzał. A stonowały ją pierwsze wypowiedzi uczestników panelu. Na wątek podatkowy postawił prowadzący panel Piotr Pawłowski, Przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia XIV kadencji.
Do dekarbonizacji żeglugi i ciężkiego transportu samochodowego energia elektryczna jest złym rozwiązaniem. To jest miejsce na inne technologie - w tym LNG, a docelowo bioLNG. To jeden z wniosków z dyskusji i rozmów prowadzonych podczas Konferencji PPLNG i bioLNG, która odbywa się w Gdyni.
Koniec września był okazją do obchodów rocznicy 15-lecia utworzenia Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów. Z tej okazji na wchodzących w jego skład jednostkach została podniesiona wielka gala banderowa, a w Porcie Wojennym Gdynia odbyła się uroczysta zbiórka załóg oraz kadry dowódczej. Była to też okazja do wspomnień, podsumowań oraz prezentacji planów na przyszłość.
Przedstawiona podczas ceremonii z okazji 75-lecia portów w Szczecinie i Świnoujściu koncepcja Przylądka Pomerania ma stanowić nową wizję rozwoju branży morskiej w regionie. Wiąże się to z przyszłością świnoujskiego portu, gdzie obecnie powstaje Głębokowodny Terminal Kontenerowy, ale na tej inwestycji się nie skończy. Choć plany są ambitne, pojawia się problem, jakim są obiekcje ze strony władz miasta. Nie jest to pierwsza tego rodzaju sytuacja.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”