Transformacja, przez którą przechodzi PGZ Stocznia Wojenna w ostatnich latach, to coś więcej niż reorganizacja zakładu produkcyjnego. To świadoma strategia budowania kompetencji przemysłowych, od których zależy bezpieczeństwo morskie Polski na kolejne dekady. Stocznia nie ogranicza się do realizacji kontraktów - tworzy fundamenty technologiczne i kadrowe, które umożliwią kompleksowe wsparcie polskiej Marynarki Wojennej przez cały cykl "życia" okrętów.
Francuski koncern Naval Group poinformował 14 listopada o podpisaniu umowy wykonawczej na czwartą fregatę serii FDI dla Marynarki Wojennej Grecji. W ten sposób zostało potwierdzone zamówienie ogłoszone we wrześniu, wpisujące się zarówno w plany modernizacji greckiej floty, jak i rosnący portfel zamówień wykonawcy.
W dniach 10-14 listopada siły sojusznicze państw sprawdzały się w zakresie zwalczania okrętów podwodnych na Morzu Bałtyckim. Celem było wzmocnienie gotowości, interoperacyjności i zdolności do reagowania na zagrożenia czające się pod wodą.
Firma Haffner Energy poinformowała 12 listopada o podpisaniu umowy w kwestii dostarczenia rozwiązań dla projektu dt. produkcji biometanolu, z myślą o dostarczaniu paliwa dla przemysłu i żeglugi. Jest to dla podmiotu pierwsze tego rodzaju zaangażowanie w USA w kontekście wdrażania paliw odnawialnych.
Program "Orka" to nie tylko nowe okręty podwodne dla morskiego rodzaju sił zbrojnych, ale też szansa na otwarcie w kraju pełnego łańcucha serwisowego i remontowego. Aspekt ten stanowi ważne zagadnienie w ramach wszystkich ofert, z myślą o zbudowaniu trwałych podstaw rozwojowych dla polskiego przemysłu morskiego, transferu technologii i kompetencji serwisowych (Maintenance, Repair, and Operations, MRO), czyniąc z Polski istotnego gracza w łańcuchu dostaw obronnych regionu Europy Środkowej.
Straż Wybrzeża USA poinformowała, że pod koniec października wykryła i monitorowała okręt Marynarki Wojennej Federacji Rosyjskiej, który pojawił się nieopodal wód terytorialnych USA, około 15 mil morskich na południe od Oahu na Hawajach. Do podobnych zdarzeń dochodzi coraz częściej.
W stoczni Isogo, należącej do Japan Marine United Corporation i mieszczącej się w Jokohamie, odbyła się ceremonia chrztu i wodowania dwóch patrolowców, które w przyszłości wzmocnią ochronę japońskich wód terytorialnych. Budowane w szybkim tempie okręty otrzymały nazwy Sakura i Tachibana.
Zostały mniej niż dwa miesiące do podjęcia przez władze ostatecznej decyzji, który z sześciu oferentów dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”. Jeśli rządzący spełnią ubiegłoroczną obietnicę, to potencjalnie na przestrzeni kilku najbliższych tygodni poznamy wykonawcę. Do tego czasu zostaje śledzenie informacji na ten temat. Zdecydowaliśmy się spytać czytelników Gospodarki Morskiej, jaką ofertę powinni wybrać decydenci. Ankieta potrwa do 24 listopada.
Od pięciu dekad operatorzy jednostki specjalnej, znanej obecnie jako JW Formoza, wykonują zadania związane z bezpieczeństwem morskim i nie tylko. Służący w niej operatorzy są przygotowani do prowadzenia działań w zakresie desantu morskiego, a także zajmowania i odbijania jednostek nawodnych zarówno działając z morza, jak i powietrza.
Im bliżej potencjalnej daty ogłoszenia oferenta, który dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”, tym pojawia się więcej informacji na temat propozycji. Nie brakuje też emocji. Wśród sześciu zainteresowanych podmiotów jest szwedzki koncern Saab, wspierany w tym względzie przez rząd w Sztokholmie i jak się teraz okazuje, także w… Londynie.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”