• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Obok zakupu okrętów należy rozwijać kompetencje i local content. Program "Orka" jako system

Bogata prezentacja firm, służb i instytucji związanych z zagadnieniem bezpieczeństwa na Międzynarodowych Targach Morskich i Militarnych BaltExpo 2025 wynikała zarówno ze wzrostu zainteresowania tym zagadnieniem, jak i rosnącej świadomości o zagrożeniach w domenie morskiej. Biorąc pod uwagę trwające postępowanie związane z wyborem oferenta w ramach programu „Orka”, pierwszy raz na wydarzeniu w Gdańsku pojawiła się południowokoreańska stocznia Hanwha Ocean.

18.11.2025, 12:42
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

(ANKIETA) Głosowanie online - wybieramy najlepszy okręt podwodny dla Polski w ramach programu "Orka"

Zostały mniej niż dwa miesiące do podjęcia przez władze ostatecznej decyzji, który z sześciu oferentów dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”. Jeśli rządzący spełnią ubiegłoroczną obietnicę, to potencjalnie na przestrzeni kilku najbliższych tygodni poznamy wykonawcę. Do tego czasu zostaje śledzenie informacji na ten temat. Zdecydowaliśmy się spytać czytelników Gospodarki Morskiej, jaką ofertę powinni wybrać decydenci. Ankieta potrwa do 24 listopada.

13.11.2025, 22:50
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

ZPP ostrzega: Tureckie spółki budowlane nie zawsze wiarygodne

Strategiczne kontrakty infrastrukturalne wymagają rozsądnego doboru wykonawców – Związek Przedsiębiorców i Pracodawców zajął stanowisko ws. ryzyk związanych z rosnącą aktywnością tureckich firm budowlanych.

31.10.2025, 13:53
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Dodatkowe ok. 800 mln zł na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina

Blisko 800 mln zł dodatkowych środków zostanie przeznaczonych na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina – przekazał w poniedziałek wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Blisko 50-km trasa w całości ma być gotowa w 2033 r.

27.10.2025, 15:50
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Koreańska perspektywa na program "Orka" - suwerenność Marynarki Wojennej i polskiego przemysłu stoczniowego

W ostatnich dniach oferenci programu "Orka" zaprezentowali zaktualizowane propozycje dotyczące nowych okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej RP. W debacie publicznej coraz wyraźniej widać jednak, że nie chodzi jedynie o wybór platformy bojowej, lecz o strategiczną decyzję przemysłową. Istotne staje się który partner zapewni Polsce długofalowe korzyści gospodarcze, kompetencyjne i technologiczne, jakie będą generowały wpływy do budżetu państwa.

16.10.2025, 10:54
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Co z postępowaniem na korzystanie z Publicznego Terminala Promowego w Gdyni? Zarząd portu komentuje polityczne doniesienia

W związku z konferencją prasową posła Kacpra Płażyńskiego i posłanki Doroty Arciszewskiej-Mielewczyk, która odbyła się w 13 października br. przed siedzibą Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., oraz pojawiającymi się w przestrzeni publicznej informacjami dotyczącymi postępowania na korzystanie z Publicznego Terminala Promowego, gdyński port przedstawił swoje stanowisko na ten temat. Jest to pokłosie reakcji na ogłoszone wyniki przetargu, podane do wiadomości publicznej na początku września.

13.10.2025, 22:05
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Program „Orka” – ostateczne rozdanie po niemal 30 latach? Stan wiedzy na 2025 rok

Posiedzenie rządu z dnia 17 września było wyjątkowe, jako że jednym z głównych tematów był stan prac nad pozyskaniem okrętów podwodnych nowego typu (OPNT) pk. „Orka”. Choć obrady nie przyniosły tak pokładanej nadziei w kwestii wyboru oferenta, który dostarczy wspomniane jednostki dla polskiej Marynarki Wojennej, jedynie potwierdzając zapowiedzi z zeszłego roku o „podjęciu ostatecznej decyzji”, tak wciąż pozostaje w entuzjastach iskierka nadziei, że w końcu dojdzie do przełomu.

17.09.2025, 20:00
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Niemieckie okręty podwodne dla Indii. TKMS negocjuje transfer technologii z branżą stoczniową

Mająca siedzibę w niemieckiej Kilonii stocznia TKMS prowadzi negocjacje kontraktowe z indyjskim zakładem Mazagon Dock Shipbuilders (MDL) w związku z planowaną budową sześciu okrętów podwodnych. Choć opierają się na projekcie i licencji z Niemiec, powstają w Indiach, w związku z wdrażaną polityką New Delhi dla branży morskiej pod nazwą „Make in India”.

16.09.2025, 14:40
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Walka o "Orkę" nie ustaje. PGZ i Fincantieri podpisały porozumienie podczas MSPO 2025

Sześć firm stara się o pozyskanie obecnie najbardziej komentowanego w polskiej branży morskiej kontraktu dla polskiej Marynarki Wojennej, w ramach programu „Orka”. Celem jest dostarczenie nowych okrętów podwodnych. Obok tych jednostek kluczowym aspektem jest zaangażowanie także polskich podmiotów w to przedsięwzięcie, stąd oferenci zabiegają o współpracę z nimi. W związku z tym włoski koncern Fincantieri i Polska Grupa Zbrojeniowa podpisały, podczas XXXIII-ego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, porozumienie o

03.09.2025, 14:39
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Najszybsza oferta w programie “Orka”? Zaskakująca propozycja z Włoch dla Polski

Od czasu, gdy w listopadzie ub.r. szef resortu obrony Władysław Kosiniak-Kamysz zapowiedział, że do końca 2025 roku zostanie wybrany oferent, który dostarczy okręty podwodne polskiej Marynarce Wojennej, emocje wokół tematu tylko rosną. Do końca roku zostało mniej niż pięć miesięcy, a decyzja wciąż nie zapadła. Starający się o kontrakt oferenci prezentują zalety swoich propozycji, aby przekonać do nich polskie władze. Dowiedzieliśmy się, że jest możliwość, by okręt podwodny serii U212NFS, budowany dla włoskiej floty przez włoski k

15.08.2025, 08:00
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.