• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024
mewo_2022
Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo

Taka noc zdarza się raz w roku! Narodowe Muzeum Morskie otwiera po zmroku sześć oddziałów

Tajemnicze ślady łap na pokładzie żaglowca, zabytkowe samochody, sekrety szkutniczego rzemiosła i noc w dawnym helskim kościele – oddziały Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, Gdyni, Tczewie i Helu szykują wyjątkową Noc Muzeów! Wieczorem 18 maja będzie można zwiedzić statek-muzeum „Dar Pomorza”, Centrum Konserwacji Wraków Statków, Muzeum Wisły oraz Muzeum Rybołówstwa.

15.05.2024, 08:54
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI

U podstaw wykształcenia się praktyki wydania ładunku bez konosamentu na podstawie Letter of Indemnity („LOI”), leżała i leży rozbieżność pomiędzy niewzruszanymi od XVIII wieku zasadami precedensowymi, nakładającymi na armatora/przewoźnika obowiązek wydania ładunku tylko na podstawie konosamentu (papieru wartościowego – „document of title”), ze zmieniającymi się realiami międzynarodowego obrotu handlowego.

26.04.2024, 13:38
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii

Torghatten Nord wybrał norweską firmę Myklebust Verft do budowy dwóch promów wodorowych, które będą przewozić do 120 samochodów na najdłuższej norweskiej trasie promowej między miejscowościami Bodø a Lofotami. Promy będą największymi na świecie statkami napędzanymi wodorem produkowanym w zakładzie mieszczącym się we wspomnianym Bodø.

19.04.2024, 13:35
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Raport PIE: spadek zawinięć statków do polskich portów

W I kwartale 2024 r. liczba zawinięć do polskich portów zmniejszyła się o 10,3 proc. r/r - poinformował w czwartek Polski Instytut Ekonomiczny (PIE). Ten spadek wynika przede wszystkim ze spowolnienia gospodarczego, szczególnie widocznego w imporcie pod koniec 2023 r. - wyjaśniono.

16.04.2024, 23:42
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

HSM Offshore Energy wdraża platformę wydobywczą gazu napędzaną morską energetyką wiatrową

HSM Offshore Energy finalizuje prace nad platformą N05-A dla ONE-Dyas w swojej stoczni w Schiedam w Holandii. Konstrukcja ma stanowić istotny wkład w rozwój nie tylko w zakresie wydobycia gazu, ale też wykorzystania lokalnych zasobów morskiej energii wiatrowej.

16.04.2024, 15:47
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Trzy dekady morskich działań antynarkotykowych na Karaibach

Od 30 lat Holandia i USA wspólnie prowadzą działania wymierzone w przemytników działających na Morzu Karaibskim. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat służby zarekwirowały 50 000 kilogramów nielegalnych substancji i środków. Rocznica działań była okazją dla obu państw do podsumowań i omówienia dalszej, długoterminowej współpracy w zakresie operacji walki z przemytem narkotyków.

11.04.2024, 09:33
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Bałtyckie porty na światowym rynku kontenerowym w 2023 roku

Globalne przewozy kontenerowe, obsługujące głównie ładunki wysoko przetworzone w relacjach Azja – Europa – Ameryka Północna, oddziaływają w znacznym stopniu na funkcjonowanie bałtyckich portów morskich, w tym portów w Polsce. Jednocześnie sytuacja w regionie, gdzie rynek rosyjski stanowi ważny kierunek docelowy dla kontenerów morskich, oddziałuje w ostatnich latach negatywnie na ogólną sytuację w portach kontenerowych Bałtyku.

10.04.2024, 15:30
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

DeepOcean podpisał umowę ramową z Equinor na budowę i serwis infrastruktury podmorskiej, w tym podwodnych kabli

Firma Equinor przyznała 4 kwietnia dostawcy usług oceanicznych DeepOcean umowę ramową na usługi morskie obejmujące interwencje podmorskie i awaryjne naprawy podmorskich rurociągów, konstrukcji i kabli wysokiego napięcia, zarówno dla morskich źródeł odnawialnych, jak i złóż ropy i gazu.

08.04.2024, 15:11
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czarter na podróż – okres ładowania w formule „sztywnej” [Część 1]

Zgodnie z orzeczeniem „Hulthen v Stewart” [1903] A.C. 389 – ustalony „zamkniętą formułą czasową” laytime musi być określony w sposób jasny i jednoznaczny (zob. „Van Liewen v Hollis” [1920] A.C. 239). Czy przyjęta formuła ujęta jest określoną liczbą dni, czy godzin, czy też precyzyjnie ustaloną, na przykład, dobową czy godzinową ratą załadunkową („Alexander v Aktieselskabet Hansa” [1920]; „Van Nievelt v Forslind” [1925] 30 Com. Cas. 263) nie ma to różnicy prawnej. W obu przypadkach mówimy o „zamkniętej” formule ustalenia lay-time.

29.03.2024, 14:07
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Saab i Damen chcą wspólnie budować okręty podwodne na eksport

Szwedzki i holenderski koncern zawarły umowę o współpracy w zakresie eksportu planowanych, zaawansowanych okrętów podwodnych, określanych jako C-718. To efekt współpracy w ramach powstającej oferty dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine) w zakresie modernizacji jej sił podwodnych. Umowa ma podwoić perspektywy zatrudnienia i dochody dla branży okrętowej i zbrojeniowej w ramach łańcucha dostaw.

07.03.2024, 16:15
nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.